با پیشنهاد شیعیان عراق و اجماع همه گروه های سیاسی

«الکاظمی» گره کور تشکیل دولت عراق را باز می‌کند


بنفشه غلامی/ سرانجام پس از کش و قوس های فراوان بین گروه های عراقی، با وجود تلاش برخی بازیگران منطقه ای و فرامنطقه ای،
گروه های شیعه عراق اقدام به معرفی «مصطفی الکاظمی»، رئیس سابق سازمان اطلاعات عراق که سایر احزاب نیز روی نام وی توافق داشتند، به «برهم صالح» رئیس جمهوری این کشور کردند. همزمان با این رویداد «عدنان الزرفی» نیز از مأموریتی که برای تشکیل دولت به وی سپرده شده بود، کناره گیری کرد. اکنون عراق منتظر آن است، «مصطفی الکاظمی» طی 30 روز آینده گره کور تشکیل دولت در عراق را با دستان خود باز کند.
به باور ناظران اقدام گروه های شیعه عراق در تعیین و معرفی نامزد مورد اجماع اتفاق میمونی است که همزمان می‌تواند منافع ملت و جایگاه دولت عراق و همچنین محور مقاومت را تأمین و تقویت کند. این رخداد همچنین فرصت ارزنده‌ای برای تقویت انسجام و ایجاد همگرایی در مجموعه گروه‌های سیاسی اعم از شیعه، کردها و اهل سنت فراهم کرد. جریانات مختلف عراقی اعم از شیعه، کرد و سنی انتخاب «الکاظمی» را نتیجه یک تفاهم فراگیر درون شیعی با همراهی و پشتیبانی کردها و اهل سنت قلمداد می کنند. ضمن آنکه فرآیند اتخاذ این تصمیم که تماماً عراقی بود، نشان می دهد، جریانات سیاسی عراق پس از سال‌ها تجربه تلخ دخالت بیگانگان به ویژه امریکا و انگلیس به هیچ عنوان حاضر به پذیرش فشار خارجی درباره آینده این کشور نیستند.
در این میان نباید از شخصیت و سوابق «الکاظمی» نیز غافل ماند. وی به ویژه در سمت ریاست سرویس اطلاعاتی عراق، کارنامه قابل قبولی برای تصدی این جایگاه دارد. همچنین روابط خوب الکاظمی با گروه‌های سیاسی داخلی و نیز کشورهای همسایه عراق و بازیگران منطقه‌ای از نقاط مثبت اوست که می‌تواند بسیاری از پرونده‌های بر زمین مانده در عراق و منطقه را به پیش ببرد. شایستگی او در دریافت این پست جایی برای هیچ مخالفتی با وی نگذاشته است. طوری که دیروز «دیوید شنکر»، معاون وزیر خارجه امریکا در امور عراق نیز نتوانست از تحسین وی چشم بپوشد و در سخنانی با اشاره به پست های قبلی که الکاظمی در دست داشته، گفت: « وی یک شخصیت ملی و با کفایت است. امریکا امیدوار است، هرچه زودتر دولتی مستقل و قوی درعراق تشکیل شود».
به گزارش سایت شبکه خبری «الجزیره»، «الکاظمی» 53 ساله که هیچ وابستگی حزبی ندارد، اندکی بعد از اعلام انتصاب وی، در توئیتی نوشت: «به مردم شریف خود قول می دهم برای تشکیل دولتی که آرزوها و خواسته های مردم عراق را اولویت اول خود قرار دهد، تلاش کنم.» وی پس از آن در مراسمی شرکت کرد که طی آن «برهم صالح» به طور رسمی به وی مأموریت تشکیل دولت را محول کرد. اغلب چهره های سیاسی عراق در این مراسم حضور داشتند. در همین ارتباط سایت «المانیتور» در تحلیلی نوشته است: این واقعیت که تقریباً تمام رهبران بلوک های مختلف سیاسی عراق در این مراسم حضور داشتند نشان می دهد که وی از حمایت گسترده طیف های مختلف سیاسی عراق برخوردار است. این حمایت که نتیجه جلسه های مداومی است که شیعیان عراق طی هفته گذشته با گروه های مختلف سیاسی  کشور داشتند، به «الکاظمی» این شانس را می دهد که موفقیت بیشتری نسبت به دو انتصاب قبلی ( محمد توفیق علاوی و عدنان الزرفی) داشته باشد. آخرین تلاش برای تشکیل دولت در عراق در حالی صورت می گیرد که امریکا و عراق ماه آینده وارد مذاکراتی درمورد وضعیت سربازان امریکایی در این کشور
می شوند. ائتلاف به رهبری امریکا که به بهانه جنگ با داعش تشکیل شده بود ، در هفته‌های اخیر از چندین پایگاه کوچکتر در عراق خارج شده است.
ایران نیز از انتصاب «مصطفی الکاظمی» استقبال کرده است. در همین ارتباط سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره از استقلال، حاکمیت ملی، یکپارچگی ارضی و ثبات سیاسی در کشور عراق حمایت کرده و اتفاق نظر تمامی جریانات سیاسی عراق از طریق روندهای دموکراتیک را تنها مسیر برای حل و فصل مسالمت آمیز اختلافات می داند. سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران همچنین گفت: بدون تردید همسویی و همدلی همه طوایف مختلف عراقی و تمامی گروه های سیاسی و شخصیت های برجسته عراقی، از جمله جناب آقای عدنان الزرفی، در نیل به این هدف مهم و ادامه مسیر تأثیر گذار بوده و هست و جمهوری اسلامی ایران نیز همچون گذشته آمادگی کامل خود را برای همکاری با دولت عراق به منظور عبور آن کشور از مشکلات و نیل به اهداف عالی مردم و مرجعیت عراق اعلام می دارد.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7318/1/540307/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها