سخنگوی دولت: بازگشایی کسب و کارها کارشناسی شده است

وزیر کار برنامه ریزی خواهد کرد تا رضایت جامعه کارگری را به دست آورد


نشست خبری سخنگوی دولت، روز دوشنبه پس از قریب به دو ماه، با حضور تعداد معدودی از خبرنگاران و با رعایت اصول فاصله گذاری اجتماعی برگزار شد. علی ربیعی، از پرداخت تسهیلات حمایتی در شرایط کرونایی از اردیبهشت ماه خبرداد و در پاسخ به نقدهایی که درباره نرخ بالای سود یا کم بودن این تسهیلات مطرح شده است، گفت که اگر شرایط تحریم  نبود، قطعاً دولت بهتر عمل می کرد.
به گزارش ایرنا، سخنگوی دولت در این نشست با بیان اینکه مسیر موفقیت ما این است که با افزایش سرمایه اجتماعی و اعتماد به هم بر ویروس کرونایی که بر ویروس تحریم نشسته است، غلبه کنیم، اظهارکرد: همه سیاست‌های مقابله با کرونا و هر گونه اتخاذ سیاست در بازگشایی‌ها و رفع محدودیت‌ها با نظر وزارت بهداشت و کارشناسان سلامت دنبال می‌شود.
ربیعی با اشاره به اینکه کارشناسان حوزه سلامت و بهداشت محیط کار با همکاری تشکل‌های صنفی و اقتصادی انبوهی از پروتکل‌های بهداشتی را تولید کردند، ادامه داد: از این پس کار در کارخانه‌ها، صنوف و حتی شیوه کار در اداره ها مبتنی بر پروتکل‌ها خواهد بود، این پروتکل ها در اختیار اصناف مختلف قرار گرفته که البته اجرای کامل آن نیازمند همکاری، آموزش‌پذیری،  نظارت و کنترل دستگاه‌های بازرسی است.
جلسه برای ساماندهی کمک های نهادهای عمومی
سخنگوی دولت در ادامه با بیان اینکه در پاسخ به فرمایش رهبر انقلاب، جلساتی به ریاست معاون اول رئیس‌جمهوری با نهادهای عمومی از جمله ستاد اجرایی فرمان امام (ره)، بنیاد مستضعفان، سپاه پاسداران، سازمان‌های مردم‌نهاد، کمیته امداد، سازمان بهزیستی و وزارت رفاه  برگزار شد، ابراز کرد: در این جلسات پنجره واحدی از خدمات حمایتی با حفظ هویت سازمانی طراحی شد و در همه استان‌ها هم ستادهایی با همین عنوان تشکیل می‌شود.  
ربیعی با بیان اینکه وزارت ارتباطات تمهیداتی اندیشیده که براساس ظرفیت‌های دولت الکترونیک سامانه‌ای که امکان اتصال افرادی که می‌توانند به افراد مورد نیاز کمک کنند، فراهم کرده است، عنوان کرد: پیوستن به این سامانه می‌تواند کمک بسیار زیادی می‌کند. پایگاه رفاهی ایرانیان هم داده‌های لازم را در اختیار این سامانه قرار داده است.
صندوق بین المللی پول دارایی امریکا نیست
سخنگوی دولت درباره آخرین وضعیت درخواست ایران از صندوق بین‌المللی پول برای دریافت وام با بیان اینکه امریکا از نظر قانونی در جایگاهی نیست که بخواهد مانع از عملکرد قانونی نهادها و سازمان‌های بین‌المللی شود، تأکید کرد: امریکا باید درک کند نهادهای بین‌المللی ملک و دارایی آنها نیست و کشورهای دیگر هم زیر دست آنها نیستند که آنها را امر و نهی کند.
ربیعی با بیان اینکه امریکا هیچ حقوقی برای وتو کردن تصمیمات صندوق ندارد و این امر هم پیش‌بینی نشده است، تصریح کرد: سایر اعضای صندوق از اقدام غیرانسانی امریکا ممانعت می‌کنند. فکر می‌کنیم صندوق مستقلانه عمل می‌کند. سال‌ها حق عضویت صندوق بین‌المللی پول را پرداخت کرده‌ایم.در شرایطی که تحریم‌ها از یکسو جان و زندگی افراد را تهدید می‌کند و شیوع گسترده کرونا در سطح جهانی نیز موجب تهدید جان شهروندان شده است، ما هم دچار رنج مضاعف شده‌ایم و باید از حق طبیعی خود استفاده کنیم.
ربیعی درباره آزادسازی پول بلوکه شدن ایران در لوکزامبورگ هم گفت: امریکا از طریق دادگاه‌های خود براساس ادعاهای واهی‌ مبتنی بر کشته‌شدن شماری در حادثه ۱۱ سپتامبر، منابع بانک مرکزی نزد لوکزامبورگ را توقیف کرده و تلاش کرده بود آن را با حکم دیگری به امریکا منتقل و آن را متصرف شود.
او با بیان اینکه همان زمان نیز اعلام شد که القاعده این حمله را انجام داد ادامه داد: اینکه به آن بهانه بخواهد پول ایران را مصادره کنند، نشان‌دهنده سیاست و خوی استکباری دولت امریکا است. همه تلاش خود را می‌کنیم این منابع را منتقل کرده یا تبدیل به دارو و کالای مورد نیاز مردم در شرایط فعلی کنیم.ربیعی افزود: با آزاد شدن منابع و امکان عمل کردن بر برخی از منابع که تاکنون امریکا با فشار بر آنها، اجازه عمل کردن به آنها را نمی‌داد، امیدواریم بتوانیم از آن منابع برای دارو و زندگی مردم به ویژه غذا، خوراک و نهاده‌های کشاورزی استفاده کنیم.
مقایسه نادرست اعطای وام به یارانه‌بگیران در ایران و سایر کشورها
سخنگوی دولت همچنین درباره پرداخت وام یک میلیون تومانی به افراد یارانه‌بگیربا سود ۱۲ درصد که برخی آن را با کمک سایر دولت ها به شهروندان خود مقایسه کرده اند، اظهارکرد: این منابع به دولت تعلق ندارد بلکه کمک سیستم بانکی در ازای این منابع به سپرده‌گذاری‌های خودش که الان سود می‌دهد، است وعلت کاهش نرخ از ۱۸ به ۱۲ درصد  کمک بانک مرکزی از طریق آزادسازی ذخیره قانونی بانک‌ها است. ربیعی افزود: به علت تحریم‌های ظالمانه و کاهش شدید صادرات نفت و نیز قیمت بنزین و هزینه‌های مبارزه با کرونا، آنچه در بضاعت و توان دولت است همان برنامه‌هایی است که تا به حال جاری کرده است. اگر می‌خواستیم این را هم قرض‌الحسنه کنیم، بار مالی زیادی را به بودجه وارد می‌کردیم بنابر این اجازه بدهید که ما براساس مقدورات‌مان آرام آرام تصمیمات مختلف دیگری را هم که ممکن است، بگیریم.
ربیعی در پایان این بخش از سخنان خود تأکید کرد: ای کاش ما پول زیاد داشتیم، تحریم نبودیم و می‌توانستیم نفت‌ خودمان به شکل حداکثری بفروشیم و همه پول‌ها در بانک‌های ما بود. قطعاً در مبارزه با کرونا با دست باز بیشتر و حمایت بیشتر می‌توانستیم اقدام کنیم.
در دولت های یازدهم و دوازدهم مزد کارگر بر تورم پیشی گرفت
ربیعی درباره موضع دولت نسبت به افزایش ۲۱ درصدی حقوق کارگران تصریح کرد: خیلی ها در سال هایی که میان مزد و تورم چنان شکاف وحشتناکی ایجاد شد و قدرت خرید کارگران پایین آمد، چیزی نگفتند و ننوشتند، درحالی که در دولت های یازدهم و دوازدهم مزد کارگر بر تورم پیشی گرفت، باوجود این خوشحالیم که امسال جریان کارگری در چانه‌زنی‌ها حضور دارد و در آخر با اقتدار می گوید که مصوبه را امضا نمی‌کند و این نشانه سه جانبه گرایی است که دولت ایجاد کرده است. سخنگوی دولت با بیان اینکه اعتراض کارگران به این است که آن چیزی که در بن کارگری آمده روی پایه قرار گیرد، افزود: وزیر کار برنامه ریزی خواهد کرد تا رضایت جامعه کارگری را به دست بیاورند، تنها امکان ما در حق مسکن است امیدواریم با خواست کارگران در مورد مسکن ۴ درصد افزایش یابد.به گفته ربیعی  اگر دست و بال دولت باز شود و به کارفرما فشار نیاید شاید در قالب مباحث دیگر بتوانیم جامعه کارگر را حمایت و کمک کنیم.





آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7321/1/540527/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها