گزارش «ایران» از اجرای مرحله دوم بسته کمک معیشتی در پایتخت

پرداخت کارت‌های یک میلیون تومانی به 5 هزار دستفروش





حمیده امینی‌فرد
خبرنگار
٥ هزار دستفروش پایتخت از امروز بسته کمک‌معیشتی یک میلیون تومانی دریافت می‌کنند. با اجرای فاز دوم پرداخت بسته کمک‌معیشتی بنیاد مستضعفان به اقشار ضعیف و کم‌درآمد، شهرداری تهران از امروز به ٥ هزار دستفروش، بسته حمایتی یک میلیون تومانی ارائه می‌دهد. بنیاد مستضعفان برای اجرای فاز دوم، ٥ میلیارد تومان در اختیار شهرداری تهران گذاشته است.
فاز اول اجرای این طرح پیش از عید، برای بیش از ٤ هزار نفر از دستفروشان نیازمند انجام شد. برای اجرای فاز اول حدوداً ٤ میلیارد و ٣٦٠ میلیون تومان پرداخت شده بود. این طرح البته در اغلب شهرهای کشور و برای اقشار ضعیف همچون دستفروشان، کولبران و زنان سرپرست خانوار اجرا می‌شود، در تهران به جز تعداد جدیدی از دستفروشان که بتازگی ثبت‌نام کرده‌اند، بیش از  ٤ هزار نفر در مرحله اول، کارت هدیه یک میلیون تومانی خود را دریافت کرده‌اند، این کارت‌ها با شناسایی سرپرست خانوار و به یک عضو خانواده ارائه می‌شود.
اگرچه به صورت رسمی زمان اجرای مراحل بعدی این طرح معیشتی اعلام نشده است، اما برخی شنیده‌ها حکایت از ادامه‌دار بودن این طرح تا پایان شکست کرونا دارد و ظاهراً در چندین مرحله پرداخت این مبلغ ادامه خواهد داشت. فعلاً بنیاد مستضعفان پرداخت دو مرحله را به شهرداری تضمین کرده است. زهرا نژادبهرام، عضو هیأت رئیسه شورای شهر تهران به «ایران» می‌گوید «که کارت‌های یک میلیون تومانی فقط به دستفروشانی که در بانک اطلاعاتی ثبت‌نام کرده‌اند، ارائه می‌شود و این‌طور نیست که شامل همه افراد شود.»
شهرداری تهران بانک اطلاعاتی دستفروشان را از سال گذشته راه‌اندازی کرده است، متأسفانه در این مدت افراد زیادی به عنوان دستفروش مراجعه کرده‌اند، اما تیم نظارتی شهرداری با دقت وضعیت دستفروشان را بررسی می‌کند . تعداد دستفروشان در تهران بیش از ١٠ هزار نفر تخمین زده می‌شود، این درحالی‌است که بیش از ٦٠ درصد آنها مشکل مالی نداشته و از این راه ماهانه حدود ٧ تا ٨ میلیون تومان درآمد کسب می‌کنند و البته اعتراض اغلب‌شان هم به تعطیلی بازارچه‌ها همزمان با آمدن کروناست.  این دسته از دستفروشان در این لیست قرار نمی‌گیرند، اما  تعدادی نیز، دستفروش فصلی هستند که معمولاً در پایان سال به تهران مهاجرت می‌کنند. این افراد در صورتی‌که ماهیت کارشان را اثبات کنند، می‌توانند در شهرستان‌ها از این کمک‌ها برخوردار شوند.
پیش از سال نو نیز تعدادی از آنها برای دریافت این کمک‌ها به تهران آمده بودند که چون در بانک اطلاعاتی ثبت نشده بودند، از لیست حمایتی خط خوردند. البته برخی نیز که تاکنون کار دستفروشی نکرده بودند در این چند روز با مراجعه به مناطق شهرداری به‌دنبال دریافت این بسته حمایتی بودند که آنها نیز دست خالی برگشتند، چراکه این کمک‌ها فقط برای دستفروشان واقعی و نیازمند درنظر گرفته شده است. مناطق ٢٢ گانه تهران مسئول معرفی و شناسایی دستفروشان در هر منطقه هستند.  
به گفته نژادبهرام در شناسایی دستفروشان دقت لازم انجام شده است و ادامه می دهد، درحال حاضر هیچ دستفروشی نمی‌تواند در نقطه‌ای از شهر بساط پهن کند، البته دستفروشان در مترو زودتر از آنچه فکر شده بود به صورت نامحسوس کارشان را آغاز کرده‌اند. اما تا زمانی‌که ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام نکند‌، دستفروشان از پهن کردن بساط درآمدی نخواهند داشت، بخشی از این ضرر می‌تواند با کمک نهادهای حمایتی جبران شود، اما در صورتی‌که دستفروشان اقدام به پهن کردن بساط کنند، مأموران سد معبر با آنها برخورد می‌کنند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7324/1/540791/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها