مدیرکل امور عشایر استان فارس در گفت‌وگو با «ایران» خبر داد

آغاز کوچ عشایر با تدابیر کرونایی




حمیرا حیدریان
 خبرنگار
کرونا باعث شد کوچ عشایر فارس به تأخیر بیفتد و اکنون سه ایل بزرگ عشایری فارس قبل از گرم شدن هوا و خشک شدن علف‌ها باید هرچه زودتر قشلاق را ترک کنند و رو به ییلاق کوچ بیاورند.
روح الله بهرامی مدیرکل امور عشایر استان فارس درگفت‌وگوبا خبرنگار «ایران» با اعلام این مطلب گفت: جامعه عشایری استان فارس مشتمل بر ۳۰ هزار خانوار با ۱۵۰ هزار نفر است که متشکل از سه ایل بزرگ قشقایی، خمسه و لر و هشت طایفه مستقل است.
وی افزود:به دنبال شیوع ویروس کرونا و خطری که ممکن است سلامت عشایر را تهدید کند، لزوم تأخیر در کوچ عشایر از طریق ستاد استانی مقابله با بیماری کرونا پیگیری شد و این ستاد نیز با این تأخیر موافقت کرد.هرچند تأخیر در کوچ از نظر منابع طبیعی آسیب‌هایی به همراه دارد اما در برخی مواقع از جمله مقطع کنونی که پای سلامت عشایر در میان است، چاره‎ای جز ایجاد تأخیر در انجام کوچ نیست.از این رو براساس یک تقویم زمانی کوچ عشایر از اواخر فروردین و هفته اول اردیبهشت آغاز می‌شود.
وی با اشاره به اینکه تاکنون موردی از ابتلا به این بیماری در میان این قشرمشاهده نشده است، گفت: به دلیل پراکنده بودن عشایر؛شرایط اپیدمی بیماری کرونا متفاوت از سایر اقشار جامعه است و باعث شده که تاکنون موردی از ابتلا در میان این افراد را مشاهده نکنیم.
وی افزود: با توجه به شرایط آب و هوایی و نوع زندگی این گروه از جامعه و با توجه به اینکه هوا رو به گرم شدن می‌رود خشک شدن مراتع و تهیه علوفه به مدت طولانی برای دام و ماندن این افراد در قشلاق امکانپذیر نیست و بنابراین تصمیم گرفته شده از اواخر فروردین  و هفته اول اردیبهشت اقدام به کوچ کنند در ضمن با توجه به اینکه شرایط به حالت عادی باز نگشته است،به ستاد ملی کرونا در استان پیشنهاد داده‌ایم  اکیپ‌هایی به صورت سیار در مسیرهای کوچ و قشلاقات عشایر مستقر شوند.
مدیر کل امور عشایر فارس آموزش‌های لازم بین این گروه از جامعه را از جمله اقدامات صورت گرفته با شیوع بیماری کرونا در کشور خواند و اظهار داشت: بسته‌های بهداشتی شامل محلول ضدعفونی، ماسک و دستکش بهداشتی بین عشایر توزیع می‌شود .
مدیر کل امور عشایر فارس افزود:  جهت کاهش تردد خانوارهای عشایری برای تهیه آرد، اجرای طرح فاصله‌گیری اجتماعی و جلوگیری و پیشگیری ازابتلا به ویروس کرونا در بین عشایر با همکاری شرکت تعاونی‌های عشایری، آرد مورد نیاز هر خانوار را به وسیله وانت بین خانوارهای عشایری توزیع می کنیم و بر اساس دفترچه‌های عشایری به هر خانوار یک کیسه آرد تحویل داده می‌شود.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7324/1/540795/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها