حرف و حدیث‌ها درباره شرایط بازگشایی سالن‌های تئاتر و سینما

دستورالعملی که تکذیب شد




یگانه خدامی
خبرنگار
با ادامه طرح فاصله‌گذاری اجتماعی برای مقابله با ویروس کرونا همچنان زمان بازگشایی سالن‌های سینما و تئاتر مشخص نیست. البته دیروز متنی در سایت رسمی وزارت بهداشت به عنوان دستورالعمل‌ «گام دوم مبارزه با کووید-۱۹» منتشر شد که بخشی از آن مربوط به نحوه فعالیت سالن‌های سینما و تئاتر بود. دستورالعملی که انتقاد هنرمندان و به‌‌خصوص تئاتری‌ها را به همراه داشت؛ به دلیل شرایطی که برای فعالیت سالن‌ها در نظر گرفته شده بود.  این دستورالعمل در بخش راهنمای مبارزه با ویروس کرونا در اماکن عمومی و مراکز جمعی و به‌عنوان «راهنمای فاصله‌گذاری اجتماعی و الزامات سلامت محیط و کار در سینماها و سالن‌های تئاتر و نمایش» روی سایت مرکز سلامت محیط و کار به نمایش گذاشته شده و این موارد به عنوان شرایط راه‌اندازی سالن‌های سینما و تئاتر در زمان شیوع کرونا اعلام شده بود:
۱- مسئولین نظارت بر سالن‌های نمایش موظفند در صورت مشاهده سرفه و عطسه،از تماشاچی درخواست نمایند که سالن انتظار/نمایش/ سینما را ترک نماید. / ۲- ضروری است ظرفیت فروش بلیت، به نصف شرایط ظرفیت اسمی سالن کاهش یابد. / ۳- ضروری است فروش بلیت به صورت الکترونیکی انجام شود. / ۴- کاهش مواجهه چهره‌به‌چهره کارکنان و استفاده حداکثری از تلفن، شبکه‌های اجتماعی. / ۵- ضروری است مواجهه چهره‌به‌چهره بازیگران تئاتر با یکدیگر بر روی صحنه نمایش، اتاق‌های گریم ، تعویض لباس و نظایر آن با حفظ رعایت حداقل فاصله یک متر انجام شود. / ۶- درصورتی که مواجهه چهره‌به‌چهره ناگزیر باشد باید در حداقل زمان ممکن صورت پذیرفته و حداقل فاصله یک متر رعایت گردد. / ۷- اجتناب از تماس کارکنان با یکدیگر از جمله دست دادن. / ۸- اجتناب از تجمع کارکنان در اتاق‌های پشت صحنه ، آپارات، رختکن، آبدارخانه و هر جایی که کارکنان می‌توانند تجمع نمایند. / ۹- در صورتی که از سرویس‌های ایاب و ذهاب مشترک از جمله اتوبوس و مینی‌بوس استفاده می‌شود ضروری است حفظ فاصله ۱ الی ۲ متر (حداقل یک متر) بین صندلی سرنشینان، رعایت گردد و اگر از خودروی سواری استفاده می‌شود با احتساب راننده تعداد سرنشین از سه نفر نباید بیشتر باشد (صندلی کنار راننده باید بدون سرنشین باشد.) / ۱۰- ضروری است مسئولین/ متصدیان هماهنگی لازم برای رعایت حداقل فاصله یک متر بین تماشاچیان (هنگام تشکیل صف‌ها نظیر: فروش بلیت، ورود به سالن‌های نمایش و خرید مواد غذایی از بوفه، پله برقی) انجام دهند. / ۱۱- استقرار و چیدمان مراجعین بر روی صندلی‌های سالن‌های انتظار / نمایش باید به گونه‌ای تنظیم گردد که حداقل فاصله یک متر بین آن‌ها رعایت شود.
این متن و این دستورالعمل و به خصوص بندهای یک و دو و پنج با انتقاد هنرمندان مواجه شد و بسیاری از آنها در اینستاگرام‌شان به آن اعتراض کردند هرچند که چند ساعت بعد اعلام شد خبری از بازگشایی سالن‌های نمایش و سینماها نیست.
ایرج راد مدیرعامل خانه تئاتر هم در گفت‌و‌گو با «ایران» به این دستورالعمل انتقاد کرد: «این دستورالعمل بسیار غیر کارشناسانه و حتی می‌توانم بگویم خنده‌دار بود. بدون اینکه مشورتی با صنف کرده و با کسانی که در این زمینه تخصص دارند همفکری کرده باشند مواردی غیر قابل اجرا را به عنوان دستورالعمل اعلام کرده بودند. بازیگر روی صحنه نمی‌تواند فاصله یک متری با بازیگران دیگر را رعایت کند یا اینکه اگر کسی عطسه و سرفه کرد از او بخواهند سالن را ترک کند. این موارد عملی نیست. دستورالعمل باید شکل کارشناسی داشته باشد و باید با صنف مشورت شود و راهکارها و عملکردش برای بازگشایی باید از طریق صنف تعیین شود.» به عقیده راد کسی که این دستورالعمل را نوشته آشنایی و آگاهی نسبت به تئاتر و سالن تئاتر و صحنه تئاتر و بازیگرانش نداشته است.
دستورالعمل برای تمام مشاغل است
از سوی دیگر علیرضا وهاب‌زاده مشاور وزیر بهداشت نیز دیروز عصر در گفت‌وگو با «ایران» بازگشایی سالن‌های سینما و تئاتر را تکذیب کرد و گفت این شیوه‌نامه برای تمام مراکز تعیین شده است: «این دستورالعمل برای تمام مشاغل و برای روزی که قرار باشد بازگشایی شوند و آغاز به کار کنند اعلام شده اما فعلاً زمانی برای این بازگشایی اعلام نشده و بعید است به این زودی این اتفاق بیفتد.» یکی از مهمترین دلایل انتقاد ایرج راد و هنرمندان معترض به این دستورالعمل این بود که برای تعیین موارد اعلام شده با وزارت فرهنگ و صنوف سینمایی و تئاتری مشورت نشده است.  
مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ پس از این حرف و حدیث‌ها اطلاعیه‌ای صادر کرد که در آن آمده است خبری از بازگشایی سالن‌های سینما و تئاتر نیست: «نظر به مصوبات ستاد ملی مبارزه با کرونا و ضرورت اجرای دقیق دستورالعمل فاصله‌گذاری هوشمند اجتماعی و پرهیز از شکل گیری تجمعات پر خطر به منظور اطمینان از قطع زنجیره انتقال بیماری، سالن‌های سینما، تئاتر، موسیقی، آموزشگاه‌های آزاد هنری و نمایشگاه‌های فرهنگی تا اطلاع ثانوی تعطیل است. همچنین سایر مشاغل مرتبط فرهنگی و هنری غیر تجمعی با رعایت دستورالعمل‌های  بهداشتی از۲۳فروردین در سراسر کشور و از ۳۰ فروردین در تهران مجاز به فعالیت هستند. نحوه ادامه برنامه‌ها پس از تاریخ‌های یاد شده و براساس مصوبات ستاد ملی مبارزه با کرونا اطلاع‌رسانی می‌شود.»
دیروز عصر هم لینک دانلود متن دستورالعمل در سایت مرکز سلامت محیط و کار غیرفعال شد و به این ترتیب به نظر می‌رسد باید منتظر دستورالعمل تازه‎ای برای بازگشایی سالن‌های تئاتر و سینما باشیم.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7318/1/540304/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها