گزارش و گفت وگوی «ایران» از آخرین وضعیت اجرای برنامه های مقابله با کرونا

مردم رعایت نکنند کرونا در تهران طغیان خواهد کرد





فریبا خان احمدی
خبرنگار
فازم سوم طرح مقابله با بیماری کرونا امروز به‌طور رسمی در استان تهران آغاز می‌شود و تهرانی‌ها در حالی وارد مرحله فاصله‌گذاری هوشمند می‌شوند که به‌گفته جانشین معاون برنامه‌ریزی ستاد مقابله با کرونا در پایتخت در دو هفته اخیر به‌دلیل سختگیری در اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی میزان ابتلا و فوتی‌ها در تهران به‌حالت ثبات رسیده است، البته این روند هنوز کاهشی نیست. از سوی دیگر تخمین زده می‌شد به‌دنبال بازگشایی مشاغل و افزایش حضور و تردد مردم در دو هفته آینده شیب منحنی مرگ ومیر و ابتلا به کرونا درپایتخت دوباره روند صعودی پیدا می‌کند. موضوعی که البته نگرانی مسئولان و البته افراد شاغل را هم در پی داشته است. با دکتر علی ماهر از اعضای ستاد مقابله با کرونا در تهران درباره مسائل و جزئیات فاصله‌گذاری هوشمند گفت‌و‌گو کرده‌ایم که می‌خوانید:
از امروز طرح فاصله‌گذاری هوشمند به‌طور رسمی در تهران آغاز می‌شود، با این حال فرمانده عملیات مقابله با کرونا از دو هفته پیش نسبت به افزایش میزان تردد‌ها و حضور غیرضروری شهروندان در سطح شهر ابراز نگرانی می‌کند. به‌نظر شما افزایش چگالی حضور مردم در سطح شهر چقدر در بروز موارد جدید ابتلا به کرونا در تهران تأثیر‌گذار است؟
 شیوع ویروس کرونا در تهران با شناسایی برخی افراد علامت‌دار رسماً از 5 اسفند ماه آغاز شد در تاریخ 24 و 25 اسفند ما با شیوع گسترده ویروس کرونا و پیک بیماری در تهران مواجه شدیم و بیشترین مراجعات را هم در این بازه زمانی داشتیم اما با تشویق مردم به ماندن در خانه و تعطیلی مدارس، دانشگاه‌ها، ادارات و مشاغل پرخطر شیوع بیماری روبه کاهش گذاشت. خوشبختانه تأثیر شدید این فاصله‌گذاری اجتماعی در روز 12 و 13 فروردین خودش را نشان داد و نتیجه آن موجب شد امروز در پذیرش بیماران شیب کاهشی داشته باشیم به‌طوری که میزان فوتی‌ها در تهران و پذیرش بیماران در بخش‌های ویژه تقریباً به ثبات رسیده، البته آمار فوتی‌ها و بیماران بدحال در تهران کاهش قابل ملاحظه‌ای نداشته است.
آیا این احتمال قابل پیش‌بینی است که آغاز به‌کار مشاغل در تهران به آغاز شیوع موج دوم کرونا در تهران دامن خواهد زد؟
 باید بگویم بیماری کووید19 یک بیماری عفونی است در بیمار‌های عفونی همه چیز به رفتار مردم بستگی دارد، اگر بدانیم مردم صددرصد توصیه‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند و برای مثال ماسک می‌زنند، از دستکش استفاده می‌کنند، سطوح غیراستریل را لمس نمی‌کنند و مدام دست‌های‌شان را هر 20 دقیقه یک بار به‌مدت 20 ثانیه می‌شویند در چنین شرایطی شیوع بیماری بسیار کم خواهد بود ولی اگر با آغاز به‌کار مشاغل و برخی صنوف ببینیم مردم نکات بهداشتی را رعایت نمی‌کنند قطعاً با یک طغیان شدید بیماری مواجه خواهیم شد.
ستاد مقابله با کرونا در تهران شروع موج دوم ابتلا به کرونا را پیش‌بینی کرده است، به‌هر حال از اول اردیبهشت تقریباً اغلب صنوف باز می‌شوند چه تدبیر و تمهیداتی برای این موضوع اندیشیده‌اید که شیب ابتلا زیاد نشود؟
ستاد فرماندهی عملیات کرونا در تهران پیشنهاداتش را به‌طور کتبی به ستاد ملی کرونا ارائه کرده و منتظریم ستاد ملی واکنشش را نسبت به این پیشنهادات اعلام کند، طبیعتاً ما مخالف بازگشایی مدارس، دانشگاه‌ها و مشاغل پرخطر تا اطلاع ثانوی هستیم و معتقدیم باید تردد در شهر تهران به‌حداقل برسد، استفاده از مترو و اتوبوس‌ها بشدت باید کنترل شود و در ناوگان حمل‌ونقل عمومی استفاده از ماسک اجباری باشد(این پروتکل را همه کشورها اجرا می‌کنند)، محدودیت شدیدی در ورود و خروج به تهران اعمال شود و در نهایت یکی از مهم‌ترین پیشنهادات ما این است نظارت‌ها به مشاغلی که اجازه بازگشایی داده می‌شود در حدی باشد که انتقال عفونت به‌حداقل برسد اما مهم‌ترین مسأله خود مردم‌ هستند که باید به‌خاطر سلامت خود و دیگران حداکثر موارد ایمنی را در محل‌های کار و هنگام تردد در سطح شهر درنظر بگیرند. به‌طوری که تا حد امکان از استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی پرهیز کنند و هنگام سوار شدن به مترو و اتوبوس حتماً از ماسک استفاده کنند چرا که نقطه اصلی انتقال ویروس تماس نزدیک است.
فرمانده عملیات مقابله با کرونا در تهران بارها نسبت به‌وضعیت تهران احساس خطر و نگرانی می‌کند اما به‌نظر می‌رسد تصمیمات این ستاد با ستاد ملی کرونا چندان همسو نیست، آیا آنچه که از قول فرمانده عملیات کرونا در رسانه‌ها به‌طور شفاهی اعلام می‌شود ضمانت اجرایی هم دارد؟
 ما وضعیت استان تهران را می‌بینیم و ستاد ملی وضعیت کل کشور را می‌بیند، اولویت ما در ستاد تهران سلامت مردم است ولی ستاد ملی جنبه‌های دیگر زندگی مردم نیز برایش مهم است اما حداقل در تهران بسیاری از مصوبات ستاد تهران انجام شده است همان سختگیری‌ها در طرح فاصله‌گذاری اجتماعی موجب شد میزان مراجعات ما حداقل در بیمارستان‌ها و مراکز بهداشت در طول 10 روز گذشته 20 درصد کاهش پیدا کند، اما اگر این سختگیری‌ها ادامه پیدا نکند دچار طغیان بیماری خواهیم شد و امکانات ما اجازه رساندن خدمات بیش از این را به مردم نمی‌دهد. قطعاً اگر افزایش بیماری داشته باشیم در ساماندهی تخت‌های بیمارستانی مشکل خواهیم داشت.
شما وضعیت منحنی ابتلا و مرگ ومیر بیماری مربوط به ویروس کرونا را در تهران چگونه ترسیم می‌کنید؟ با توجه به اینکه گفته می‌شود همچنان آمار فوتی‌ها در تهران بالاست و این عدد برخلاف استان‌های دیگر دورقمی نشده است؟
ممکن است وضعیت کشور از نظر منحنی مربوط به مرگ ومیر بهتر شده باشد ولی در تهران نمودار مربوط به شیب بهبودی و مرگ ومیر بسیار ملایم است و نمی‌توان گفت وضعیت بهتر شده است. ضمناً همین شیب بسیار ملایم هم مربوط به سختگیری‌های 12 و 13 فروردین و تأثیر طرح فاصله‌گذاری اجتماعی است. البته منتظریم تأثیر اتفاقاتی همچون پایان تعطیلات نوروزی و بازگشت مسافرانی که از تهران خارج شده بودند و همچنین آغاز به کار فروشگاه‌ها، بازگشایی کسب وکارها و کاهش سختگیری‌ها، 10 روز آینده خودش را نشان دهد. هنوز به‌طور قطعی نمی‌توان در این باره اظهارنظر کرد، اما خوشبختانه میزان فوتی و بستری در بخش‌های ویژه در چند روز گذشته ثابت مانده و یا کم شده است.
 آقای دکتر از اول اسفند ماه قرار بر این شد بیمارستان‌های خصوصی موظف به پذیرش بیماران مبتلا به کرونا شوند اما گزارش‌های مردمی نشان می‌دهد برخی بیمارستان‌ها از پذیرش این بیماران اجتناب می‌کنند. از طرفی هم مردم نمی‌دانند آیا همه مراکز درمانی در تهران ملزم به پذیرش بیماران مبتلا به کرونا هستند یا خیر؟ آنها اغلب اسامی بیمارستان‌های بزرگ از جمله امام‌خمینی، مسیح دانشوری یا امام‌حسین(ع)را در رسانه‌ها می‌شوند، برای همین در مراجعه به سایر مراکز درمانی بلاتکلیف می‌مانند؟
 138 بیمارستان موجود در تهران بیماران کرونایی را پذیرش کرده‌اند این نشان می‌دهد که بیمارستان‌های خصوصی هم وارد کار شده‌اند، حتی برخی مراکز خصوصی تخت‌های آی‌سی‌یو‌شان هم پر است و طبق بخشنامه معاونت درمان وزارت بهداشت ملزم به پذیرش بیماران کرونایی‌اند اما مسأله مهم این است که بیمارستان‌هایی که فاقد متخصص ریه، عفونی و داخلی هستند اگر بیمار کرونایی را پذیرش کنند کاری از دست‌شان برنمی‌آید، طبیعتاً امکان وجود هر سه تخصص همزمان در بیمارسنان‌های خصوصی و مراکز درمانی کوچک فراهم نیست.
به‌طور کلی شما وضعیت ابتلا به ویروس کرونا در تهران را چطور ارزیابی می‌کنید و اساساً کرونا تا کی در تهران ادامه خواهد داشت. با توجه به اینکه مسئولان مربوطه هر روز از تاریخ‌های گوناگون و طولانی شدن این بحران سخن می‌گویند و متأسفانه مردم هم از نظر روانی دچار مشکل شده‌اند و نمی‌دانند چگونه باید برای چند ماه با ویرس کرونا کنار بیایند؟
مسئولان همه درست می‌گویند، همه این اتفاق‌ها محتمل است این‌طور نیست که بگوییم کدام درست است. مسأله این است که سناریوهای مختلفی برای ویروس کرونا وجود دارد که بیشتر بستگی به میزان ایزولاسیون و رعایت مردم دارد. هر چه ما درصد قرنطینه، در خانه ماندن و کاهش ارتباطات اجتماعی را بالا‌تر ببریم زودتر به پایان بحران نزدیک می‌شویم، اگر مثل کره‌جنوبی تا 80 درصد رفت وآمد‌ها و ارتباطات را کم کنیم، می‌توان قول داد تا آخر اردیبهشت ماه بحران را پشت سر می‌گذاریم و موارد جدیدی نخواهیم داشت. اما هرچه این زمان کم باشد زمان پایان بیماری نیز تغییر خواهد کرد، متغیرهای دیگری هم البته هست، این ویروس رفتاری غیرقابل پیش‌بینی دارد و اولین بار است شیوع پیدا کرده و ممکن است مثل ویروس «مرس» بدون دخالت انسان ناپدید شود یا ممکن است ویروس کرونا با گرم شدن هوا آسیب‌پذیر‌تر شود، همه اینها بستگی به رفتار ویروس دارد که ما نمی‌شناسیم. ولی به هر حال هر اندازه میزان ایزولاسیون و فاصله‌گذاری اجتماعی شدیدتر باشد تجربه‌های کشورهای دیگر و تئوری‌ها نشان می‌دهد امکان اینکه بیماری را کنترل کنیم بیشتر است. در این زمان ممکن است دارو هم پیدا شود یا حتی تولید واکسن که تست انسانی‌اش در چند کشور شروع شده سریع‌تر به نتیجه برسد اما با تولید واکسن بیش از یک سال فاصله داریم. در هر‌حال آنچه بار بیماری را کاهش می‌دهد فاصله‌گذاری اجتماعی شدید و انجام تست‌های بیشتر است که وزارت بهداشت تلاش می‌کند تست‌هایی با دقت بالاتر و ساده‌تر و ارزان‌تر را جایگزین تست‌های فعلی کند. تجربه کره‌جنوبی نشان می‌دهد این روش موفقی است که با انجام تست موارد مشکوک شناسایی شده و متوجه شدند چه کسانی آسیب‌پذیر‌اند و باید با قرنطینه و درمان از میزان آسیب‌پذیریشان کم کرد.




آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7324/1/540785/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها