در جلسه مسئولان عالی قضایی اعلام شد

83 هزار زندانی به مرخصی رفته‌اند





از زمان شیوع ویروس کرونا تا به امروز، تعداد زندانیان به مرخصی رفته به 83 هزار نفر رسیده است. این آمار در آخرین جلسه شورای عالی قوه قضائیه در سال 98 اعلام شد که دیروز با محوریت «کرونا» برگزار و رؤسای مرکز فناوری و آمار قوه قضائیه، سازمان پزشکی قانونی، سازمان زندان ها و دیوان عالی کشور گزارشی از عملکرد خود در روزهای گذشته ارائه کردند.
به گزارش اداره کل روابط عمومی قوه قضائیه، زارع‌پور رئیس مرکز فناوری و آمار قوه قضائیه با اشاره به تمهیدات برخط در نظرگرفته شده برای کاهش مراجعات مردمی به محاکم قضایی، از ایجاد امکان نوبت دهی برخط برای کاهش معطلی مراجعان به دفاتر خدمات الکترونیک و همچنین تکمیل سامانه خودکاربری وکلا خبر داد که براساس آن وکلا می‌توانند علاوه بر ثبت دادخواست، لوایح و دفاعیات خود را نیز از منزل یا دفتر کار و بدون مراجعه به دفاتر مذکور، ثبت و ارسال کنند. آیت‌الله رئیسی در واکنش به این گزارش مذکور، با استقبال از تمهیدات صورت گرفته برای کاهش مراجعات مردمی به مراجع قضایی، خواستار تسریع در گسترش زمینه‌ها و امکانات دادرسی غیرحضوری به پرونده‌های مردم شد.
در ادامه این جلسه، رئیس سازمان پزشکی قانونی به استقبال مردم از طرح خود ارزیابی بیماری کرونا اشاره کرده و با ارائه آماری در این زمینه، طرح مذکور را برای مدیریت هرچه بهتر اقدامات پیشگیرانه جهت کاهش میزان ابتلا به کرونا مؤثر دانست.
رئیس قوه قضائیه در ادامه با تشکر از رسانه‌ها و خصوصاً رسانه ملّی در جهت آگاه سازی افکار عمومی نسبت به شیوه‌های پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا، گفت: این که می‌بایست مردم را به همکاری برای مقابله با این ویروس تشویق کنیم امری ضروری است، اما هم جامعه پزشکی و هم رسانه‌ها باید به این نکته توجه داشته باشند که این هشدار‌ها نباید به مرحله‌ای برسد که در جامعه ایجاد وحشت کند.
در این نشست همچنین رئیس سازمان زندان‌ها در گزارش خود از وضعیت زندان‌ها اعلام کرد: پیرو بخشنامه رئیس قوه قضائیه و تلاش شبانه‌روزی مجموعه قضایی کشور تاکنون امکان مرخصی ۸۳ هزار زندانی فراهم شده و این افراد به مرخصی رفته‌اند. رئیس قوه قضائیه با اشاره به اقدام صورت گرفته در اعطای مرخصی به ۸۳ هزار زندانی، خطاب به رئیس سازمان زندان‌ها گفت: در اجرای بخشنامه صادره در این خصوص واقعاً کاری جهادی صورت گرفت؛ چرا که دریافت سند و وثیقه و اجرای فرایند‌های قضایی برای این تعداد در مدتی کوتاه، نیازمند یک همت بزرگ و تلاش شبانه روزی است و من به نوبه خود از همکاران عزیز تشکر می‌کنم.
رئیسی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به زیبایی‌ها و زشتی‌هایی که پس از شیوع کرونا در جامعه بروز و ظهور پیدا کردند، یکی از جلوه‌های ارزشمندی را که در این عرصه خلق شد، خدمات ارزنده بخش بهداشت و درمان به مردم عنوان کرد که همچون صحنه‌های دوران دفاع مقدس ماندگار خواهد شد. رئیس قوه قضائیه ادامه داد: همدلی مردم در ضدعفونی کردن داوطلبانه اماکن عمومی، تلاش یک معلم برای تعلیم و تربیت در فضای مجازی با هزینه شخصی، گذشت از دریافت اجاره بهای مستأجران توسط صاحبان املاک و تلاش همکاران قضایی در این ایام که مجاز به تجدید وقت دادگاه‌ها بودند، اما با این حال شبانه روز برای رسیدگی به پرونده‌های معوقه و مشمولین مرخصی از زندان، توان و نیرو گذاشتند، از دیگر جلوه‌های زیبایی این روز‌ها بود.
آیت الله رئیسی در عین حال از احتکار اقلام بهداشتی مورد نیاز مردم توسط عده‌ای سودجو و منفعت طلب و شایعه سازی‌ها برای ایجاد اضطراب و دلهره در جامعه، به عنوان نمونه‌هایی از زشتی‌ها و پلشتی‌ها یاد کرد و گفت که این اقدامات قبیح نیز همچون زیبایی‌ها در تاریخ و ذهن مردم ثبت و ماندگار خواهد شد.
حجت‌الاسلام مرتضوی مقدم، رئیس دیوان عالی کل کشور هم با اشاره به برخورد قاطع دستگاه قضایی با احتکارکنندگان اقلام بهداشتی خواستار تعیین مهلت برای افرادی شد که ممکن است کالای مورد نیاز مردم را همچنان در انبار نگه داشته باشند تا با خود اظهاری، هم کالای آنها طبق روال وارد بازار شود و هم از برخورد قانونی و مصادره انبار‌های آنها جلوگیری شود.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7305/1/539216/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها