روحانی در واکنش صریح به گزارش دیوان محاسبات از همه دستگاه‌های دولتی خواست

برای دفاع از حقیقت پاسخ دهید

■ بخش ارز دولتی در گزارش دیوان محاسبات 100 درصد غلط بود ■ نظارت بودجه‌ای خودی و غیرخودی ندارد ■ دولت از نظارت ناراحت نمی شود؛ اما هر کس از بودجه استفاده می‌کند باید مورد نظارت باشد ■ مردم را دچار شبهه نکنید ■ همزمان با بیماری و بیکاری مبارزه می کنیم ■ همه دستگاه‌ها شرکت‌ها را واگذار کنند

گروه سیاسی/ رئیس جمهوری روز گذشته در جلسه هیأت دولت، درباره گزارش تفریغ بودجه 97 دیوان محاسبات دو نکته داشت؛ نخست اینکه این نظارت باید شامل همه نهادها و سازمان هایی شود که از بودجه سهمی دارند، دوم اینکه حداقل بخش ارزی این گزارش صد درصد خلاف واقع است. او در این زمینه با اشاره به توضیحات رئیس کل بانک مرکزی، از دیوان محاسبات (البته بدون اسم بردن از این نهاد) انتقاد کرد که چرا پیش از انتشار عمومی  گزارش، محتوا و یافته های خود را با سازمان های دولتی همچون سازمان برنامه و بودجه مطرح نمی کند تا شاید این نهادها پاسخی برای این مسائل داشته باشند؟ آن هم درحالی که به گفته روحانی، همه داده های گزارش های دیوان محاسبات از گزارش هایی تهیه می شود که سازمان های دولتی در اختیار آن قرار می دهند. اما نظارت تنها بخشی نبود که روحانی خواستار تسری آن به همه بخش های حاکمیتی شد. او با اشاره به عرضه سهام شستا در بورس، خواستار گسترش این نوع واگذاری سهام در سایر سازمان های دولتی و نظامی شد.
 نظارت بر همه بخش هایی که از بودجه استفاده می کنند
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حجت الاسلام حسن روحانی در جلسه دیروز هیأت وزیران با اشاره به اینکه همه دستگاه‌های نظارتی باید کار نظارتی خود را طبق قانون و بدون ملاحظه انجام دهند هیچ ملاحظه هم نکنند، اظهارکرد: اما دستگاه نظارتی دیوان (محاسبات) برای همه آنهایی است که از بودجه دولت استفاده می‌کنند، زیرا بودجه و سازمان اداری و استخدامی در اختیار رئیس جمهور است و مربوط به همه دستگاه‌ها وهمه کشور است. او با بیان اینکه علاوه بر دولت، قوه قضائیه و قوه مقننه، نهادهای نظامی، انقلابی و فرهنگی هم از بودجه استفاده می کنند، افزود: بنابراین نظارت باید نظارت عام باشد، نه اینکه همه دستگاه نظارت را در یک دستگاه بگذاریم و بقیه دستگاه ها را فراموش کنیم. اینجا خودی و غیرخودی نداریم، همه خودی‌اند، هر که از بودجه استفاده می‌کند، خودی است.
روحانی افزود: یک سازمان نظارتی (دیوان محاسبات) قبل از اینکه گزارش تهیه کند مگر با مسئولان مربوطه دولتی قهر است؟ این گزارش را خود مسئولان دولتی به او دادند، (پس می تواند قبل از انتشار) با اینها صحبت کند بگوید من می‌خواهم گزارش دهم. روحانی با اشاره به پاسخ بانک مرکزی به این گزارش، خواستار پاسخگویی همه دستگاه ها، از جمله سازمان برنامه و بودجه، وزارت اقتصاد و سخنگوی دولت در این زمینه شد و با بیان اینکه حرف ما نباید به گونه ای باشد که مردم را دچار شبهه بکند، درباره بخش ارز گزارش دیوان محاسبات اظهارکرد: بخش ارز که من شنیدم، صد در صد غلط بود. آن بخشی که من شنیدم، کاملاً بی‌اطلاعی محض از مقررات و قوانین کشوراست. این خیلی برای ما بد است که یک دستگاه نظارتی حرفی بزند و آن حرف منطبق نباشد.
واگذاری شستا در بورس مبارزه برای شفافیت
رئیس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود، عرضه سهام اولیه شستا در بورس را نشانه حرکت دولت دوازدهم در جهت وعده خود به مردم دانست و گفت: روز اولی که می‌خواستم درباره وزرای دولت دوازدهم با مقام معظم رهبری مشورت کنم، آقا مشهد مشرف بودند و من مشهد رفتم و در واقع وزرا را در دولت دوازدهم به یک معنا خدمت آقا کنار حرم امام رضا(ع)  مشخص کردیم. یکی از آن نکاتی که ایشان در آن جلسه تأکید کردند، گفتند در این دولت دوازدهم کاری کن تا در تصدی‌هایی که مورد نیاز نیست، دولت دیگر متصدی آن نباشد و اموال و سهام عرضه شده و در اختیار مردم قرار بگیرد.
روحانی اضافه کرد: همان‌جا آقا فرمود من نسبت به نیروهای مسلح هم همین دستور را می‌دهم و بعد هم یکی دوبار دیگر که به این مناسبت خدمت ایشان این مسأله مطرح شد، باز هم ایشان تأکید کردند. رئیس جمهوری  در ادامه با بیان اینکه شاید این برای نخستین بار در تاریخ بورس ایران است که چنین عرضه بزرگی انجام می‌گیرد، این امر را به وزیر کار، مسئول تأمین اجتماعی، هیأت امنا و همه مسئولان مربوطه تبریک گفت و اظهارکرد: شستا را پشت شیشه آوردند تاهمه ببینند، شستایی که درباره آن، این همه حرف و حدیث و بحث بود، امروز توانستند آن را شفاف کنند. او، عرضه 10 درصد سهام شستا را اتفاق بزرگی در بورس دانست و گفت: برخی از این افراد معاند نوشتند اقتصاد ایران خراب است، اما جای تعجب است که بورس‌ آن خوب است که این یکی را ناچار شدند اعتراف کنند که وضع‌اش خوب است و حتی گفتند که بورس ایران فوق‌العاده است.
روحانی عرضه سهام شستا در بورس را مبارزه برای شفافیت برشمرد و تأکید کرد که جای اصلی فساد ستیزی اینجا است. رئیس جمهوری از بقیه دولت هم خواست ازاین مدل پیروی کنند و گفت: یعنی سهام بخش‌های بزرگی مثل ایدرو، صندوق‌های بزرگ، نفت و دفاع و خیلی جاها است که از این مدل می‌توانند تبعیت کنند و بیایند و کل سهام را یکجا عرضه بکنند، 10 درصد بیشتر و کمتر و هر مقدار نیاز است، نسبت به شیوه‌ آن کار نداریم و اصل ارزش بسیار مهم است.
پنج گام دولت برای حفظ سلامت و معیشت مردم
روحانی در بخش دیگری از سخنان خود، 5 گام دولت برای حفظ سلامت و معیشت و اقتصاد کشور در شرایط کرونایی را تبیین کرد. او، رویکرد اصلی دولت را مبارزه همزمان با بیکاری و بیماری عنوان کرد و با بیان اینکه موفقیت ما در صورتی است که مردم، دولت و همه قوا و ارکان کشور در کنار یکدیگر باشند، اظهار کرد: دولت وظیفه دارد افراد مبتلا را شناسایی و آنان را در بیمارستان‌ها و نقاهتگاه‌ها جدا نگه دارد تا بیماری به بخش‌های دیگر جامعه سرایت نکند.مراقبت و پرستاری، تهیه لوازم مورد نیاز برای بهداشت عمومی یا کادر درمانی، تامین مایحتاج مردم و کمک به آسیب دیدگان اقتصادی کرونا وظایف و گام های دیگر دولت بوده است.  وی در توضیح کمک به آسیب دیدگان اقتصادی کرونا گفت: در صندوق بیکاری  حدود 25هزار میلیارد تومان پول در نظر گرفتیم و برای تسهیلات مردم 75هزار میلیارد تومان مدنظر قرار دادیم که 52 هزار میلیارد آن  به کسب‌ و کارها مربوط می شود. بانکها این تسهیلات را در اختیار 10 رسته‌ای که آسیب دیده اند قرار می دهند که از اواخر اردیبهشت ماه می‌توانند این تسهیلات را دریافت کنند.
رئیس جمهوری با بیان اینکه 23هزار میلیارد تومان هم برای عموم مردم یعنی برای تمام یارانه‌بگیرها گذاشتیم، ادامه داد: برای سه میلیون نفر افرادی که خیلی نیازمند هستند برنامه‌ریزی شد تا در چهار نوبت دراسفند، فروردین، اردیبهشت و خرداد بسته معیشتی بدهیم که سه شنبه تصمیم گرفتیم  یک بسته دیگر هم برای ماه رمضان اضافه کنیم. همچنین برای 4 میلیون خانوار هم تسهیلات ویژه یک تا دو میلیون تومانی در نظر گرفتیم که مصوبات آن نهایی شده است.
تجلیل روحانی از ارتش
رئیس جمهوری در بخش آخر سخنان خود به 29 فروردین، روز ارتش اشاره کرد و با بیان اینکه ارتش را برای صلح و جنگ و بازدارندگی نیاز داریم، گفت:هر مشکلی هم پیش بیاید مثل سیل و زلزله و کرونا اینها در صحنه هستند. او با بیان اینکه عده‌ای می‌خواستند ارتش را نابود کنند و از بین ببرند، اظهارکرد: آن روز 29 فروردین که ارتش آمد در خیابان و گفت ارتش فدای ملت و مردم در خیابان و پیاده‌رو همه ایستاده بودند و جواب می‌دادند و می‌گفتند ملت فدای ارتش، آن روز پیوند مستحکم تاریخی بی‌نظیر بین ملت ایران و ارتش ایران بوجود آمد که این پیوند ان‌شاء الله برای همیشه جاودانه خواهد بود.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7323/1/540690/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها