لیلی رشیدی از راه و رسم زندگی با کودکان در ایام کرونا می‌گوید

کنار آمدن با واقعیت‌های موجود







یکی از تشویق‌های مشترک اغلب چهره‌های فرهنگی و حتی فراتر از آنان، سلبریتی‌های سایر حوزه‌ها، خانه ماندن مردم و گذران  وقت با کتابخوانی و تماشای فیلم است. با این حال لیلی رشیدی ضمن مفید دانستن این توصیه‌ها به مسأله دیگری هم تأکید دارد؛ اینکه زندگی این روزها و اجبار به قرنطینه خانگی ملزومات دیگری هم دارد که خانواده‌ها را درگیر کرده و نباید از آنها غفلت کرد.

از زوایای پنهان قرنطینه غافل نشویم
لیلی رشیدی با اشاره به اینکه قرار نیست زندگی همیشه روی خوش به ما نشان بدهد به ایسنا گفت: «واقعیت این است که قرار نیست دنیا همواره بر مدار آرزوهای ما بگردد. این مطلب را بزرگسالان به حکم تجربه می‌دانند. هرچند گاهی، پذیرشش برای آنان نیز سخت است ولی بی‌رحمی‌های ناگزیر زندگی را چگونه باید برای کودکان توضیح داد.»
به گفته این بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون در دوران خانه نشینی کرونایی، مطالب بسیاری درباره سرگرم کردن کودکان در فضای خانه منتشر شده است؛ برخی از مراکز فرهنگی، کتابخانه‌های مجازی راه‌اندازی کرده‌اند و بعضی نهادها همانند کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نمایش‌های آنلاین را در اختیار مخاطبان گذاشته‌اند. بعضی بازی‌های خانگی را پیشنهاد و برخی دیگر فیلم‌های مناسب را توصیه کرده‌اند ولی سرگرم کردن کودکان، تنها بخشی از ماجراست و این وضعیت، ابعاد بسیار گسترده‌تری دارد. او تأکید بسیاری به جلب توجه مسئولان و از سویی خانواده‌ها به این نکته دارد که نباید از زوایای پنهان شرایط امروز غافل شد، مسائلی که در قیاس با بحث سرگرم سازی کودکان و حتی چگونگی گذران وقت بزرگسالان عمیق تر هستند. رشیدی که عمده سابقه حرفه‌ای‌اش صرف گروه سنی کودک و نوجوان شده گفت که وضعیت این روزها را شبیه آنچه می‌داند که کودکان دهه 60 به دلیل جنگ و تبعاتش تجربه کرده‌اند.» این هنرمند شرایطی که در پی گسترش ویروس کرونا بر جوامع حاکم شده را تنها مختص کودکان نمی‌داند واثرات منفی آن را متوجه همه اعضای خانواده می‌داند؛ او معتقد است:«می‌توان برای این روزها فیلم و کتاب و موسیقی و تئاتر پیشنهاد کرد اما باید به دیگر ابعاد این ماجرای پیچیده هم نگریست و برای آنها راهی اندیشید. مثلاً یکی از معضلات خانواده‌ها درس‌های آنلاین کودکان است که شرایط را برای آنان خیلی دشوار کرده است. از طرف دیگر بعضی از خانواده‌ها در خانه‌های کوچکی زندگی می‌کنند و همه اعضای خانواده، از صبح تا شب با هم هستند و فضای خصوصی ندارند .»
همه‌ خانواده‌ها شرایط عادی ندارند
نکته دیگری که رشیدی بر آن تأکید دارد سردرگمی والدین از این است که چطور اوضاع و احوال را به فرزندان خود توضیح بدهند؛ اینکه هم متوجه عمق ماجرا شوند و هم کمتر اذیت شوند. از سوی دیگر این هنرمند کشورمان گلایه دارد که چرا اغلب توصیه‌ها متوجه خانواده‌هایی است که شرایط عادی دارند و کمتر کسی به فکر ارائه راهکارهایی برای بهبود روحیه آنهایی هستند که عزیزانی را از دست داده‌اند. رشیدی در همین رابطه گفت: «خانواده‌هایی هم هستند که عزیزی را از دست داده‌اند. تصور کنید به یک کودک چگونه باید توضیح بدهیم که مثلاً پدربزرگش یا خدای ناکرده مادر یا پدرش را بر اثر کرونا از دست داده و دوستان و آشنایان نیز نمی‌توانند در این شرایط سخت در کنارش باشند و تسلی‌اش دهند. چگونه باید یک نوجوان را مجاب کرد که نمی‌تواند با عزیز از دست رفته‌اش خداحافظی کند و در خاکسپاری او حضور داشته باشد. امیدوارم هیچ کودک یا نوجوانی در چنین موقعیتی قرار نگیرد ولی به هر حال اینها هم بخشی از زندگی است و متأسفانه امکان وقوع آن وجود دارد. او با اشاره به تبعات اقتصادی کرونا هم گفت:« بسیاری از مشاغل از نظر مالی دچار زیان و ضرر بسیاری شده‌اند. پدری که دچار تنگنای مالی است، قطعاً عصبی خواهد بود و طبیعتاً نمی‌تواند همیشه با کودک خود خوش برخورد و با حوصله رفتار کند. پس باید برای این کودکان هم که ناخواسته متحمل فشار اقتصادی خانواده می‌شوند، فکری کرد .شرایط فعلی شامل خود مسأله کرونا، پیامدهای اقتصادی، خدای نکرده از دست دادن عزیزان و ... قطعاً بر زندگی کودکان امروز تأثیر غیر قابل انکاری می‌گذارد و باید برای همه اینها راهکارهایی پیدا کنیم.»


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7316/1/540138/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها