دومین «خروج» حاتمی‌کیا



گروه فرهنگی/ اکران اینترنتی فیلم سینمایی «خروج» از امروز در پلتفرم‌های آنلاین آغاز می‌شود تا بتوان خروج فیلم ابراهیم حاتمی‌کیا از چرخه اکران را یکی از مهم‌ترین اتفاقات سینمای کشور دانست. تجربه‌ای که هرچند در سینمای دنیا به کرات اتفاق افتاده اما نخستین مرتبه‌ای است که فیلمی ایرانی به جای آنکه رنگ پرده سینما به خود بگیرد، به صورت آنلاین در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و قرار است با بلیت 12 هزارتومانی امکان تماشای فیلم برای هر خانواده فراهم شود. «خروج»، بیستمین فیلم سینمایی ابراهیم حاتمی‌کیاست که هرچند نمی‌توان آن را پرحاشیه‌ترین فیلم این فیلمساز دانست اما کم از حاشیه نداشت. فیلمی که از زمان تولید خبرهای آن دست به دست می‌شد و توانسته بود طلسم خداحافظی فرامرز قریبیان از سینمای ایران را بشکند، در اکران جشنواره‌ای خود هم حاشیه‌های فراوانی را تجربه کرد. از خداحافظی مجدد بازیگر با سینمای ایران که می‌گفت دیگر کاری با این سینما ندارد، تا عصبانیت کارگردان از برخوردهای حذفی منتقدان با فیلمش. این‌گونه شد که داستان کشاورزانی که با تراکتور به دیدار رئیس‌جمهور می‌روند، از شکل یک خبر ساده در روزنامه‌ها خارج شد و به فیلمی پرحاشیه در سینمای ایران تبدیل شد. فیلمی که به نقش پررنگ اینترنت و شبکه‌های اجتماعی در اطلاع‌رسانی هم پرداخته بود و حالا وفاداری‌اش به این داستان را با پیشقدم شدن در نمایش اینترنتی فیلم نشان می‌دهد. البته این تصمیم باعث شد تا گروهی از تهیه‌کنندگان و کارگردانان سینمای ایران به محض اینکه خبر اکران اینترنتی «خروج» منتشر شد، نسبت به آن موضع بگیرند و بگویند که حاتمی‌کیا به پشتوانه سازمان فرهنگی هنری اوج توانسته از خیر اکران فیلم بگذرد و ترسی برای بازگشت سرمایه ندارد. اما روز گذشته ابراهیم حاتمی‌کیا ویدیویی در اختیار رسانه‌ها قرار داد و در این ویدیو علاوه بر تشویق مردم به تماشای فیلمش، تأکید کرد که دغدغه بازگشت سرمایه را هم دارد و از مردم می‌خواهد تا از دانلود غیرقانونی اثر پرهیز کنند و حتماً قیمت اندک بلیت را پرداخت کنند تا این تجربه ادامه‌دار شود.
ابراهیم حاتمی‌کیا در این ویدیوی دو دقیقه‌ای، در خانه‌اش نشسته و با علاقه‌مندان به فیلم صحبت می‌کند و توضیح می‌دهد: «من حاتمی‌کیا هستم، بنده سال ۹۸ فیلمی به نام «خروج» ساختم که در جشنواره فیلم فجر هم شرکت کرد. همیشه مبنا بر این بوده است که در سال جدید فیلم‌هایمان اکران می‌شد ولی با وضعیت کرونایی که پیش آمده این امکان از ما سلب شد و آینده مبهمی هم در مقابل ماست که نمی‌دانیم چه اتفاقی خواهد افتاد. بر همین اساس عزیزان تصمیم گرفتند به روش اینترنتی این کار را انجام دهیم که تا امروز در سینمای ایران رخ نداده بود و ما پیشگامان این مسیر در سینمای ایران محسوب می‌شویم. به هر حال این روش هم شدنی است و جواب می‌دهد چراکه مردم این روزها در خانه‌هایشان و در کنار عزیزانشان هستند و چه خوب که ما هم از این فرصت استفاده و شما را در این فیلم شریک کنیم.»
با این وجود نخستین تجربه همیشه ریسک بسیاری دارد و می‌تواند ترسناک باشد، حتی اگر تهیه‌کننده‌ و سرمایه‌گذاری کاملاً ثروتمند شما را همراهی کنند؛ «بقای ما به این است که فیلم ساخته و بودجه‌ای خرج شود و از طریق نمایش فیلم، هزینه‌ها برگردد و باز یک فیلم دیگر بسازیم. امیدوارم این اتفاق بیفتد. امیدوارم با تماشای فیلم مدیون آن ۲ ساعتی که وقت گذاشتید و مبلغی که خرج کردید نباشیم و سرمان بلند باشد.»
نکته جالب درباره این ویدیو کنایه حاتمی‌کیا به ابتذال در سینمای ایران است که در کنار معرفی فیلمش، توضیح داد: «من امیدوارم این نوع بلیت خریدن و این سنت جدید را انجام بدهیم و با خانواده در کنار هم فیلم را ببینیم. خدا را شکر می‌کنم که فیلمم از نوعی است که خانواده‌ها کاملاً می‌توانند در کنار هم باشند و این فیلم را ببینند. امیدوارم خدایی نکرده دانلودی صورت نگیرد و به شکل غیرقانونی، فیلم پخش نشود. البته معتقدم مردم ما در حوزه‌های فرهنگی به قدری فهیم شده‌اند که می‌دانند این کار یعنی ضربه زدن به ارکان تهیه این فیلم.»
فیلم سینمایی «خروج»، با بازی فرامرز قریبیان، پانته‌آ پناهی‌ها، کامبیز دیرباز، محمدرضا شریفی‌نیا، سام قریبیان و ... در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر نمایش داده شد. حاشیه‌های فیلم به اندازه‌ای بود که تنور جشنواره را هم داغ کرد و نام «خروج» را بر سر زبان‌ها انداخت. حالا دو ماه پس از آن حاشیه‌ها، «خروج» برای دومین مرتبه با کنار کشیدن از چرخه اکران خبرساز می‌شود و نام خود را به عنوان نخستین فیلمی ثبت می‌کند که به دلیل شیوع ویروس کرونا و ادامه تعطیلی سالن‌های سینمایی در سراسر کشور، به صورت آنلاین و با پرداخت ۱۲ هزار تومان به مدت ۲۴ ساعت در سرویس‌های وی‌اودی قابل تماشا است.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7319/1/540382/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها