نیما نکیسا دروازه‌بان سابق تیم ملی فوتبال در گفت و گو با «ایران»:

برخی وجه خوب کمک‌ها را نمی‌بینند و طعنه می‌زنند


حامد جیرودی
خبرنگار
در روزها و هفته‌های گذشته خیلی‌ها برای مقابله با کرونا و شکست آن، آستین‌ها را بالا را زده و وارد گود شدند. در این بین ضدعفونی کردن خیابان‌های تهران، معابر و ماشین های در حال تردد توسط تعدادی از بازیکنان سابق فوتبال، موضوعی بود که مورد توجه مردم قرار گرفت و بسیاری از کاربران فضای مجازی هم به آن پرداختند. نیما نکیسا دروازه‌بان سابق پرسپولیس و تیم ملی در جام جهانی 1998 فرانسه که در این موضوع مشارکت داشت، در گفت و گو با خبرنگار«ایران» درباره فعالیت‌های انجام شده توضیح داد:«ایده این کار در کانون مربیان استان تهران که تعدادی مربی دلسوز در آن جمع شده‌اند، شکل گرفت. سیدهادی طباطبایی که عضو این کانون است، جزو صمیمی‌ترین دوستان من است و خیلی با هم مشورت می‌کنیم. هادی به من گفت که قصد داریم چنین کاری انجام دهیم و من هم استقبال کردم، فقط گفتم باید از نهادهای مربوطه اجازه بگیریم. در کانون مربیان تهران چهره‌های دیگری هم حضور دارند. مثل جواد مقدسی که گلر بوده و سردار سپاه است و یعقوب وطنی که سال‌هاست در فوتبال پایه فعالیت می‌کند و آنها را جلو انداختیم تا مقدمات کار را فراهم کنند. در این کانون، محمود کلهر بازیکن سابق پرسپولیس و محمد مؤمنی بازیکن سابق استقلال که دکترای فیزیولوژی ورزشی دارد هم هستند.»
نکیسا که دکترای آسیب شناسی حرکات اصلاحی دارد، صحبت‌های خود را این‌طور ادامه داد:« در هر حال ما این کار را انجام دادیم اما برخی از دوستان به ما پیام دادند که شما به بالای شهر رفته‌اید، در حالی که ما کارمان را ازمناطق پایین شهر شروع کردیم. گرچه در ادامه به محله سعادت‌آباد رفتیم که پیک کرونا بود. به دلیل اینکه در نقشه شهر بر اساس کرونا، سعادت‌آباد را با رنگ قرمز مشخص کرده بودند. ما خیلی‌ها را بدون دستکش و ماسک در ماشین می‌دیدیم. من دستگاه تب‌سنج دستم بود و دو مورد از کسانی را که تب‌سنجی کردم، تب‌دار بودند و به آنها گفتم که باید به پزشک مراجعه کنید و یا اگر می‌خواهید می‌توانیم شرایط معاینه را برای شما فراهم کنیم اما خیلی به این موضوع اهمیت ندادند. گفتم بروید به سلامت اما مواظب باشید چرا که احتمال دارد شما مبتلا شده و ناقل باشید.» نکیسا با اشاره به برخی واکنش‌ها، از دیدگاه تعدادی افراد گلایه کرد:« ما وظایف اجتماعی‌مان را انجام می‌دهیم اما برخی می‌گویند ببینید اینها دنبال چه پست و مقامی هستند، اگر انجام ندهیم می‌گویند هیچ کاری‌نمی کنند. در این شرایط شاید بهترین راه برای بچه‌هایی که شناخته شده‌تر هستند، این است که در خانه خودشان بنشینند و چه بسا که برخی هم نیامدند. گرچه تعدادی از بچه‌ها هم به بیمارستان فیروزآبادی رفتند و با پرستاران و پزشکان دیدار کردند و به آنها خسته نباشید گفتند. واقعاً خدا به کادر درمانی خیر بدهد که بسیار تلاش می‌کنند.»
گلر سابق سرخپوشان پایتخت درباره کمک یک میلیارد تومانی سیدجلال حسینی کاپیتان پرسپولیس به مردم انزلی که در قالب اهدای بسته‌های مواد غذایی، مواد بهداشتی و ضدعفونی انجام شد، گفت:« این کار سیدجلال خیلی ارزشمند بود. البته این موضوع مقداری برای ما دردسر ایجاد کرد. چرا که رقم اهدایی در تلویزیون و اخبار و رسانه‌ها اعلام شد و برخی با خودشان می گویند اینها چقدر درآمد دارند که یک میلیارد کمک می کنند؟ من در این مدت تماس‌های بسیاری داشتم که پول به آنها بدهم و یا نزدیکان‌شان در بیمارستان هستند. خیلی دوست دارم کمک کنم و غم مردم غم من هم هست ولی شاید من تمکن مالی X یا Y را نداشته باشم. برای همین باید گفته شود که این مقدار کمک در چه قالبی بوده است. البته باز هم می‌گویم که کار سیدجلال بسیار زیبا و ارزشمند بود. همان‌طور که بسیاری از ورزشکاران مطرح جهان هم این کمک‌ها را انجام داده‌اند ولی می‌خواهم بگویم برخی از افراد واکنش‌های منفی نشان می‌دهند و وجه خوب این کمک‌ها را نمی‌بینند و طعنه می‌زنند.»
نکیسا که با فدراسیون فوتبال نیز همکاری می‌کند، درباره اصلاح اساسنامه چنین توضیح داد:« قرار شده این اساسنامه به ریاست آقای براتی با اساسنامه فیفا و AFC منطبق شود و یک سری بندها که به صورت سلیقه‌ای در سال‌های گذشته در آن رسوخ کرده برداشته شود. اگر این اساسنامه آن‌طور که اهالی فوتبال می‌خواهند تنظیم شود، شاهد پیشرفت محسوسی در فوتبال ایران خواهیم بود. چه به لحاظ سیستم اداری و چه به لحاظ نتایج تیم های ملی.»
او که مسئول توسعه فوتبال پایه و مدارس کل فوتبال کشور است، درباره حضور مهدی محمدنبی به جای ابراهیم شکوری در پست دبیر کلی فدراسیون فوتبال هم صحبت کرد:« من قبلاً با آقای نبی سال‌ها در پرسپولیس کار کرده‌ام و ایشان را می‌شناسم. ما می‌گوییم مدیر غیر‌ورزشی نیاید. امثال نبی یا عابدینی در این فوتبال بوده‌اند. البته نبی کار بسیار سختی دارد. چون فدراسیون درگیر چند پروژه اساسی مثل تغییر اساسنامه است. همان‌طور که اساسنامه تغییر می‌کند، من هم در حال تغییر آیین‌نامه مدارس فوتبال هستم. در آیین‌نامه فعلی کسی که مدرک مربیگری C داشته باشد و 24 ساله هم باشد، می تواند مدرسه فوتبال تأسیس کند که بسیار غلط است. در بند دیگر آمده اگر لیسانس هم داشته باشد، نیازی به 24 سال نیست. اصلاً به این موضوع توجه نشده که این آدم تفکرات فوتبالی دارد یا نه و به او مجوز می دادند ولی ما جلوی این کار را گرفته‌ایم و امیدوارم اقدامات اصلاحی را در این زمینه انجام دهیم.»


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7324/1/540797/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها