مهدی مناجاتی و محمود یاوری در گفت وگوبا «ایران» به سرخابی ها توصیه کردند

خودزنی نکنید حرمت گذشتگان را حفظ کنید




حامد جیرودی
خبرنگار
در روزهایی که به خاطر جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، برگزاری مسابقات فوتبال لغو شده اما حاشیه ها همچنان بخشی از فوتبال مان را تشکیل می دهد. در واقع مواردی به وجود می آید که در نوع خود بسیار عجیب است و مدل کری خوانی را به جاهای باریک و تلخی کشانده است. پخش آیتمی در برنامه‌ «نوروز فوتبالی» پیرامون استقلال و تاریخچه این باشگاه و تیمسار خسروانی مؤسس این باشگاه، بازتاب رسانه‌ای وسیعی داشت و کار را به اعتراض تند آبی‌ها به تلویزیون کشاند و حتی فرهاد مجیدی سرمربی استقلال خواستار عذرخواهی رسمی مسئولان این برنامه شد و در ادامه از رفتن مهدی قائدی به عنوان میهمان به این برنامه هم جلوگیری شد. در این شرایط، حسن روشن مهاجم سابق تیم ملی و استقلال در این ارتباط دست به افشاگری بی‌سابقه‌ای زد و گفت:«یکی از مواردی که طی سال‌های اخیر توسط عده‌ای مطرح می‌شود، این است که تاج تیم درباری بود اما پرسپولیس ساختاری مردمی داشت. ادعایی که اصلاً صحت ندارد، چون در تیم ما فقط مرحوم عزت جانملکی، شادروان غلامحسین مظلومی و علی‌آقای جباری شغل دولتی داشتند و بقیه ما یا شغل آزاد داشتیم یا بیکار بودیم ولی پرسپولیسی‌ها به واسطه روابطی که مدیران آنها داشتند، یا در وزارت امور خارجه بودند یا کارمند سازمان برنامه و بودجه محسوب می‌شدند. چند نفر از بازیکنان پرسپولیس هم کارمند ساواک بودند. البته شکنجه‌گر نبودند، بلکه کارمند بودند. خود مرحوم عبده همیشه مسلح بود و آنقدر در رژیم قبل نفوذ داشت که به او اجازه حمل سلاح داده بودند.» این موضوع با واکنش باشگاه پرسپولیس هم مواجه شد و در بیانیه ای اعلام کرد:« به میان این بازی کشیده شده‌ایم، بدون آنکه اراده‌ای در آن داشته باشیم. یک برنامه تلویزیونی در یک اقدام نسنجیده، صحبت‌هایی را علیه یکی از خادمان قدیمی فوتبال ایران روی آنتن می‌برد و سپس گروهی از هواداران تیم رقیب اقدام به اعتراض در فضای مجازی می‌کنند. آن‌وقت تعدادی از پیشکسوتان محترم اقدام به متهم کردن اسطوره‌های پرسپولیس می‌کنند، درحالی‌که روح آنها از این دعوا بی‌خبر است.» این حاشیه ها این طور ادامه پیدا کرد که بازیکنان پرسپولیس با انتشار عکسی از زنده یاد همایون بهزادی به حمایت از مهاجم فقید فوتبال ایران پرداختند و حتی یحیی گل محمدی هم در پستی با انتشار عکس بهزادی نوشت:« بزرگمرد پرسپولیس، هنوز هم نامت و یادت قلب رقیبان را می لرزاند.» تا به این ترتیب کری خوانی عجیب سرخابی ها وارد فاز تازه ای شود. شرایطی که نه تنها زیبنده دو باشگاه قدیمی پایتخت نیست بلکه فضای فوتبال را برای نفس کشیدن هواداران واقعی اش، مسموم کرده است. »
یاوری: اگر می توانند علیه مجیدی و جلال حسینی صحبت کنند
محمود یاوری پیشکسوت فوتبال ایران و بازیکن سابق پاس که در آن روزها با بازیکنان نسل قدیم استقلال و پرسپولیس ارتباط زیادی داشته، در خصوص حواشی اخیر به خبرنگار «ایران» گفت:« درباره این مسائل باید بسته صحبت کرد ولی باید به این موضوع اشاره کنم که اگر همین چهره های قدیمی استقلال، پرسپولیس، سپاهان، ذوب آهن، ملوان و پاس، خوب یا بد وجود نداشتند، آیا اصلاً فوتبال ایران وجود داشت؟ ما باید به خاطر این تاریخچه خدا را شکر کنیم. اگر آنها نبودند، الان ما چه داشتیم؟ پس به نظر من بسیار اشتباه است که بخواهیم گذشته ها را تقبیح یا بازیکنان آن نسل را تضعیف کنیم. این ستاره ها جزو افتخارات فوتبال آسیا و ایران هستند. چرا ما با نظرات شخصی آنها را زیر سؤال ببریم و ارزش های آنها را کمرنگ کنیم؟ آنهایی که می خواهند سوابق بزرگان استقلال و پرسپولیس و یا تیم های دیگر را تقبیح کنند، در واقع خودشان را زیر سؤال می برند.» سرمربی اسبق تیم ملی فوتبال ایران ادامه داد:« همایون بهزادی سرطلایی تاریخ فوتبال ایران است و این ظلم است که بخواهند خدمات او را از بین ببرند. می گویند پشت سر مرده نباید حرف بزنیم ولی باید به این موضوع توجه داشت که همه آدم ها خصوصیت های خوب و بدی دارند و بی عیب و معصوم نیستند. اگر مرحوم ابراهیم آشتیانی یک نقطه ضعف داشت، هزار نقطه قوت هم داشت. علی جباری یا حسن روشن خودشان جزو مفاخر تاریخ فوتبال ایران بوده اند و کسی نمی تواند آنها را زیر سؤال ببرد. اگر کسانی که این حرف ها را می زنند، راست می گویند، علیه فرهاد مجیدی یا سیدجلال حسینی حرف بزنند تا آنها خودشان جواب این افراد را بدهند! چرا به گذشته آدم ها و کسانی که از این دنیا رفته اند، کار دارید؟ این ضعف انسان را می رساند که به کسی توهین کند که نمی تواند جوابش را بدهد.» نکته ای که وجود دارد این است که هر کدام از ستاره های قدیمی فوتبال ایران در آن سال ها در جایی مشغول به کار بوده اند. یاوری که خودش در شهربانی و ژاندارمری سابق فعالیت می کرده، به این موضوع چنین واکنشی داشت:« بله همین طور است. آخرین سمت من، رئیس زندان اصفهان بود و قبلاً هم رئیس زندان خوزستان بودم و رئیس قسمت مبارزه با مواد مخدر اصفهان بودم. حالا بعد از مرگ من بیایند بگویند یاوری دزد یا معتاد بود. آیا این درست است؟ آن موقع جعفر کاشانی در وزارت خارجه بود ولی همان موقع صدها نفر آرزو داشتند که در سفارت ایران کار کنند. به نظرمن این کارها خودزنی است که بخواهیم این بزرگان را زیر سؤال ببریم و به همین خاطر غیر از خوبی نمی توانم حرف دیگری درباره آنها بزنم.»
مناجاتی: خسروانی و عبده خدمات زیادی به فوتبال ایران داشتند
مهدی مناجاتی دیگر پیشکسوت فوتبال ایران هم درباره اتفاقات رخ داده، چنین صحبت کرد:« به نظر من خیلی بد است راجع به پیشکسوتانی که در فوتبال ایران زحمت کشیدند و پرچم ایران را در بازی های آسیایی و جام ملت ها بالا بردند، این گونه صحبت شود. ما افتخار می کردیم که در کنار آنها بازی می کردیم. ما در فرهنگ مان حرف خوبی داریم که می گویند پشت سر مرحوم یا مرده صحبت کردن جالب نیست ولی افرادی که حالا درباره شان صحبت می شود، چه استقلالی، چه پرسپولیسی و پاسی و چه تیم هایی که دیگر منحل شده اند و وجود ندارند، کسانی هستند که مردم در آن زمان با دیدن آنها به وجد می آمدند و شاد می شدند و از قهرمانی هایشان لذت می بردند. این درست نیست که علیه آنها جبهه بگیریم. خصوصاً اینکه تعدادی از آنها به رحمت خدا رفته اند و در قید حیات نیستند.» این بازیکن سابق پاس و تیم ملی معتقد است مؤسسان استقلال و پرسپولیس، خدمات زیادی به فوتبال ایران داشته اند:« مرحوم خسروانی فقط تیم فوتبال استقلال یا همان تاج سابق را تأسیس نکرد و تیم های والیبال، بسکتبال، دوومیدانی و بانوان را هم در کنار آن به وجود آورد که در سطح بالا و قهرمانی آسیا شرکت می کردند. مرحوم علی عبده در پرسپولیس، باشگاهی را به وجود آورد که بزرگانی مانند مرحوم پرویز دهداری، حمید شیرزادگان، جعفرکاشانی، همایون بهزادی، صفر ایرانپاک و ابراهیم آشتیانی در آن بازی می کردند و باعث افتخارات زیادی شدند. در تیم پاس مرحوم تیمسار فریدون صادقی زحمات زیادی کشید و موفقیت های زیادی را به دست آورد. آنها دیگر خودشان نیستند که از خودشان و کارشان دفاع کنند ولی همین تیم های بزرگی که به وجود آوردند، میراثی است که به جا گذاشته اند.»
مناجاتی درباره انتقاداتی که به حضور بازیکنان قدیمی در پست های مختلف می شود، یادآور شد:« خود من به اتفاق خیلی از بازیکنان پاس آن دوره در شهربانی و نیروی انتظامی فعلی بودیم. حالا بگویند چرا آنجا کار می کردید؟ مگر آن موقع کار هر کسی بود که در اداره ها کار کند؟ اصلاً پیشرفت آن اداره یا مرکز به این بستگی داشت که این بازیکنان موفق شوند و تیم های شان به قهرمانی برسند. آن موقع اگر تیم ملی به سفری می رفت، این مسافرت خیلی طولانی می شد و ممکن بود 40 یا 50 روز طول بکشد. ما و بازیکنان استقلال و پرسپولیس با یکدیگر هم اتاق بودیم. ما به یکرنگی پرچم مان فکر می کردیم و فقط در باشگاه با هم رقابت می کردیم. البته الان هم بازیکنان با هم دوست هستند ولی کسانی که این حرف ها را می زنند، کار اشتباهی می کنند و شما رسانه ها و کسانی که قلم می زنید، باید این دوستی ها را بیشتر کنید.»

دریچــه
کری خوانی مجازی با رنگ و بوی اهانت

گروه ورزش/ هواداران دو تیم بزرگ پایتخت همیشه به دنبال بهانه‌ای برای کری‌خوانی و برتری جویی نسبت به حریف دیرینه هستند. این موضوع از بدو پیدایش دو تیم وجود داشته اما از زمان فراگیر شدن فضای مجازی و تولد اپلیکیشن ها، وارد فاز جدیدی شده است. به عبارتی کری‌خوانی های مجازی خیلی بیشتر شده و متأسفانه در مواقعی رنگ و بوی اهانت و توهین پیدا می کند. مشابه اتفاقی که در روزهای گذشته شاهد آن بوده‌ایم. بدترآنکه کری‌خوانی بین هواداران با به میان آمدن پای چند پیشکسوت و افشاگری‌های آنها علیه تیم مقابل، تغییر سطح داده است. البته نه اینکه سطح کری‌خوانی بالاتر رفته باشد، نه! اهانت به مؤسس‌های دو باشگاه و تعدادی از پیشکسوتان اسطوره‌ای که همچون شناسنامه باشگاه هستند، موضوعی است که بسیاری از هواداران و پیشکسوتان سرخابی را آزرده خاطر کرده است‌.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7317/1/540220/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها