با شیوع کرونا و کاهش فروش بازار فیزیکی

کسب و کارهای آنلاین به کمک فروشگاه‌های سنتی آمدند




سوسن صادقی/ این روزها کسب و کارهای سنتی در سطح شهر به‌دلیل شیوع کرونا حال و روز خوبی ندارند، اما  فروش آنلاین بهتر از گذشته شده به‌همین علت پلتفرم‌های آنلاین بیکار ننشسته و به‌کمک کسب وکارهای سنتی آمده‌اند تا از طریق پلتفرم‌های خود به این قشر کمک کنند. به سراغ چند پلتفرم رفتیم تا از آنها در خصوص روش حمایت‌شان از کسب و کارهای سنتی سؤال کنیم.
راه‌اندازی کسب و کار آنلاین بازار سنتی
«این فروشگاه آنلاین آمادگی دارد محصولات کسب و کارهای سنتی را به مردم بفروشد.» فرشاد وکیل‌زاده مدیرعامل یکی از فروشگاه‌های آنلاین با بیان مطلب فوق به «ایران» گفت: در شرایط کنونی که «خانه امن‌ترین مکان برای مقابله با ویروس کرونا است» و مردم باید در خانه‌های خود بمانند بنابراین کسب و کارهای سنتی دچار کاهش شدید فروش شده‌اند، بخصوص کسب و کارهای کوچک و متوسط که واقعاً پشتوانه و پتانسیل مالی بالایی برای مقابله با این مشکلات ندارند. در همین راستا ما اعلام آمادگی کردیم که از کسب و کارهای سنتی که می‌توانند از طریق پلتفرم‌های آنلاین محصولات خود را به فروش برسانند هیچ کارمزدی دریافت نمی‌کنیم.وکیل‌زاده با اشاره به اینکه هرچند کسب و کارهای سنتی، فروشگاه‌های آنلاین را رقیب خود می‌دانند، افزود: ولی ما آمادگی داریم در این بازه زمانی حساس به کسب وکارها و مردمی که از طریق فروش کالا، زندگی می‌گذرانند،هر کمکی از دستمان بر می‌آید انجام دهیم  تا به خوبی از این مشکل کنونی عبور کنیم. ما اعتقاد داریم که اکنون باید همه در کنار هم باشیم و به یکدیگر کمک کنیم. حال چه در زمینه مقابله با ویروس کرونا چه در مواجهه با مشکلات اقتصادی ناشی از این بیماری.
وی همچنین از اعلام آمادگی این فروشگاه آنلاین برای توزیع ماسک و مواد ضدعفونی به کل کشور خبر داد و گفت: ما به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و صمت اعلام کردیم که آمادگی داریم زیرساخت فنی خود را برای توزیع عادلانه و تحت نظارت اقلام ضروری مورد نیاز مردم، در اختیار این وزارتخانه‌ها قرار دهیم، چرا که اکنون یکی از مشکلات اصلی مردم کمبود اقلام ضروری، احتکار و گرانفروشی این وسایل از سوی عده‌ای فرصت طلب است و در این شرایط به طور قطع کسب و کارهای آنلاین به‌دلیل پوشش کشوری و شفافیت و امکان رصد و کنترل لحظه‌ای دیتا بهترین ابزار برای حل این‌گونه مشکلات است.
دبیر اتحادیه کسب و کارهای مجازی نیز در پاسخ به این سؤال که اکنون چه خطراتی استارتاپ‌ها را تهدید می‌کند گفت: استارتاپ‌ها بخش مجزایی از جامعه نیستند، وقتی تئاتر و سینما تعطیل می‌شود به‌طور قطع استارتاپی هم که در این حوزه مشغول به فعالیت بوده است تعطیل می‌شود و تا این بیماری کنترل نشود و کشور به‌حالت عادی بازنگردد، این مشکلات ادامه خواهد داشت.
وی افزود: در این بازه زمانی این دسته از کسب و کارهای آنلاین باید هزینه‌های خود را به‌حداقل رسانده و در برخی موارد مانند تبلیغات و مارکتینگ را به صفر برسانند. این شرایط برای این دسته از کسب و کارها فرصت بازنگری در مدل کسب و کار، بهینه‌سازی و ارتقا و توسعه است، چون بسیاری از کسب و کارها به‌دلیل روزمرگی‌ها واقعاً در زمان عادی فرصت زیادی برای این اقدام‌ها ندارند، پس اکنون فرصت مناسبی است و کسب و کارهای آنلاین می‌توانند تهدید موجود را به یک فرصت تبدیل کنند.
قطع کارمزد برای رونق کسب و کارهای خانگی
«پلتفرم ما نیز دریافت کارمزد از تمام غرفه داران و کسب و کارهای خانگی خود را قطع کرده و در یک بازه زمانی فعالیت در این پلتفرم رایگان است.»سجاد عساکره مدیر عملیات یکی از پلتفرم‌ها  نیز با بیان مطلب فوق به «ایران» گفت: در پلتفرم ما کسب وکارهای خانگی و خرد فعالیت دارند و محصولات خود را از طریق این بستر به‌صورت آنلاین به دست مصرف‌کنندگان خود می‌رسانند از آنجایی که اکثر کسب و کارهایی که روی این پلتفرم محصولات خود را عرضه می‌کنند، شغل دوم آنها است و شغل اول و اصلی آنها سنتی است و با شیوع کرونا اوضاع و احوال خوبی ندارند و فروش سنتی آنها بسیار کاهش یافته است در همین راستا برای کمک به این قشر، در این بازه زمانی تصمیم گرفتیم کارمزد خود را قطع کنیم تا بیشتر درآمد داشته باشند یا اینکه حداقل ضرر نکنند و بتوانند با فروش، زندگی خود را در این شرایط تأمین کنند.
عساکره افزود: این پلتفرم آمادگی دارد هر فردی که محصولات خانگی ایرانی تولید می‌کند و در این شرایط می‌خواهد محصولات خود را به‌صورت آنلاین به دست مصرف‌کنندگان برساند می‌تواند به‌صورت رایگان غرفه دریافت کرده و محصولات خود را آنلاین به فروش برساند.مدیر عملیات این پلتفرم از مسئولان دولتی نیز خواست در زمینه هزینه پست نیز تسهیلاتی در نظر بگیرند. وی گفت: در این روزها که توصیه می‌کنیم مردم در خانه بمانند در همین راستا انتظار می‌رود که دولت در زمینه ارسال بسته‌های پستی نیز شرایطی را در نظر بگیرد. چون معمولاً کسب و کارهای آنلاین محصولات خود را از طریق پست به دست مردم می‌رسانند از این‌رو اگر دولت امکانش را دارد، ارسال را رایگان کند یا تخفیفاتی را در شرایط کنونی برای کسب و کارها در نظر بگیرد.وی افزود: پلتفرم‌ها هیچ سودی از ارسال بسته‌های پستی نمی‌برند بنابراین اگر هزینه‌های پستی فعلاً رایگان شود هم کسب و کار کمی در این شرایط سود می‌کند و هم مردم ترغیب به خرید آنلاین می‌شوند و در خانه‌های خود می‌مانند. از سوی دیگر بهداشت هم رعایت می‌شود چون واقعاً پست مرسولات را به درستی ضد عفونی کرده و به دست مردم می‌رساند.
راه‌اندازی کسب و کار سنتی در یک روز
«این پلتفرم باتوجه به مسئولیت اجتماعی خود در جهت حمایت از کسب و کارها در شرایط کنونی و با شیوع بیماری کرونا و کاهش فروش کسب و کارهای سنتی اقدام‌های ویژه‌ای را برای آنها در نظر گرفته است تا بتوانند با فروش کالاهای خود به‌صورت آنلاین درآمدزایی کنند.»
امیرحسن موسوی مدیر روابط عمومی یکی دیگر از فروشگاه‌های بسیار نام آشنای آنلاین با بیان مطلب فوق به «ایران» گفت: این پلتفرم که بیش از 30 هزار کسب و کار ایرانی را پوشش می‌دهد، شرایط فروش آنلاین کالا برای کسب وکارهای فیزیکی را مهیا کرده است به صورتی که کسانی که مایل هستند در این پلتفرم کالاهای خود را به فروش برسانند در یک روز کسب و کار آنها را در هر رسته‌ای، بدون محدودیت نه تنها فعال می‌کنند بلکه آنها را به سرعت آموزش داده و کسب و کار آنها را در صفحه نخست فروشگاه که بیش از 4 میلیون بازدید‌کننده دارد، به کاربران معرفی می‌کنیم.موسوی افزود: در این پلتفرم 5میلیون تومان اعتبار برای بازاریابی کسب و کارهای جدیدی که در شرایط کنونی به جمع پلتفرم اضافه شده‌اند اختصاص می‌دهیم تا سریعتر بتوانند کالاهای خود را بفروشند. از سوی دیگر وبنارهای(طراحی و توسعه وب سایت) آموزشی خود را برای این کسب و کارهای سنتی رایگان کرده‌ایم تا بتوانند چگونگی تولید محتوا، عکاسی و... را فرا بگیرند.
وی همچنین از افزایش مراکز دریافت کالا خبر داد و گفت: پیش از این مراکز دریافت کالای ما فروشگاه‌هایی از تهران و اصفهان بود ولی در هفته گذشته 12 مرکز دریافت کالا در شیراز، تبریز، اهواز، کرمان و... اضافه کردیم تا کسب و کارهای راحت‌تر کالاهای خود را به ما بسپارند.مدیر روابط عمومی این پلتفرم و فروشگاه آنلاین اعتقاد دارد تاکنون بسیاری از کسب و کارهای سنتی توانسته‌اند در این پلتفرم فروش خوبی را رقم بزنند به‌طوری که در نیمه سال 98 هر فروشنده فعال در این پلتفرم متوسط ماهیانه 23 میلیون تومان فروش داشته است به صورتی که یکی از فروشنده‌ها در مردادماه 20 میلیارد تومان فروش فقط در یک ماه داشته است و یک کارگاه ترمه بافی در همین ماه 83 میلیون تومان فروش را ثبت کرده است. از سوی دیگر فقط در نیمه اول سال نزدیک به 18 هزار و پانصد کسب و کار برای فروشندگی درخواست داده‌اند و 67 درصد آنها موفق شده‌اند به جمع فروشندگان این پلتفرم اضافه شوند.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7304/1/538926/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها