ظریف: تحریم‌ها را بردارید

روحانی در گفت وگو با مکرون :رفع تحریم‌ها و عمل به تعهدات از سوی اروپا یک ضرورت است و در این شرایط خاص امروز اهمیتی مضاعف یافته است.

وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه «ایران نیازی به صدقه دادن رئیس جمهور  امریکا ندارد»، خواستار توقف تحریم های نفتی کشورمان شد. به گزارش ایسنا، محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه کشورمان در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: ایران از نظر منابع انسانی و طبیعی غنی است. ما احتیاجی به صدقه دادن از سوی دونالد ترامپ که مجبور است دستگاه های تنفس مصنوعی را از منابعی که خود تحریمشان کرده، تهیه کند نداریم. وی ادامه داد: آنچه ما از او می خواهیم این است که دست از ممانعت از فروش نفت و دیگر محصولات ایران، خرید مایحتاج، دریافت‌ها و پرداخت‌های آن بردارد. ظریف طی هفته‌های گذشته بارها خواستار پایان تحریم‌های یک جانبه و غیرقانونی  امریکا علیه کشورمان شده و تأکید کرده است که این تحریم‌های ظالمانه علی رغم توانایی‌های پزشکی ایران، مانع از مقابله درست با شیوع  ویروس کرونا و پیامدهای ناشی از آن در کشور شده است. وزیر امورخارجه در همین راستا در نامه ای رسمی به دبیرکل سازمان ملل بر لزوم توقف این تحریم‌ها تأکید کرده و  به علاوه از سران سایر کشورها خواسته است تا به بی عملی در برابر این رویکرد غیر انسانی امریکا پایان دهند.

همچنین شامگاه دوشنبه در تماس تلفنی امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه با حجت الاسلام حسن روحانی، رئیس جمهوری کشورمان مسائل دوجانبه، منطقه ای و بین المللی بررسی شد. روحانی ضمن آرزوی موفقیت برای دولت و ملت فرانسه و همه مردم جهان درمسیرمقابله با بیماری کرونا، اظهار کرد: همه کشورها و دولت ها باید توجه داشته باشند که بدون کمک و همکاری و بهره‌مندی از تجارب یکدیگر نمی توانند ازاین شرایط حساس عبورکنند. وی گام های اولیه برداشته شده درراستای برقراری سازوکار اینستکس را مثبت ولی ناکافی برشمرد و گفت: این مسیر نباید تنها منحصر به کالاهای پزشکی وغذایی باشد و باید بتوانیم از آن برای تأمین تمامی نیازمندی‌های کشورمان استفاده کنیم.
رئیس جمهوری با استقبال از ابتکار دبیرکل سازمان ملل متحد برای اعلام آتش بس در جنگ میان کشورها در دوران شیوع بیماری کرونا در جهان، ابراز امیدواری کرد که این ابتکار شامل جنگ اقتصادی علیه ایران هم باشد و خاطرنشان کرد: انتظار داریم تا کشورهای دوست برای رفع تحریم‌های ظالمانه و یکطرفه دراین شرایط امریکا را تحت فشار قرار دهند.روحانی با تأکید براینکه تنها راه برقراری امنیت در منطقه همکاری کشورهای منطقه است ،گفت: براین اساس برخی از تحرکات اخیر امریکا در عراق را اقدامی خطرناک و به ضرر امنیت این کشور و منطقه می‌دانیم. امانوئل مکرون هم با اشاره به علاقه‌مندی فرانسه به گسترش همه‌جانبه همکاری ها با ایران، گام های برداشته شده برای شروع به کار ساز و کار مالی اینستکس را مثبت دانست و ابراز امیدواری کرد که با استفاده از آن تبادلات ایران و اروپا افزایش یابد تا همکاری های مالی اروپا با ایران به شکل راحت‌تری انجام شود.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7317/1/540211/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها