اما و اگرهای یک تغییر تاریخی در انتخابات ایالات متحده

تب کرونا بر پیکر انتخابات 2020


ندا آکیش
خبرنگار
‌این روزها زمزمه های امکان برگزار شدن ایمیلی انتخابات نوامبر به خاطر اثرات همه گیری ویروس کرونا جسته وگریخته در محافل سناتورهای امریکایی مطرح می شود. اتفاقی که اگر رخ دهد در تاریخ امریکا بی‌سابقه است. البته برخی ایده‌های دیگر شامل رأی گیری الکترونیک برای قشرهای آسیب پذیر از جمله سالمندان که خطر ابتلا به ویروس کرونا در آنها بالاتر است هم مطرح شده است. حتی از سوی دموکرات‌‌ها این احتمال مطرح شده است که شاید ترامپ تاریخ انتخابات را تغییر دهد و به تأخیر بیندازد هرچند که تا کنون هیچ نشانه ای مبنی بر این مسأله وجود نداشته است. به وجود آمدن این بحث ها در واشنگتن دی سی انعکاس دهنده این موضوع است که تا چه اندازه همه گیری کووید 19 تقویم انتخاباتی بخوبی برنامه ریزی شده ایالات متحده را دچار بی نظمی و آشفتگی کرده است.
به گزارش دیلی تلگراف، از زمانی که همه گیری ویروس کرونا در ایالات متحده امریکا جدی شده، رأی‌گیری‌‌های ایالتی برای انتخابات مقدماتی هم مدام به تعویق می افتد و حتی برخی ایالت ها این انتخابات را تا چند ماه آینده به تأخیر انداخته اند. اگرچه سناتور برنی سندرز در روزهای اخیر اعلام کرد از رقابت های مقدماتی کناره گیری می کند و حالا جو بایدن تنها رقیب انتخاباتی ترامپ از حزب دموکرات است اما این بدین معنا نیست که جو بایدن دیگر نیازی به آرای ایالتی در مرحله مقدماتی ندارد. او باید دلیگیت های لازم را از ایالت‌ها جمع کند تا بتواند مقابل ترامپ بایستد این در حالی است که اصلاً معلوم نیست تاریخ نهایی انتخابات مقدماتی در ایالت ها چه زمانی است. این یعنی یک بی نظمی جدی در روند انتخابات امریکا.
6 ایالت کانکتیکات، دلاور، ایندیانا، مریلند، پنسیلوانیا و رودآیلند تاریخ انتخابات مقدماتی خود را روز دوم ژوئن اعلام کرده اند. دیگر ایالت ها شامل مونتانا، نیوجرسی، نیومکزیکو و داکوتای جنوبی و همچنین ناحیه واشنگتن دی سی هم اعلام کرده‌اند در همان روز دوم ژوئن انتخابات برگزار می کنند و در واقع روز دوم ژوئن برای نخستین بار در تاریخ انتخاباتی امریکا به عنوان دومین روز مهم انتخاباتی پس از سوپرتیوزدی شناخته می شود. ایالت اوهایو هم اعلام کرده است در تاریخ 28 آوریل و به صورت ایمیلی انتخابات مرحله مقدماتی را برگزار می کند. جو بایدن، معاون رئیس جمهوری سابق امریکا در حال حاضر از نظر تعداد دلیگیت‌ها در شرایطی نیست که بتواند بدون نیاز به انتخابات آتی در مرحله مقدماتی مقابل ترامپ قرار بگیرد زیرا به موجب قانون انتخابات امریکا کاندیدای نهایی باید تعداد مشخصی دلیگیت کسب کند تا بتوان او را به عنوان نامزد رسمی یک حزب به رسمیت شناخت.
بی نصیبی آقای شومن از تجمع ها
حتی روند برگزاری مجمع‌های عمومی دو حزب دموکرات و جمهوریخواه که در تاریخ انتخابات امریکا بسیار حائز اهمیت است هم تغییر کرده و اگرچه این مجمع ها در آگوست برای دموکرات ها در شهر میلواکی و برای جمهوریخواهان در شهر شارلوت برگزار می‌‌شود اما دیگر خبری از تجمع های ده‌ها هزار نفری در استادیوم ها نیست و آن دستاوردی را که این مجمع ها به طور معمول برای کاندیداها دارند، احتمالاً نخواهند داشت. برخی ناظران بر این باورند که بایدن بیشترین آسیب را از این موضوع خواهد دید، اما سایت شبکه ای بی سی استرالیا در تحلیلی نوشت، ترامپ هم از این موضوع متضرر خواهد شد. ترامپ در جریان رقابت‌‌‌های انتخاباتی 2016 بیش از 300 سخنرانی تبلیغاتی برگزار کرد و در مجمع عمومی جمهوریخواهان هم تا می توانست نمایش انتخاباتی اجرا کرد اما به خاطر همه گیری کووید 19 و ماندن تقریباً تمام امریکایی ها در خانه دیگر نه خبری از سخنرانی های شلوغ انتخاباتی است و نه دیگر آقای شومن می تواند در مجمع عمومی شوهای معروف خود را برگزار کند. مایکل دِ آنتونیو، بیوگراف نویس ترامپ در این باره می گوید: برای ترامپ بسیار بد است که شلوغی و تجمع را ندارد. از این رو او تلاش می کند گزارش های مختصر هر روزه خود از کاخ سفید درباره وضعیت ایالات متحده را به مجالی برای تبلیغات انتخاباتی خود تبدیل کند و چهره خود را به عنوان رهبر دوران جنگ ترسیم کند.  
نگرانی دموکرات ها از به تأخیر افتادن انتخابات
درست است که هنوز 8 ماه تا انتخابات سوم نوامبر امریکا باقی مانده اما هنوز هیچ مقام ارشد بهداشت و درمانی در امریکا نتوانسته به طور قطع پیش بینی کند که همه‌‌گیری ویروس کرونا در ایالات متحده چه زمانی به پایان خواهد رسید. استنلی هویر، مرد شماره 2 دموکرات ها در مجلس نمایندگان یکی از افرادی است که پیش بینی می کند اگر همه گیری ویروس کرونا ادامه یابد برگزاری ایمیلی انتخابات بهتر از به تأخیر افتادن انتخابات است زیرا در این شرایط بحرانی کشور مهم است که امریکا «یک فرمانده کل قوا منتخب مردم» داشته باشد.
شِروود براون، سناتور دموکرات ایالت اوهایو از جمله افرادی است که معتقد است، امکان دارد ترامپ تاریخ انتخابات سوم نوامبر را تغییر دهد و به تأخیر بیندازد. او می گوید، نگران است ترامپ این کار را بکند. هرچند که هیچ مدرکی وجود ندارد که ترامپ بخواهد دست به این اقدام رادیکال و افراطی بزند، اما این نگرانی ها همچنان وجود دارد. ترامپ حتی اخیراً از اهمیت باز نگه داشتن حوزه های رأی گیری در شرایط دشوار صحبت کرد. این در حالی است که جمهوریخواهان مخالف برگزاری انتخابات ایمیلی هستند و می‌گویند، در انتخابات ایمیلی امکان تخلف وجود دارد. به گزارش الجزیره، در واقع در گذشته تخلف در انتخابات امریکا سابق داشته است و مشهورترین مورد مربوط به سال 1948 است که لیندون جانسون به عنوان سناتور ایالت تگزاس انتخاب شد در حالی که آرای رأی دهندگان جنوب تگزاس محاسبه نشده بود. اخیراً هم در سال 2019  در انتخابات مجلس نمایندگان امریکا در ایالت کارولینای شمالی معلوم شد که یک کاندیدای جمهوریخواه تقلب کرده و به طور غیرقانونی برگه رأی خریده و به نفع خود برگه ها را پر کرده است. استن ووگر، یک عضو محافظه کار اندیشکده امریکایی که روی رأی‌گیری ایمیلی در ایالت هایی مانند اورگان مطالعه کرده است می گوید، نگرانی جمهوریخواهان درباره این  نوع رأی گیری منطقی است اما در شرایط کنونی که همه گیری ویروس کرونا در سراسر ایالات متحده ادامه دارد، ارزان ترین و امن ترین روش همین روش است.
2108 قربانی در یک روز
بنا بر تازه ترین آماری که دانشگاه جان هاپکینز روز جمعه از تعداد مبتلایان و مرگ و میرهای ناشی از کووید 19 منتشر کرده، روز جمعه دوهزار و 108 نفر در ایالات متحده بر اثر ابتلا به ویروس کرونا جان باختند. رکوردی که برای آمار یک روزه در سراسر جهان بی سابقه بود. این رقم شمار جانباختگان کووید 19 در امریکا را به 18 هزارو 586 نفر رساند رقمی که دیگر فاصله چندانی با رقم 18 هزار و 849 نفر جانباختگان ایتالیا فاصله زیادی ندارد. همچنین شمار مبتلایان به کووید 19 در سراسر امریکا به رقم نیم میلیون نفر رسیده است.
توسل دوباره ترامپ به ابزار تحریم
به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، در چنین شرایطی دونالد ترامپ به جای آنکه تمرکز خود را بر بحران کووید 19 بگذارد بار دیگر به بهانه مقابله با این همه گیری از ابزار تحریم علیه دیگر کشورها استفاده و در فرمانی اعلام کرد: وزیر خارجه امریکا باید در سریع ترین زمان ممکن یعنی کمتر از ۷‌روز از زمان دریافت اطلاعیه از وزیر امنیت داخلی، کشورهایی که اتباع خود را نمی پذیرند یا با تأخیر می‌پذیرند طبق بند ۲۴۳ قانون مهاجرت و تابعیت تحریم کند.‌

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7319/1/540386/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها