گزارش «ایران» از ازدحام مردم برای تغییر مالکیت تلفن همراه در دفاتر پیشخوان دولت

عدم رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی




پرستو رفیعی
خبرنگار
با اعلام کد ۶۳۶۹ از سوی ستاد تسهیلات کرونایی برای دریافت وام یک میلیون تومانی کرونا، روز گذشته دفاتر پیشخوان دولت با ازدحام حیرت‌آوری مواجه شدند. چرا که بر اساس اعلام سخنگوی ستاد تسهیلات کرونایی متقاضیان دریافت این وام تنها تا پایان وقت اداری روز یکشنبه ۳۱ اردیبهشت ماه فرصت داشتند تا پیامک درخواست دریافت وام را ارسال کنند. حسین میرزایی شرط قبولی ارسال پیامک افراد سرپرست خانوار یارانه بگیر را ارسال کد ملی از طریق سیم‌کارت تلفن همراهی که به نام سرپرست خانوار است اعلام کرده و گفته بود افرادی که تا ۳۱ فروردین ماه پیامک ارسال کنند می‌توانند تا ۴ اردیبهشت وام یک میلیون تومانی را دریافت کنند. این امر هجوم بی‌سابقه متقاضیان دریافت وام را آنهم در ایامی که به رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی تأکید می‌شود، به همراه داشت. این در حالی است که در پی این ازدحام مسئولین بهداشتی کشور نسبت به احتمال افزایش ابتلا به بیماری کرونا در کشور هشدار دادند در این میان حتی مردم نیز گله‌مند بودند و از اینکه مجبور شده‌اند برای دریافت سیم کارت از خانه خارج شوند نگرانی و گلایه خود را ابراز می‌کردند .
آقای رضایی که در حال خروج از دفتر پیشخوان دولت است به «ایران» می‌گوید: از خیر دریافت وام برای پدرم گذشتم. سیم کارتی که پدر از آن استفاده می‌کند به نام من است و امروز برای تغییر مالکیت آن آمده بودم. اما با این شرایط و شلوغی از ترس ابتلا به بیماری کرونا عطای دریافت وام را به لقایش بخشیدم.
خانم شکری نیز همین شرایط را دارد. او هم آمده تا برای پدرش سیمکارت بخرد و به گفته خودش این دومین دفتری است که به آن مراجعه کرده است. اما حالا ناامید در حال خروج از دفتر پیشخوان دولت است. او هم می‌گوید: حدود ۳ ساعت است که در این دفتر منتظر هستم.
قبل از اینجا هم به یک دفتر دیگر رفته بودم اما چون شلوغ بود آنجا نماندم. ساعت ابتدایی حضورم اینجا خلوت بود و مردم سعی می‌کردند فاصله‌گذاری را رعایت کنند. اما با قطع شدن سیستم‌ها، کار مردم پیش نمی‌رود و هر ساعت بر ازدحام جمعیت افزوده می‌شود . فکر می‌کنم با بی‌پولی می‌شود کنار آمد اما با بیماری نه.
خانم علوی اما یکی از کارمندان دفتر پیشخوان دولت است که مجبور شده برای انجام مسئولیت خود در محل کار حاضر شود. او قطع و وصل شدن سیستم را در دلیل تأخیر در انجام امور مربوط به مراجعه کنندگان عنوان می‌کند و به «ایران» می‌گوید: ما هم نگران ازدحام جمعیت و سلامتی خود هستیم. اما با وجود اینکه تلاش می‌کنیم در انجام امور مربوط به مراجعه کنندگان نهایت سرعت را به خرج دهیم اما با قطع شدن سیستم‌ها دیگر کاری از دستمان برنمی‌آید و مجبور هستیم منتظر شویم تا سیستم مجدداً وصل شود.
حسین میرزایی ،سخنگوی ستاد تسهیلات کرونایی اما در پاسخ به نگرانی مردم و مسئولین به «ایران» می‌گوید: یکی از دلایل ازدحام مردم در دفاتر پیشخوان دولت اعلام اهدای رایگان سیم کارت تلفن همراه از سوی دو اپراتور ایرانسل و همراه اول است. این موضوع باعث شده گروهی که سیم‌کارت نداشتند برای دریافت سیم‌کارت رایگان در دفاتر حضور پیدا کنند و گروه دیگری که سیم‌کارت داشتند باز هم برای دریافت سیم‌کارت رایگان به دفاتر هجوم بیاورند. وی تأکید می‌کند برای جلوگیری از ازدحام مردم و متقاضیان دریافت سیم‌کارت در نخستین گام طی مذاکره با اپراتورهای تلفن همراه فروش حضوری و اعطای حضوری سیم کارت را ممنوع اعلام کردیم و مقرر شد که ثبت نام و تحویل سیم کارت به صورت اینترنتی و تحویل درب منزل باشد . میرزایی ادامه می‌دهد: در اقدام دیگر زمان ثبت نام را تا ۷ اردیبهشت ماه تمدید کردیم و مقرر شد تلاش‌های لازم برای پرداخت وام این دسته از افراد جامعه که تا تاریخ ۷ اردیبهشت ماه ثبت نام می‌کنند، تا تاریخ ۱۱ اردیبهشت صورت بگیرد. وی همچنین به متقاضیان دریافت وام توصیه می‌کند: اگر تا این لحظه هیچ پیامکی از سمت وزارت رفاه دریافت نکردید کد ملی سرپرست خانوار را به ۶۳۶۹ ارسال کنید. بعد از ارسال کد ملی سرپرست خانوار پیامکی با سرشماره V.Refah برای شما ارسال می‌شود که درخواست شما ثبت شده است. سخنگوی ستاد تسهیلات کرونایی می‌افزاید:اگر پیامک برای فردی ارسال نشده به معنای آن نیست که کد ملی او ثبت نشده و ممکن است به دلیل شلوغی خط، جواب ارسال نشده باشد. وی همچنین خاطر نشان می‌کند: فرقی ندارد کد ملی به زبان انگلیسی یا فارسی ارسال شود. اما مهم است که کاراکتری به آن اضافه نشود و از واژه‌هایی مانند سلام و... نباید استفاده شود. میرزایی در پایان تأکید می‌کند: افراد زیر ۱۸سال که سرپرست خانوار هستند می‌توانند سیم کارت رایتل تهیه کنند و نیاز نیست به سن قانونی برسند.

برش
خدمت‌رسانی باید با دستورالعمل  وزارت بهداشت باشد
محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات نیز در این باره در توییتر خود نوشت: آقای اپراتور! مردم نباید برای تهیه سیم کارت رایگان در این شرایط کرونا در دفاتر ارتباطی صف بکشند همین الان باید فرایند «متوقف» شود. از مردم آنلاین ثبت نام کنید و با پست سیم کارت را به منازل آنها برسانید. خدمت‌رسانی خود به مردم «باید» با دستورالعمل‌های وزارت بهداشت باشد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7325/1/540884/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها