با در انحصار گرفتن فرکانس‌های ۷۰۰ و ۸۰۰ مگاهرتز در صدا وسیما

مقصرسرعت پایین اینترنت تلفن همراه کیست ؟

با شیوع ویروس کرونا و تشویق مردم به خانه ماندن مصرف اینترنت در اپراتورهای تلفن همراه به شدت افزایش یافته وهمین موضوع موجب شده تا ظرفیت اپراتورهای تلفن همراه به اشباع رسیده و سرعت و کیفیت اینترنت کاهش یابد. یکی از راه های ارتقای افزایش سرعت اینترنت تلفن همراه استفاده از فرکانس های 700 و 800 مگاهرتز است. فرکانس هایی که اکنون در انحصار صدا و سیماست.

سوسن صادقی
خبرنگار
با شیوع ویروس کرونا و ترغیب مردم به ماندن در خانه، مصرف اینترنت به خصوص در اپراتورهای تلفن همراه به شدت افزایش یافته و همین موضوع موجب شده تا ظرفیت اپراتورهای تلفن همراه به اشباع برسد و سرعت و کیفیت اینترنت کاهش یابد. یکی از راه‌های ارتقای افزایش سرعت اینترنت تلفن همراه استفاده از فرکانس‌های 700 و 800 مگاهرتز است. فرکانس‌هایی که اکنون در انحصار صدا و سیماست. فرکانس‌هایی که در این سازمان بدون استفاده مانده و اگر آزادسازی شود می تواند دراین شرایط  کیفیت اینترنت تلفن همراه را افزایش دهد. این در حالی است که این سازمان اعلام کرده است که حاضر نیست این باندهای فرکانسی را تخلیه کند و در اختیار اپراتورهای تلفن همراه قرار دهد.«علیداد» معاون رسانه ملی معتقد است که این فرکانس‌ها در افزایش دسترسی اینترنت کاربران تأثیر چندانی ندارد. اما چرا  صدا و سیما این فرکانس‌ها را آزادسازی نمی کند؟ درهمین راستا روزنامه ایران به سراغ «حسین فلاح جوشقانی» رئیس سازمان رگولاتوری و کارشناسان حوزه مخابرات رفت تا درباره آزاد سازی این فرکانس‌ها وکاربردهای آن نظرآنان را جویا شود.
ضرورت آزادسازی در راستای منافع ملی
« فرکانس‌های 700 و 800 مگاهرتز پوشش دهی تلفن همراه را افزایش می دهد. به عبارتی چون ضریب نفوذ امواج فرکانسی است، موجب می شود تا کاربر به شبکه ارتباطی متصل شود و سرعت و کیفیت اینترنت افزایش یابد.»  حسین فلاح جوشقانی رئیس رگولاتوری با بیان مطلب فوق به«ایران» گفت: اکنون نبود فرکانس‌های 700 و 800 مگاهرتز کافی در کشور مشکلات ارتباطی را در حوزه تلفن همراه به‌وجود آورده است، بطوری که با اشباع ظرفیت اپراتورهای تلفن همراه اکنون پوشش دهی آنتن تلفن همراه در داخل ساختمان‌ها با مشکل مواجه شده و مردم از اینکه در داخل ساختمان از پوشش کافی برخوردار نیستند، بسیار گلایه دارند و این مشکل در حال حاضر با استفاده از فرکانس‌هایی که به صورت انحصاری در اختیار سازمان صدا و سیماست، حل می شود.
فلاح افزود: صدا و سیما ازاین فرکانس‌ها هیچ استفاده ای نمی کند و این منابع ملی در حال هدر رفتن است. از سوی دیگر برای پوشش دهی بیشتر تلفن همراه باید هر 10 تا 50 متر سایتی راه اندازی شود ولی وقتی چنین امکاناتی در کشور وجود دارد و در شرایط کنونی که همه در حال هزینه کردن برای مهار ویروس کرونا هستند، چرا باید هزینه اضافی کرد.
معاون وزیر ارتباطات در پاسخ به این سؤال که از چه زمانی فرکانس‌های 700 و 800 مگاهرتز دراختیار بخش تلفن همراه قرار گرفته است، گفت: در سال 2006  در سطح جهانی کنفرانسی برگزار و درآن تصمیم گرفته شد که پخش همگانی رادیو و تلویزیون آهسته دیجیتالی شود و در این راستا مقرر شد از فرکانس‌های بالای یک گیگاهرتز استفاده و تا 4 برابر بیشتر شود و این کار ادامه یافت به طوری که در سال 2015 پخش آنالوگ متوقف و بنابراین به طور طبیعی فرکانس‌های 700 و 800 مگاهرتز تخلیه شد و بدون استفاده ماند.
وی افزود: در کنفرانس بین المللی رادیویی که هر 4 سال یکبار برگزار می شود، مقرر شد که کاربری این بخش به تلفن همراه اختصاص یابد. از ابتدای این مباحث یعنی از سال 2006 تاکنون خسروی و علی عسگری رئیس سازمان صدا وسیما که در آن زمان مسئول رگولاتوری سازمان بود، دراین جلسات حضور داشتند و این موضوع را پذیرفته و امضا کردند ولی متأسفانه هنوز این فرکانس‌ها به بخش تلفن همراه اختصاص نیافته است.
فلاح با اشاره به اینکه در پی این مصوبه بین المللی ما از سال 2015 که این فرکانس به تلفن همراه اختصاص یافت، تاکنون بارها با این سازمان مذاکره کرده ایم، افزود:  آنها هنوز این فرکانس‌ها را برای بخش تلفن همراه آزاد نکرده اند در همین راستا حتی به نهادهای تصمیم گیر مانند شورای عالی امنیت ملی، مجلس و ... منعکس کردیم، ولی به نتیجه نرسیدیم. درتازه ترین اقدام نیز وزیر ارتباطات به دلیل نیاز مبرم در شرایط کرونایی به این فرکانس‌ها، به رئیس جمهوری نامه نوشتند تا بتوانند این فرکانس‌ها را آزاد سازی کنند. به هرحال ما جزو معدود کشورهایی هستیم که هنوزاز این فرکانس‌ها برای پوشش تلفن همراه استفاده نکرده ایم. وی در پاسخ به این سؤال که منشأ اختلاف‌ها کجاست، گفت: آنها معتقد هستند که می خواهیم روی این باندهای فرکانسی توسعه برنامه‌های دیجیتالی رادیو و تلویزیونی انجام دهیم ولی این گفته مبتنی بر تکنولوژی نیست و از سال2015 تاکنون نیزهیچ اقدامی مبنی براستفاده ازاین فرکانس‌ها صورت نگرفته است. از سوی دیگر طبق اندازه گیری‌هایی هم که انجام داده ایم سازمان صدا و سیما تنها  زیر یک درصد از این فرکانس‌ها استفاده می کند.
رئیس سازمان رگولاتوری در پاسخ به سؤال دیگر مبنی براینکه گفته می شود سازمان صدا و سیما به دنبال اجاره دادن این باندهای فرکانسی است، گفت: بحث‌های فنی زیادی در زمینه این فرکانس‌ها شده ولی این فرکانس‌ها جزو منابع ملی است و اکنون چگونگی استفاده و کاربرد آن مهم است و باید بحث‌های مالی در قوانین و بودجه لحاظ شود و حتی ما پیشنهاد بررسی آن را در بودجه 99 دادیم.
فلاح درباره اینکه در شرایط کنونی چه انتظاری از سازمان صدا و سیما دارید، گفت: به نظرم در  شرایط کنونی این سازمان تنها باید به منافع ملی فکرکند و این فرکانس‌ها را برای پوشش دهی بیشتر تلفن همراه که به آن نیاز مبرم وجود دارد آزاد کند تا بتوانیم سرعت و کیفیت شبکه ارتباطی تلفن همراه را افزایش دهیم. وی افزود: آنها شاید بگویند که از فرکانس‌های یک گیگاهرتز به بالا برای ظرفیت سازی استفاده شود ولی آنها برای پوشش دهی مناسب نیستند از سوی دیگر تا پوشش دهی درست و همه گیر نشود نمی توان برای رفع ترافیک از فرکانس‌های بالا بهره برد.
افزایش سرعت و کیفیت اینترنت
یکی از کارشناسان فعال در حوزه مخابراتی معتقد است که اکنون ظرفیت شبکه‌های اپراتورهای تلفن همراه تکمیل شده و اگر دو باند فرکانسی 700 و 800 مگاهرتزی که انحصاری در دست  صدا و سیما است، اضافه شود سرعت و کیفیت اینترنت تلفن همراه افزایش می یابد. رضا ناصری به «ایران» گفت: در شرایط کنونی که شرایط اضطرار است و همه برای خانه ماندن مردم در جهت مهار ویروس کرونا توصیه می کنند، طبعاً باید سرعت و کیفیت اینترنت را افزایش داد. اکنون اگر کاربران تلفن همراه با کندی سرعت اینترنت و کاهش کیفیت آن مواجه شده اند به دلیل تکمیل شدن ظرفیت شبکه‌های تلفن همراه است.
وی اعتقاد دارد که صداو سیما به دلیل دیجیتالی شدن تجهیزات خود برای ارسال محتوا و پخش برنامه‌های خود، نه تنها به این باندها نیاز ندارد بلکه حتی برای ارسال آنها از شبکه‌های اپراتوری استفاده می کند. این کارشناس حوزه مخابرات افزود : یک زمانی صدا وسیما ازاین فرکانس‌ها برای تبادلات مخابراتی صوت و تصویر استفاده می کرد و برای توسعه تلویزیون به آنها نیاز داشت اما به مرور با توجه به گسترش تکنولوژی نیاز آنها به این فرکانس کم شده و این در حالی است که نیاز صنعت مخابرات و تلکام به این فرکانس‌ها زیاد شده است. وی در ادامه گفت: اکنون و در شرایط فعلی بحث منافع ملی در میان است و باید متولی آن هر نهاد و سازمانی که هست، برای منافع ملی این باندها را آزاد سازی کند چون نیاز کنونی به اینترنت در تمام ابعاد در بخش‌های آموزش و پرورش، بهداشت و درمان و آموزش پزشکی و وزارت علوم افزایش یافته است. در شرایط کنونی که همه را به خانه ماندن توصیه می کنیم و دانش‌آموزان معلمان ،اساتید و دانشجویان در سراسر کشوردرحال آموزش مجازی وآنلاین هستند باید به سرعت از این باندها استفاده شود.
فرشاد امیری دیگر کارشناس حوزه مخابرات نیز معتقد است آزادسازی فرکانس‌های 700 و 800 مگاهرتز از سوی  صدا و سیما برای نسل‌های 4 و 5 ارتباطی کشور بسیار مفید است این در حالی است که سازمان صدا و سیما از آنها استفاده نمی کند.  
امیری با بیان اینکه اکنون شبکه تلفن همراه کشور به اشباع رسیده و ظرفیت آن پر شده است و اپراتورها به ظرفیت سازی نیاز دارند‌، گفت‌: دراین شرایط اضطرار که منافع ملی در میان است باید هر چه سریعتر لجبازی‌ها و منافع خود را کنار بگذارند تا بتوان به مردم خدمات‌رسانی کرد.

پاسخ معاون رگولاتوری به اظهارات معاون فنی صدا و سیما

درپی اظهارنظر معاون فنی صدا وسیما در خصوص آزاد سازی فرکانس‌های تحت انحصار صدا و سیما، معاون رگولاتوری نسترن محسنی به این اظهارات پاسخ داد. در این متن آمده است؛ همکار خوبم جناب آقای علیدادی معاون محترم سازمان صدا و سیما امروز درباره باندهای فرکانسی اظهارنظری کرده‌ بودند. پیشنهاد دارم ابتدا به چند سؤال پاسخ دهند:
   سندی که در سال ۲۰۰۶ توسط رئیس فعلی سازمان صدا و سیما در مجمع جهانی مخابرات و به نمایندگی از جمهوری اسلامی امضا شده، چه بوده است؟
   در سال‌های اخیر چند صد میلیون دلار از صندوق ذخیره ارزی و یا صندوق توسعه‌ ملی برای توسعه فرستنده‌های دیجیتال و خالی کردن باند فرکانسی مزبور از مجلس دریافت کرده‌اند؟ اسناد مشروح مذاکرات نمایندگان صدا و سیما در مجلس موجود است، حاضر هستید منتشر کنید؟
    نظر ما درباره‌ انتشار مشروح مذاکرات و مکاتبات دبیرخانه‌ شورای عالی امنیت ملی مثبت است، همچنین تمام اسناد مکاتبات و پیگیری‌های صورت گرفته از سال ۸۶ تا الان را هم قابل انتشار می‌دانیم. موافقید؟
    آیا موافقید توضیح دهید که به استناد همان جلسه شورای عالی امنیت ملی که مدعی بودید از این باندها استفاده می‌کنید و ما پیشنهاد اندازه‌گیری مشترک را دادیم و مقرر شد این کار انجام شود، چرا در اندازه‌گیری مشترک شرکت نکردید؟
 برخی شبکه‌های تلویزیونی در سایر کشورها هم اکنون خدمات k را به شهروندان‌شان ارائه می‌کنند، لیست کشورهایی را که برای این مهم از باند ۷۰۰ و ۸۰۰ استفاده می‌کنند منتشر می‌کنید؟ البته ما بزودی لیست کشورهایی را که از این باند برای شبکه‌ موبایل استفاده می‌کنند منتشر خواهیم کرد.
 اگر به این باند فرکانسی به گفته‌ خودتان نیاز دارید، چرا در مزایده کذایی شرکت‌های IPTV، این فرکانس‌ها را به حراج گذاشتید؟
جناب آقای علیدادی خیلی خوشحالیم که امروز شما به ضرورت توسعه پهن باند در کشور اذعان دارید، موضوعی که ۶ سال سازمان متبوع جنابعالی آن را رقیبی جدی برای خود می‌دانست و در توسعه آن همراهی نمی‌کرد. ما در ۶ سال اخیر ۳۰۰،۰۰۰ پهن باند موبایل را به بیش از ۷۰ میلیون و پهن باند ثابت را از ۴ میلیون به بیش از ۱۱ میلیون رسانده‌ایم. حتماً باید به توسعه پهن باند ثابت توجه بیشتری شود و اگر اشتباهاتی که در روند خصوصی‌سازی مخابرات رخ داد، نبود حتماً رشد توسعه پهن باند ثابت چشمگیرتر از آنچه که تاکنون رخ داده است، بود.
جناب آقای مهندس جهرمی، از ابتدای سال دو بار از طریق دوربین صدا و سیما دلایل کندی اینترنت را تشریح کردند، البته که سازمان متبوع شما مثل بسیاری از زمان‌ها آن را پخش نکرد. حاضرم در صورت حضور شخص حضرتعالی، در یک برنامه تلویزیونی، با مستندات در محضر ملت ایران مناظره کنیم تا مردم بیشتر بدانند در حق آنها چه اجحافی می‌کنید.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7320/1/540454/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها