با درخواست آزادی سه ایالت امریکا

ترامپ فرمان قیام داد





ندا آکیش
خبرنگار
روز جمعه به وقت محلی تنها دو دقیقه پس از آنکه شبکه فاکس نیوز امریکا از تظاهرات‌ها موسوم به آزادی در برخی ایالت ها در اعتراض به ادامه یافتن قرنطینه‌ها گزارش داد، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا سلسله توئیت‌های تحریک آمیز خود در حمایت از این تظاهرات ها را آغاز کرد و بر تنور ناآرامی ها در این ایالت ها دمید.  او با توئیت هایی که در آنها تماماً از حروف بزرگ انگلیسی استفاده شده بود، نوشت: «میشیگان را آزاد کنید»، «مینه سوتا را آزاد کنید»، «ویرجینیا را آزاد کنید.» فرمانداران این ایالت ها برای مقابله با همه گیری ویروس کرونا فاصله گذاری های اجتماعی سرسختانه‌ای را اعمال کرده‌اند؛ اقدامی که برخلاف میل ترامپ است زیرا رئیس جمهوری امریکا بی توجه به حاد بودن بحران کووید 19 در کشورش خواستار لغو محدودیت‌های قرنطینه ای است.  
به گزارش نیویورک تایمز، در روزهای اخیر رئیس جمهوری امریکا که در مواجهه با بحران کووید 19 کارنامه قابل قبولی از خود برجا نگذاشته، در رویارویی با چالش لغو قرنطینه‌ها و محدودیت‌ها و بازگشایی اقتصادها هم خوب ظاهر نشده و مدام در حال تغییر چهره و موضع است. او ابتدا از موضع قدرت وارد شد و خود را «قدرت مطلق» معرفی کرد و با نادیده گرفتن قانون اساسی ایالات متحده و اختیارات اعطایی این قانون به فرمانداران گفت، تنها رئیس جمهوری اختیار لغو قرنطینه‌ها را دارد. پس از آنکه انتقادها به این موضع بالا گرفت، چاره ای جز عقب نشینی نداشت و گفت، دستورالعمل بازگشایی اقتصادها و پایان قرنطینه‌ها را ارائه می کند اما فرمانداران اختیار تشخیص زمان مناسب برای پایان محدودیت‌ها را دارند. ترامپ پنجشنبه شب چهره یک رهبر فارغ از گرایشات حزبی و حامی منافع ملی را به خود گرفت و دستورالعمل های لازم برای پایان محدودیت‌ها را ارائه و بقیه امور را به فرمانداران واگذار کرد اما تنها چند ساعت پس از آن یعنی روز جمعه که برخی ایالت ها صحنه تظاهرات حامیان پایان قرنطینه و بازگشایی کسب و کارها بودند، او چهره واقعی خود را نشان داد و با حمایت آشکار از معترضان آنها را تشویق کرد در خیابان ها بمانند در حالی که به خاطر همه گیری ویروس کرونا هر نوع تجمعی خطرآفرین است و می تواند شمار مبتلایان به کووید 19 را بالا ببرد. توئیت‌های روز جمعه ترامپ آنقدر در جهت منافع شخصی و حزبی خود، آنقدر سیاسی و افراطی بود که خاطرات اقدامات جنبش راست افراطی «تی پارتی» در یک دهه اخیر در امریکا را زنده کرد.
ترامپ علاوه بر این توئیت های تحریک آمیز، عصر جمعه از کاخ سفید با رسانه ها صحبت کرد و در این مصاحبه با معترضان به قرنطینه ابراز همدردی و همبستگی کرد. او با «بسیار سخت» خواندن فرمان های مربوط به فاصله گذاری اجتماعی گفت، دلش برای آنهایی که مجبورند این فرمان های بسیار سخت را اجرا کنند، می سوزد. «از نظر من آنها [معترضان] آدم های بسیار مسئولیت پذیری هستند» [که به خیابان ها آمده اند].
البته حمایت ترامپ از معترضان تنها به این دلیل نبود که او از فلج شدن چرخ اقتصاد ایالات متحده به خاطر همه گیری ویروس کرونا ناراحت است.  بلکه به این دلیل بود که یک عرصه جدیدی را برای اجرای شوهای تبلیغاتی خود پیدا کند و بتواند از این عرصه بهره  انتخاباتی لازم را ببرد. او که به خاطر همه گیری ویروس کرونا نتوانسته در سخنرانی های انتخاباتی شلوغ نطق های جنجالی رأی آور بکند و در واقع فضایی برای تخلیه انرژِی سیاسی حامیانش فراهم کند، اکنون با حمایت از  اعتراض ها و آشوب ها در ایالت های مختلف امریکا می خواهد این کار را بکند. او همچنین می خواهد با قرار دادن این اعتراض ها در صدر اخبار ایالات متحده امریکا مسائل مربوط به ناکارآمدی دولتش در پاسخ به همه گیری کووید 19 را به حاشیه براند و در عوض فرمانداران دموکرات ایالت‌هایی را که خواستار ادامه یافتن طرح های فاصله گذاری اجتماعی هستند سیبل قرار دهد. فرمانداران سه ایالت میشیگان، مینه سوتا و ویرجینیا که ترامپ در توئیت های روز جمعه از آنها نام برده و از معترضان خواسته این ایالت ها را آزاد کنند، هر سه دموکرات هستند. جالب آنکه ترکیب جمعیتی معترضانی که در این ایالت ها به خیابان ها آمده‌اند هم نشان می دهد که اکثراً از حامیان ترامپ هستند زیرا اکثر آنها کلاه های قرمزی که روی آنها نوشته امریکا را دوباره بزرگ می کنیم به سر داشتند و روی بنرهایی که در دست داشتند هم حمایت خود را از ترامپ اعلام کرده بودند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7325/1/540883/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها