فعالان اجتماعی و دانشگاهی درباره «سهم من در بحران کرونا» می گویند

قطع چرخه انتقال کرونا در دست خود ماست


«سهم من در بحران کرونا» عنوان پویشی است که همزمان با شیوع بیماری کرونا از سوی ایرنا و روزنامه ایران مطرح شده است.دراین پویش هریک از شهروندان به سهم خود می‌توانند در کاهش این بحران سراسری نقشی داشته باشند و به‌تبع آنها وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های دولتی و عمومی نیز به‌همراه سازمان‌های مردم نهاد وظایفی دارند اما دراین میان نقش فعالان و نخبگان فرهنگی و اجتماعی بویژه دانشگاهیان برجسته‌تر و حساس‌تر از دیگران است. آنها دراین روزها، سخت در تلاشند تا بتوانند با اجرای برنامه‌های علمی وتحقیقات تخصصی اوضاع را به‌گونه‌ای مدیریت کنند که تا حدودی از مشکلات و چالش‌هایی که بیماری کرونا برای کشور ایجاد کرده کاسته شود .حتی دراین میان خیلی از چهر‌های فرهنگی و دانشگاهی هم با پیوستن به این پویش آمادگی خود را در کمک به دولت و مردم اعلام کرده‌اند و در این زمینه هر یک متناسب باحیطه وظایفش راهکارها و پیشنهاداتی را به اشتراک گذاشته و جملگی از مردم خواسته ‌اند تا با اجرای توصیه‌ها و برنامه‌های بهداشتی، حذف سفر‌های نوروزی و ماندن در خانه زنجیره انتشار کرونا در جامعه را قطع کنند.

نجات از کرونا با اجرای توصیه های بهداشتی
محمود فتوحی، رئیس دانشگاه صنعتی شریف: مهم‌ترین خواسته جامعه دانشگاهی از مردم این است که در این شرایط به توصیه‌های پزشکان توجه کنند و در خانه بمانند. ما می‌دانیم که اگر مردم نکات بهداشتی را رعایت کنند می‌توانیم این بیماری را براحتی شکست دهیم. با این حال به‌عنوان رئیس دانشگاه فکر می‌کنم نخبگان و جامعه دانشگاهی یک رسالت اجتماعی بزرگی نسبت به مردم و کشورشان دارند. دانشگاهیان شبانه روزی درباره این بیماری تحقیق می‌کنند و می‌دانم همه دانشگاه‌ها درگیر تحقیق درباره این بیماری هستند البته این را هم می‌دانیم تولید دارو زمان بر است اما نباید تحقیق و پژوهش را رها کنیم. البته بسیاری از دانشگاه‌ها این کار را شروع کرده‌اند و ما هم در دانشگاه شریف شبانه روزی درباره این بیماری و کارهایی که می‌توانیم برای کشور انجام دهیم تحقیق می‌کنیم. موضوع دیگر این است که آمار دقیقی از چگونگی درگیر شدن بیماران باویروس کرونا وجود ندارد به این معنا که ما نمی‌دانیم بیماران چگونه به کرونا مبتلا شدند هم‌اکنون در حال ارزیابی و تحلیل هستیم که بدانیم رعایت کردن و رعایت نکردن مردم چه تأثیری در شیوع بیماری دارد. نرم افزاری را طراحی کردیم و در حال تحلیل این موضوع هستیم که رعایت کردن و نکردن توصیه‌های پزشکی چقدر می‌تواند شیوع را بیشتر کند. موضوع دیگر کمک به آموزش در مدارس است ما در دانشگاه شریف نقشه راهی را طراحی کردیم تا به مدارس درباره آموزش‌های مجازی کمک کنیم. نامه‌ای به وزیر آموزش و پرورش نوشتیم و در این نامه توضیح دادیم که چگونه می‌توانیم به معلمان و دانش‌آموزان کمک کنیم.
ضرورت ارائه بسته های معیشتی  به دهک پایین جامعه
نیلی احمدآبادی رئیس دانشگاه تهران درباره سهم دانشگاه تهران در بحران کرونا می‌گوید: سال گذشته از سوی رئیس جمهوری مسئول بررسی سیلاب سال ٩٧ و ٩٨ بودم. در این بررسی بیشترین تحقیقات ما روی وضعیت بحرانی کشور بود همچنین این موضوع را بررسی کردیم که سازمان‌ها و نهادها در زمان بحران‌ها تا چه حد موفق عمل می‌کنند لذا با کمک برجسته‌ترین استادان دانشگاهی این موضوعات بررسی و نتیجه‌اش هم اعلام شد. این تحقیق می‌تواند در همه بحران‌ها مورد استفاده قرار گیرد. او با اشاره به اینکه در پروژه سیلاب موضوع بحران در سه مرحله مورد بررسی قرار گرفت، اظهار می‌کند: در این پروژه ما قبل بحران، هنگام بحران و بعد بحران را بررسی کردیم و در آنجا گفتیم که بحث مدیریت بحران در کشور ما چقدر اهمیت دارد موضوعی که به نظر می آید در آن ضعیف عمل کرده‌ایم. ما در تحقیقات‌مان به این نتیجه رسیدیم شفافیت مسئولان، مسئولیت پذیری، مشارکت همه دستگاه‌ها و شفافیت رسانه برای مردم بسیار مهم است و البته در بحران‌ها نشان داده‌ایم به این مسائل توجه چندانی نداریم. در موضوع کرونا هم کاملاً مشخص است که وزارت بهداشت بویژه پزشکان، پرستاران و بهیاران جان فشانی می‌کنند اما ما در این وضعیت بحرانی باید بدانیم که مسئولیت این موضوع فقط برعهده وزارت بهداشت نیست بنابراین در اینجا نقش ساختار اجتماعی، اقتصادی و سیاسی کشور هم بسیار مهم است. رئیس دانشگاه تهران تأکید می‌کند: وزارت بهداشت اگر بخواهد در کارش موفق باشد باید تمام سازمان‌ها و ارگان‌های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی در کارشان موفق عمل کنند و مردم این همراهی را ببینند. ما در شرایط بحران نیاز داریم که دولت مقتدر باشد و مردم باید این موضوع را درک کنند ما هم در دانشگاه تهران با جمعی از متخصصان اجتماعی جلساتی را تشکیل داده‌ایم و در این باره به دولت پیشنهادهایی می‌دهیم.
وی می‌گوید: در حال حاضر برای ما هنگام بحران و بعد از بحران مهم است. ما به دولت اعلام کرده‌ایم که در هنگام بحران توجه ویژه‌ای به دهک‌های پایین جامعه داشته باشد قشر کارگر نمی‌تواند قرنطینه باشد و در خانه بماند این قشر دغدغه نان دارند. ما در هنگام بحران باید بسته‌های اقتصادی را برای دهک پایین جامعه درنظر بگیریم. البته ما باید نگاهی هم به بعد از بحران داشته باشیم آن زمان برای کشور حساسیت بیشتری دارد بعد از فروکش کردن بحران کرونا، تازه تحولات اجتماعی و اقتصادی خودش را نشان می‌دهد و باید در این باره هم چاره اندیشی شود.
من برای چنین روزهایی پرورش یافته‌ام
دکتر محمدرضا نوروزی، جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران است. او از جمله پزشکانی است که این روزها بیشترین ارتباط را با بیماران در مراکز درمانی دارد. این استاد دانشگاه علوم پزشکی درباره پویش «سهم من در بحران کرونا؟» می‌گوید: در چنین روزهایی سهم من و ما (ارائه دهندگان خدمات بهداشتی و درمانی) این است که وظیفه‌مان را صحیح انجام بدهیم پس من به‌عنوان یک پزشک وظیفه دارم که اولاً حفظ جان بیماران و کاهش آلام آنان را اولویت خود قرار دهم و اگر در درمان مستقیم بیماران کرونایی هستم بر بالین آنها حاضر شوم، اگرنه به دیگر بیمارانی که مربوط به حوزه تخصصی من است خدمت کنم چرا که من برای چنین روزهایی پرورش یافته‌ام اگرچه به دیگران توصیه می‌کنم حتماً در خانه بمانند لکن خود در بیرون خانه؛ بیمارستان ، مطب و... باید ارائه خدمت دهم.  دکتر نوروزی درباره سهم یک پزشک در بحران کرونا می‌افزاید، یک پزشک باید با رعایت صحیح اصول بهداشتی جان خود و خانواده‌اش را حفظ کند چرا که پزشکان این روزها وظیفه سنگینی برعهده‌شان است و سرمایه اصلی این کشورند و البته مردم هزینه این سرمایه را پرداخته‌اند بنابراین یک پزشک باید سالم باشد تا بتواند حفظ سلامت جامعه را عهده دار شود.  دکتر نوروزی می‌گوید: با توجه به شیوع بالای کرونا و انتقال سریع آن، ما باید به خانواده‌های‌مان امنیت خاطر دهیم که محیط کاری‌مان امنیت کافی و سلامت را برای ما و خانواده‌های‌مان فراهم می‌آورد این زمان است که ارائه خدمت ما به مردم با حمایت بیشتری فراهم می‌شود باید بدانیم که این سرمایه‌ها باید برای صاحبان آن (مردم) حفظ شود که این مسأله علاوه بر ما ، وظیفه دولت و حکومت هم است.
سفرها را  تعطیل  کردیم
حرمت‌الله رفیعی رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی دفاتر مسافرت هوایی و جهانگردی ایران در گفت‌و‌گو با «ایران»، کرونا را مسأله جدی و حاد تمام جهان از جمله ایران می‌داند و می‌گوید در همان ابتدای اعلام رسمی شیوع کرونا در ایران نامه‌ای به وزارت میراث فرهنگی نوشتم و راهکارهایی دادم اما آن راهکار‌ها در آن زمان جدی گرفته نشد. همچنین‌ از تمام دفاتر و آژانس‌های خدمات گردشگری هم خواستم که این بیماری را جدی بگیرند و سفر را به‌طور کامل تعطیل کنند.
او می‌گوید: «به آنها گفته‌ام آژانس‌ها به‌جای تشویق به سفر باید مردم را تشویق به خانه ماندن بکنند و منافع ملی را بر منافع شخصی ترجیح بدهند. او می‌گوید: «خوشبختانه هیچ آژانس رسمی مسافرتی اقدام به تشویق سفر نکرده است و برخی از آژانس‌ها و دفاتر خدماتی هم به سهم خودشان کمک‌هایی به بیمارستان‌های محل بستری بیماران کرده‌اند.» رفیعی بیمارستان یافت آباد را یکی از بیمارستان‌هایی می‌داند که برخی از آژانس دارها با خرید دستگاه‌های لازم برای بیماران مبتلا به کرونا به آن کمک کرده‌اند. او پاکسازی و ضدعفونی کردن برخی از دفاتر مسافرتی را از دیگر اقدامات این صنف برمی‌شمرد و می‌گوید: «همه باید برای شکست کرونا کمک کنیم و قطعاً کرونا را شکست می‌دهیم.»
مردم  به سفر نوروزی نروند
«بهزاد اشجعی» دبیر کمیته فنی صدور گواهینامه‌های زیست محیطی کشور در گفت‌و‌گو با «ایران» می‌گوید مردم باید در خانه بمانند و به هیچ وجه به سفر نوروزی نروند. او روزهای کرونایی را مشابه روزهای آلودگی هوا می‌داند ومعتقد است باید همه از ماسک استفاده کنند. اشجعی در پاسخ به این سؤال که چرا مردم با وجود گرانی بنزین و شیوع کرونا همچنان با خودرو در خیابان‌ها تردد می‌کنند، می‌گوید: «مطالعات نشان می‌دهد که ۶۰ درصد پایتخت نشین‌ها هنوز کرونا را جدی نگرفتند.» به اعتقاد او این دیدگاه سهل‌انگارانه تهرانی‌ها ناشی از نگاه رسانه ملی است که سعی در ساده جلوه دادن کرونا دارد.
 اشجعی می‌گوید :خیلی از مسئولان در گفت‌و‌گو با این رسانه کرونا را ساده می‌گیرند یا حتی برخی از متخصصین در گفت‌و‌گو با آن اعتقاد دارند که همه باید کرونا بگیرند. مردم وقتی چنین اظهارنظرهایی را می‌شنوند با خودشان می‌گویند ما که باید کرونا بگیریم پس چرا به فعالیت‌های خودمان در جامعه ادامه ندهیم! او می‌گوید باید وجه ترسناک این قضیه در رسانه‌ها و در اظهار نظر مسئولان به مردم یادآوری شود تا زنجیره شیوع این بیماری قطع شود.





آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7306/1/539319/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها