شفافیت اقتصادی به شستا، بزرگ ترین هلدینگ دولتی رسید

بزرگ‌ترین خصوصی‌سازی تاریخ اقتصاد ایران




سیاوش رضایی
خبرنگار
  27 فروردین، روز خوبی برای بازار سرمایه کشور بود. دراین روز سه رکورد جدید در بازار به ثبت رسید که شامل بزرگترین عرضه اولیه بازار، رسیدن شاخص کل به کانال 645 هزار واحدی و ارزش بازار2326 هزار میلیارد تومانی بود. در روز گذشته اولین رکورد بزرگترین عرضه اولیه بازار با پذیرش شرکت سرمایه گذاری تأمین اجتماعی (شستا) رقم خورد. بدین ترتیب عرضه اولیه 10 درصد از سهام بزرگترین هلدینگ اقتصادی کشور در کنار تقاضای پرحجم، بازار را به طور کامل به رنگ سبز درآورد. دراین روز شاخص کل با رشد 19 هزار و 343 واحدی به ارتفاع 645 هزار و 751 واحدی رسید که رشد بیش از 3 درصدی را به همراه داشت. بنابراین بازدهی بورس اوراق بهادار تهران از ابتدای سال جاری تا دیروز به 25.9 درصد رسید.
با واگذاری 8 میلیارد سهم شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی (شستا) معادل ۱۰ درصد کل سهام شرکت در بورس، شفافیت به بزرگترین هلدینگ اقتصادی کشور راه یافت. تا پیش از این بسیاری از کارشناسان، شستا را حیاط خلوت دولت‌ها می‌دانستند، اما با اقدام دولت که به اعتقاد تحلیلگران اقدامی قابل قدردانی است، این بخش از اقتصاد ایران زیر نورافکن‌های پرنور بازار سرمایه قرار گرفت. بنابراین می‌توان گفت یکی از بزرگترین دستاوردهای این عرضه، شفافیت بیشتر در اقتصاد است.
این شرکت که با سرمایه ۸۰ هزار میلیارد ریالی در بورس تهران ثبت شده در صورتحساب مالی میاندوره‌ای ۹ ماهه منتهی به پایان اسفند ۹۸ خود بیش از ۳۵ هزار میلیارد ریال سود خالص شناسایی کرده که تقریباً ۸۰ درصد کل سال مالی گذشته بوده است. میزان دارایی‌های جاری و غیرجاری شستا نیز در پایان سال ۹۸، بیش از ۲۰۳ هزار میلیارد ریال گزارش شده که در مقایسه با کل سال مالی ۹۷ افتی ۱۱ درصدی داشته است. همچنین میزان بدهی‌های این شرکت نیز ۸۰ هزار میلیارد ریال به ثبت رسیده که نسبت به کل سال مالی ۹۸ افتی ۹ درصدی داشته است.
کشف قیمت 860 تومانی هر سهم
براساس گزارش شرکت بورس، دیروز تعداد 8 میلیارد سهم معادل 10درصد از سهام سرمایه گذاری تأمین اجتماعی(شستا) به شیوه ثبت سفارش جهت کشف قیمت عرضه اولیه شد.
تعداد 6میلیارد و 700 میلیون سهم در روز گذشته جهت عرضه به عموم و یک میلیارد و 300 میلیون سهم جهت عرضه به صندوق‌های سرمایه‌گذاری در روز شنبه آینده به قیمت هر سهم 860تومان در بورس تهران کشف قیمت و معامله شد .با عرضه اولیه این شرکت در بورس تهران تعداد شرکت‌های فعال در بورس به 335 شرکت رسید و به ارزش بازار 68.8 هزار میلیارد تومان افزوده شد.
ابعاد  اقتصادی شستا
شستا با سرمایه 8 هزار میلیارد تومان در پایان دوره 9 ماهه منتهی به اسفند 1398 دارای سرمایه درگردش 2241میلیارد تومان بوده است. پورتفوی سرمایه‌گذاری این شرکت از ۸۷ شرکت بورسی و ۱۰۵ شرکت غیربورسی تشکیل شده که بر این اساس خالص ارزش دارای‌های شستا بالغ بر ۹۹٫۸ هزار میلیارد تومان و ارزش خالص هر سهم ۱۲ هزار و ۴۸۴ ریال برآورد شده است. برهمین اساس کارشناسان معتقدند سقف قیمتی هر سهم این شرکت که 860 تومان تعیین شده تنها حدود 60درصد از ارزش واقعی این سهم که تا 1550 تومان اعلام می‌شود، است. در پرتفوی این شرکت سرمایه‌گذاری ۱۸۷ شرکت مدیریتی به چشم می‌خورد که ۸۲ شرکت آن بورسی به‌شمار می‌روند و از این نظر یکی از بزرگ‌ترین هلدینگ‌های اقتصادی بازار سرمایه است که به تنهایی ابعادی بیش از سه شرکت هلدینگ غدیر، امید و صندوق بازنشستگی دارد.
۹ هلدینگ بزرگ شامل سرمایه‌گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تأمین، سرمایه‌گذاری دارویی تأمین، سرمایه‌گذاری سیمان تأمین، سرمایه‌گذاری صدر تأمین، سرمایه‌گذاری صبا تأمین، سرمایه‌گذاری صنایع عمومی تأمین، رایتل، سرمایه‌گذاری توسعه انرژی تأمین و کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان هلدینگ‌های تابعه آن قرار گیرند و از هر نظر یک غول اقتصادی به‌شمار می‌رود. این شرکت با سرمایه ۸هزار میلیارد تومان دارای بیش از ۴۴هزار نفر پرسنل است.
 عرضه اولیه‌های شستا
شستا در سال 98 مجموعاً 5 شرکت زیرمجموعه خود را که چهار مورد آن متعلق به هلدینگ دارویی این شرکت (تیپیکو) بود در بورس عرضه کرد. شرکت ره‌آورد تأمین، پخش هجرت، توزیع داروپخش، کلرپارس و  سیمان ساوه شرکت‌هایی بودند که جزو زیرمجموعه‌های شستا به شمار می‌رفتند و در سال 98 عرضه اولیه شدند.
در سال جاری نیز عرضه اولیه 12 شرکت زیرمجموعه این هلدینگ پیش‌بینی شده است که طبق اعلام مسئولان این شرکت عرضه چهار مورد آن قطعی است. برهمین اساس عرضه سیمان تأمین، صنایع عمومی تأمین، شیمی بافت، چوب خزر، کاغذ لطیف، بازرسی کالای تجاری، هامون شمال، تأمین سرمایه امین، زغال سنگ طبس، خدمات ارتباطی رایتل و مدیریت گروه انرژی تأمین جزو برنامه است. پیش از عرضه شستا صبا تأمین اولین عرضه اولیه شرکت‌های زیرمجموعه شستا بود.
 شستا بزرگترین عرضه اولیه تاریخ بورس
درهمین راستا، مدیرعامل بورس تهران با اعلام ارزشگذاری منطقی و جذاب سهام شستا، نتایج حضور بزرگترین عرضه اولیه و ورود عظیم‌ترین هلدینگ ایران به بازار سرمایه را اعلام کرد.
علی صحرایی با اشاره به عرضه اولیه دیروز ۱۰ درصد سهام شستا در بازار دوم معاملات بورس تهران گفت: این شرکت که با برخورداری از ۱۸۷ شرکت بورسی و غیربورسی و ۴۴ هزار نیروی انسانی، بزرگترین هلدینگ ایران به‌شمار می‌رود از ماه‌ها پیش با حداکثر حساسیت در بررسی اطلاعات، فرآیند پذیرش را شروع کرد و به پایان رساند.
وی ادامه داد: بعد از بررسی همه‌جانبه و چندباره اطلاعات، مقدمات عرضه اولیه سهام شستا فراهم و سعی شد با بهترین و جذاب‌ترین قیمت به عموم مردم واگذار شود تا بار دیگر بورس در رأس خصوصی‌سازی و جلب مشارکت اقتصادی مردم از یک سو و تأمین مالی سریع و شفاف و قابل توجه برای دولت و بخش بالادستی اقتصاد از سوی دیگر قرار گیرد و با این رویداد، ضمن افزایش سهم بازار سهام در تولید ناخالص داخلی، زمینه تنوع و افزایش شرکت‌های بازار سرمایه فراهم شود.
این مقام مسئول افزود: به این ترتیب درحالی بورس تهران تاکنون میزبان برترین شرکت‌های ایران از همه صنایع مانند مخابرات، پتروشیمی، فلزات، بانک‌ها و بیمه‌ها، هلدینگ‌ها و... بوده که عرضه اولیه شستا، رکوردهای جدیدی را در زمینه تعداد سهام و ارزش معاملات عرضه‌های اولیه و تأمین منابع ثبت خواهد کرد و طی آن با عرضه ۸ میلیارد سهم این هلدینگ به قیمت ۸۶۰ تومانی هر سهم، حدود ۶.۸ هزار میلیارد تومان تأمین مالی خواهد شد.

برش
   ورود شستا به بورس چه تأثیری دارد

علی اسلامی بیدگلی/  با پذیرش شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی (شستا) در بورس، این شرکت به بزرگترین شرکت پذیرفته شده در بازار سرمایه تبدیل می‌شود. حضور این شرکت بزرگ از چند بعد دارای اهمیت است و باعث توسعه بازار سرمایه کشور می شود.
در ابتدا با این پذیرش اندازه بازار سرمایه به دلیل بزرگی شرکت به میزان قابل توجهی افزایش می‌یابد. دوم اینکه با ورود هر شرکت بزرگی به بازار سهام حجم استقبال کد اولی‌ها و سهامداران خرد نیز افزایش می‌یابد و بدین ترتیب شاهد مشارکت و مالکیت سهام یک شرکت توسط سهامداران خرد و حقیقی خواهیم بود. سومین نکته‌ای که باید به آن اشاره کرد این است که عرضه‌های اولیه این چنینی برای شرکت‌هایی که به دلیل مقاومت یا بوروکراسی‌های اداری تاکنون امکان عرضه بورسی پیدا نکرده‌اند باعث فرهنگ سازی می‌شود و آنها را برای ورود به بازار سرمایه تشویق می کند.
در طول یک‌سال اخیر با توجه به رشد بالای بورس و عرضه‌های اولیه بخشی از نقدینگی موجود در شبکه بانکی به سمت بازار سرمایه هدایت شده است اما با این حال سرمایه‌هایی که به بورس آمده نسبت به حجم سپرده های بانکی رقم قابل توجهی نیست.
اگر حجم نقدینگی کل را 2400 هزار میلیارد تومان درنظر بگیریم و متوسط نرخ سود سپرده‌های بانکی را بین 15 تا 20 درصد محاسبه کنیم، سالانه 400 هزار میلیارد تومان سود به سپرده‌های بانکی پرداخت می‌شود که این سود باعث افزایش حجم نقدینگی می‌شود. درهمین راستا با وجودی که شستا بزرگترین عرضه اولیه بازار محسوب می‌شود، اما با ملاک قراردادن میانگین سهمی که به کدهای سهامداری تعلق می‌گیرد درمجموع حدود 5 هزار میلیارد تومان برای خرید سهام این شرکت وارد بازار می‌شود که درمقایسه با حجم سپرده های بانکی رقم بزرگی نیست. درخصوص چشم‌انداز بازار سرمایه تا پایان سال جاری تاکنون اعداد و ارقام مختلفی با توجه به رشد اقتصادی و تورم انتظاری از سوی کارشناسان ارائه شده است. با این حال به نظر می‌رسد به دلیل اینکه در سال جاری تورم به نسبت بالایی را تجربه خواهیم کرد، بازار سرمایه نیز به رشد خود ادامه خواهد داد. در سال جاری بین 30 تا 40 درصد تورم خواهیم داشت که موجب رشد بازار سرمایه با نرخی بالاتر از تورم جاری خواهد شد. البته سرمایه‌گذاران غیرحرفه‌ای در بورس باید توجه داشته باشند که با توجه به رشد بالای بازار در سال گذشته حتماً از طریق مشاوره با کارشناسان اقدام به سرمایه‌گذاری و خرید سهم کنند. این درحالی است که طی هفته‌های اخیر قیمت سهام برخی شرکت‌ها به خصوص شرکت‌های کوچک بی رویه رشد کرده و ممکن است باعث زیان سهامداران تازه‌وارد شود. در سال گذشته شاخص هموزن که وضعیت شرکت‌های کوچک بورس را به نمایش می‌گذارد 440 درصد رشد داشته است و بدین ترتیب سهامداران باید با مراقبت بیشتری نسبت به خرید سهام اقدام کنند.




آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7323/1/540689/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها