تصمیمات مهم ستاد اقتصادی دولت به ریاست روحانی برای حمایت از کسب و کارها و مردم در دوره مبارزه با کرونا :

بسته اقتصادی ضد کرونایی


  • مهلت و فرصت سه ماهه در پرداخت بیمه و مالیات
  •  معافیت از مالیات برای بخش خصوصی تأمین کننده لوازم و تجهیزات بهداشتی و درمانی مورد نیاز
  •  امهال سه ماهه اقساط اسفند ، فروردین و اردیبهشت مردم به بانک‌ها
  •  برداشتن محدودیت استفاده از خدمات بانکی برای صاحبان چک های برگشتی در این دوره دو الی سه ماهه در 10 رسته شغلی
  •  تأخیر پرداخت حق بیمه سهم کارفرما در ماه‌های اسفند، فروردین و اردیبهشت و پرداخت تدریجی آن در سال 99
  •  تعویق پرداخت بدهکاری سه ماهه مردم در زمینه آب، برق، گاز و عوارض شهرداری
  •  4 بسته حمایتی از 200 تا 600 هزار تومان برای 3 میلیون خانوار با درآمد خیلی کم؛ اولین بسته اواخر همین هفته
  •  پرداخت وام 1 تا 2 میلیون تومانی بدون درخواست تضمین و با کارمزد 4 درصد برای 4 میلیون خانوار کم درآمد
 بسته‌های حمایتی دولت برای اقشار نیازمند

گروه سیاسی/ روز گذشته در جلسه مشترک ستاد اقتصادی دولت با نمایندگان بخش خصوصی و اتاق اصناف و با همکاری و همفکری دو طرف، بسته‌های حمایتی برای اقشار و گروه‌های مختلف اقتصادی و اجتماعی تدوین و مصوبات آن نهایی شد. این تصمیمات و مصوبات که در پایان جلسه از سوی رئیس جمهوری تشریح شد، حوزه‌های مختلف از امهال پرداخت مالیات، تا امهال پرداخت اقساط بانکی در سه ماه، امهال پرداخت حق بیمه سهم کارفرما، و وام‌ها و کمک‌های معیشتی به اقشار نیازمند را شامل می‌شود.
حجت الاسلام حسن روحانی حتی اعلام کرد که مردم می‌توانند قبوض آب، برق و گاز و حتی عوارض شهرداری را نیز پس از سه ماه پرداخت کنند. او در این جلسه درعین حال به مردم تأکید کرد که همه نیازهای ضروری چه در حوزه کالاهای اساسی و چه کالاهای بهداشتی و درمانی، تهیه شده و به هیچ عنوان قرنطینه‌ای، نه برای تهران و نه برای هیچ شهر دیگر کشور وجود نخواهد داشت، هرچند او از مردم درخواست کرد که پروتکل‌ها و الزامات بهداشتی مقابله با کرونا در این ایام را رعایت کنند.
کمک به اقشار و مشاغل آسیب دیده از کرونا، وعده رئیس جمهوری و دولت به مردم بود. روحانی در جلسه چهارشنبه گذشته هیأت دولت گفته بود که از فشار اقتصادی برخی اقشار جامعه مطلع هستیم و «بانک مرکزی، وزارت اقتصاد و دارایی، سازمان برنامه و بودجه ، معاونت اقتصادی که مسئولیت این جلسات را بر عهده دارد همه تلاش کردند؛ مصوبات را دیدم و این مصوبات را روز یکشنبه آینده با حضور مسئولین اتاق‌ها و اصناف مرور می‌کنیم و هر امکانی در اختیار دولت باشد در این زمینه تلاش خواهد کرد.» این همان جلسه ای است که روز گذشته به ریاست روحانی برگزار شد.
 شرایط زندگی مردم باید عادی باشد
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، روحانی در این جلسه با اشاره به اینکه تصمیم و تأکید جمع این بود که علی رغم مواجهه به کرونا و لحاظ کردن پروتکل‌های بهداشتی، شرایط و روند اقتصادی، تعامل مردم و  فعالیت‌های اقتصادی عادی باشد و نگذاریم در زمینه فعالیت اقتصادی مشکلی ایجاد شود، تأکید کرد: ما چیزی به نام قرنطینه اصلاً نداریم، اینکه شایع شده در تهران یا در بعضی از شهرها برخی از فروشگاه‌ها، برخی از مشاغل قرنطینه می‌شوند، چنین چیزی اصلاً وجود ندارد، نه امروز قرنطینه است و نه در ایام عید نوروز و نه بعد از آن و نه قبل از آن.
او با بیان اینکه همه در کسب و کار و فعالیت خود آزاد هستند و خدمات دولت هم به طور معمول به مردم خواهد رسید، افزود: اما تلاش ما این است که فعالیت‌های اقتصادی و خدماتی دولت، حتی‌الامکان به گونه‌ای باشد که مردم بیشتر در خانه بمانند، در جایی اجتماع نکنند یا اگر اقدامی انجام می‌گیرد در چارچوب یک پروتکل بهداشتی باشد.
روحانی تأکید کرد که باوجود این، مرجع اینکه کاری یا کسب خاصی، روزی یا ساعتی تعطیل شود یا با محدودیت مواجه شود، فقط ستاد ملی مبارزه با کرونا در تهران است، استان‌ها، استاندارها و بخش‌های بهداشتی، به هیچ عنوان در این زمینه‌ها حق تصمیم‌گیری ندارند. اینگونه محدودیت‌ها و هرگونه محدودیتی، صرفاً در ستاد ملی در تهران تصمیم‌گیری می‌شود و بنابراین در استان‌ها در این زمینه اقدامی اصلاً نباید انجام گیرد. رئیس جمهوری، ضمن ابراز اطمینان به مردم مبنی بر اینکه کالای مورد نیاز آنان، اعم از کالاهای بهداشتی و درمانی یا کالاهای مصرفی تأمین، ذخایر کافی وجود و بنادر پر از کالا است، گفت: با کشورهای همسایه خود در حال مذاکره هستیم تا رفت و آمد افراد به ویژه برای نقل و انتقال کالا در مرزها در چارچوب پروتکل‌های سازمان بهداشت جهانی انجام ‌گیرد.
 حمایت از کسب و کارهای آسیب دیده
روحانی در ادامه با اشاره به تصمیمات اتخاذ شده برای حمایت از کسب و کارهایی که تحت فشار قرار گرفتند یا تعطیل شدند، اظهارکرد: در بخش مالیات مهلت سه ماهه به آنان داده شود، در زمینه مسائل بهداشتی و درمانی نیز بخش خصوصی هر کمکی که بتواند در تأمین لوازم و تجهیزات مورد نیاز انجام دهد. اینها همه جزو هزینه‌هایی خواهد بود که مشمول مالیات نشده و جزو پرداخت‌هایی است که جزو مالیات محسوب می‌شود.
رئیس جمهوری درباره اقساطی که مردم باید به بانک‌ها پرداخت کنند هم گفت: این اقساط به طور کلی برای سه ماه امهال می‌شود و مردم می‌توانند ماه‌های اسفند، فروردین و اردیبهشت را به عنوان زمانی که به آنان مهلت داده شده، تأخیر بیندازند. او درباره مسأله چک‌ها نیز گفت: نسبت به چک‌هایی که احتمالاً در این دو تا سه ماه به خاطر شرایط کسب و کار برگشت می‌خورد از لحاظ حقوقی آنان که بدهکار هستند بعداً باید بدهکاری خود را به یک صورتی پرداخت کنند و در این زمینه ما تصمیمی اتخاذ نکردیم، اما برای استفاده از خدمات بانکی محدودیت‌هایی برای آنان ایجاد می‌شد که برای این سه ماه این محدودیت‌ها را برداشتیم. روحانی در همین زمینه اضافه کرد: همه کسب ‌و کارها در این دو سه ماه اگر چک‌شان دچار مشکل می‌شود و برگشت می‌خورد، خدمات بانکی آنان متوقف نخواهد شد.
رئیس جمهوری در زمینه حق بیمه سهم کارفرما نیز با بیان اینکه تصمیم گرفتیم حق بیمه سهم کارفرما در این سه ماه یعنی اسفند، فروردین و اردیبهشت برای کسانی که حق بیمه‌شان تأخیر می‌افتد، ملزم به پرداخت نیستند، ادامه داد: این حق بیمه را ملزم نیستند در ماه بعد یکجا پرداخت کنند و می‌توانند آن را بتدریج تا پایان سال پرداخت کنند.
روحانی همچنین گفت که مردم در زمینه آب، برق، گاز، عوارض شهرداری، بدهکاری‌هایی که در این سه ماه خواهند داشت می‌توانند آنرا به تعویق بیندازند و این مهلت هم به اینها در اینجا داده شد.
بسته‌های حمایتی از اقشار نیازمند
رئیس جمهوری در تشریح بسته‌های حمایتی برای اقشار و افراد کم‌درآمد و دچار مضیقه که در این ایام مضیقه‌شان بیشتر می‌شود، اظهار کرد: فرض کنید دستفروشی است یا جایی می‌رفت و موقت کار می‌کرد که در این چند ماه اینها دچار مشکل هستند، برای اینها نیز اکنون 3 میلیون نفر پیش‌بینی شده، فهرست این افراد مشخص است و برای 4 نوبت یک بسته حمایتی به آنان پرداخت خواهد شد.
او با بیان اینکه نخستین بسته حمایتی تا آخر همین هفته یعنی قبل از آغاز سال جدید پرداخت خواهد شد و سه بسته دیگر هم در ماه‌های بهار سال 99 به آنها پرداخت خواهد شد، اضافه کرد: این بسته از 200 هزار تومان تا 600 هزار تومان است که تفصیل آن را سازمان برنامه و بودجه و وزارت رفاه برای مردم تبیین و بیان می‌کنند.
رئیس جمهوری ادامه داد: برای 4 میلیون خانواری که معمولاً در این ایام دچار مشکل بودند، غیر از آن 3 میلیونی که در شرایط زندگی سخت هستند، این 4 میلیون هم که این شرایط، زندگی آنان را تحت تاثیر قرار داده، یک میلیون تا دو میلیون وام دریافت خواهند کرد که این وام با یک بهره بسیار نازل و کمی هست. آنان 4درصد برای این وام پرداخت خواهند کرد، 8 درصد دیگر را دولت به بانک‌ها پرداخت می‌کند، تضمینی نیاز نیست و بتدریج از یارانه‌ای که به آنان پرداخت می‌شود کسر می‌شود. تفصیل این را هم وزارت رفاه و سازمان برنامه و بودجه برای مردم تبیین می‌کنند.
روحانی در پایان این بخش از سخنان خود خطاب به مردم تصریح کرد: هم در زمینه پرداختی‌هایی که مردم در این سه ماه در بحث مالیات یا بیمه و اقساط بانکی، مهلتی برای آنان قرار دادیم، هم برای کسب و کارهایی که دچار مشکل شدند و نیز برای افرادی که در زندگی دچار سختی هستند یارانه ویژه‌ای برای آخر ماه اسفند و همچنین سه ماه بهار در نظر گرفتیم، برای خانوارهایی هم که نیازمند بودند غیر از 3میلیون، 4میلیون دیگر آنان هم  وام با بهره 4درصد برای آنان مدنظر قرار دادیم که اینها مصوبات جلسه بود که برخی از اینها فردا (دوشنبه) اعلام می‌شود. رئیس جمهوری با اشاره به اینکه این روزها، روزهای راحتی نیست و مشاغل و مردم با سختی‌هایی مواجه هستند، به مردم اطمینان داد که نیازهای بهداشتی و درمانی آنان و همچنین ارزاق عمومی و نیازمندی‌‌های ضروری زندگی آنان تأمین شده و در حد امکان هم دولت حمایت خود را نسبت به افرادی که الان اعلام کردم انجام خواهد داد.
روحانی در پایان ابراز امیدواری کرد که مردم با مراعات همه دستورالعمل‌های بهداشتی بتوانند به زندگی معمولی خود در فعالیت‌های اقتصادی ادامه دهند. خداوند هم در این روزهای پایان سال ان‌شاءالله به مردم ما کمک خواهد کرد و از این مقطع سخت عبور خواهیم کرد.

رونمایی از بسته اقتصادی ضدکرونایی دولت

گروه اقتصادی
‌تدابیر ویژه دستگاه‌های دولتی برای جلوگیری و کاهش آثار اقتصادی کرونا ادامه دارد. بیشترین حمایت‌ها قرار است از کسانی باشد که به‌خاطر کرونا شغل آنها در معرض آسیب جدی است. همچنین دولت حمایت‌های دیگری از خانوارها در برابر زیان اقتصادی به عمل می‌آورد.
کمک بلاعوض برای خانواده‌های کم‌درآمد
رئیس سازمان برنامه و بودجه از واریز اولین مرحله کمک بلاعوص دولت در سه شنبه هفته جاری خبر داد.
محمدباقر نوبخت  از کمک بلاعوض ۲۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومانی خانوارهای کم بضاعت در چهار مرحله خبر داد که نخستین این کمک‌ها سه‌شنبه هفته جاری انجام می‌شود.
به گزارش ایرنا، وی افزود: آنچه رئیس جمهوری به‌عنوان مصوبات اعلام کرد در دو بخش قابل بیان است که بخش نخست، مصوباتی بود که به موجب آنها به افرادی که مشاغل‌شان از کرونا آسیب دیده، مهلت داده خواهد شد.در این راستا ۱۰ گروه از مشاغل تعریف شده و برای پرداخت مالیات، بیمه و اقساط بانکی‌شان مهلت داده می‌شود.بخش دوم سخنان رئیس جمهوری، مبالغی است که باید به‌صورت بلاعوض پرداخت شود؛ مبالغی که از تعهدات مالی دولت بوده و توسط سازمان برنامه و بودجه پرداخت می‌شود.
وی گفت: از جمله این پرداختی‌ها، کمک بلاعوض به خانواده‌های کم درآمد و در حقیقت کم درآمدترین اقشار جامعه است.این کمک‌ها در چهار مرحله انجام می‌شود و به حدود سه میلیون نفر تعلق می‌گیرد و تصمیم بر آن شد که بسته به تعداد افراد خانوار، از ۲۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان تحت عنوان بسته حمایتی ویژه پرداخت شود و نخستین آن سه‌شنبه همین هفته پرداخت می‌شود.
وی ادامه داد: گروه دیگر، کارگران فصلی هستند که بین یک تا دو میلیون تومان در کارت یارانه و حمایت معیشتی‌شان شارژ می‌شود؛ این مبالغ نیز سه ماه تنفس داشته و پس از آن به‌صورت اقساطی از افراد کسر می‌شود؛ در این زمینه افراد نیازی به حضور در بانک یا آوردن وثیقه و ضامن ندارند و همین که تقاضا کنند، پرداخت خواهد شد.
لغو شرط محرومیت از خدمات بانکی برای دارندگان چک برگشتی
عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی هم با بیان اینکه هر فردی که از اول اسفند تا آخر اردیبهشت چک برگشتی داشته باشد، از دریافت خدمات بانکی محروم نمی‌شود گفت: از زمان برگشت چک، تا ۳ ماه به فرد خدمات ارائه می‌شود.
رئیس کل بانک مرکزی در حاشیه جلسه ستاد هماهنگی‌ اقتصادی گفت: سیستم بانکی در شرایط کنونی، بیشترین نقش را در کمک به اقتصاد کشور دارد که بر این اساس، در جلسه امروز ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، بحث‌های مختلفی مطرح شد که بر مبنای آن، آن دسته از فعالان اقتصادی که چک بانکی آنها برگشت بخورد، از دریافت خدمات بانکی محروم نخواهند شد.
رئیس کل بانک مرکزی در توضیح این تصمیم افزود: بر اساس قانون، هر فردی که چک بانکی وی برگشت بخورد، از خدمات بانکی محروم می‌شود ولی امروز از رئیس جمهوری درخواست کردیم تا این مهلت داده شود تا کسانی که در فاصله اول اسفند تا آخر اردیبهشت ۹۹، چک برگشتی دارند، بتوانند از خدمات بانکی بهره گیرند؛ البته رابطه حقوقی که بین صادرکننده چک و ذینفع وجود دارد، سر جای خود باقی خواهد ماند؛ اما شرط محرومیت از خدمات بانکی را حذف خواهیم کرد تا از زمانی که چک یک فرد برگشت بخورد، تا سه ماه می‌تواند از خدمات بانکی استفاده کند و سایر محرومیت‌های قانونی شامل حال وی نخواهد شد.
وی تصریح کرد: همچنین بر اساس مصوبه شورای پول و اعتبار، 10 رسته کسب و کار تعیین شده بود که از شیوع ویروس کرونا آسیب دیده‌اند، بنابراین این افراد می‌توانند سه قسط اسفند ۹۸ و فروردین و اردیبهشت ۹۹ را پرداخت نکنند؛ ضمن اینکه مردمی که کسب و کار آنها مشمول این 10 گروه بوده، آسیب دیده و نتوانستند که درآمد کسب کرده و تسهیلات خود را پرداخت کنند، تا سه ماه می‌توانند به بانک ها مراجعه نکنند. بر این اساس، بانک ها بعد از سه ماه پرونده آنها را بررسی می‌کنند و کمک لازم را به آنها خواهند داشت./مهر
پرداخت وام کم بهره
همتی از پرداخت وام به ۴ میلیون نفر با نرخ سود ۴ درصد خبر داد و گفت: دریافت‌کنندگان این وام‌ها، طبقات آسیب پذیر کسب و کار هستند که بر این اساس دولت قبول کرده تا نرخ سود این تسهیلات به ۴ درصد کاهش یابد؛ این در حالی است که این افراد نیاز به ارائه ضامن نداشته و از یارانه خود، می‌توانند اقساط را بپردازند که این تصمیم مهمی بود که قرار است صورت گیرد.
به گزارش مهر، وی اظهار داشت: سیستم بانکی به کمک سازمان تأمین اجتماعی خواهد آمد تا تسهیلاتی را در اختیار این سازمان قرار دهد تا سهم کارفرمایی مشاغل آسیب دیده را سه ماه با تأخیر دریافت نماید؛ ضمن اینکه بانک مرکزی آمادگی دارد که در این رابطه کمک کند و بانک‌ها نیز آمادگی دارند به مردم کمک کنند تا کشور از نظر اقتصادی از این مرحله عبور کند.
همتی در خصوص سقف جابه‌جایی غیرحضوری از طریق کارت های بانکی گفت: تمام تلاش ما این است که مردم به شعبه ها کمتر مراجعه کرده و با اسکناس کمتر درگیر شوند؛ به همین منظور سقف دریافت پول نقد از ای تی ام‌ها به ۵۰۰ هزار تومان افزایش یافته تا مردم کمتر به شعبه ها مراجعه کنند؛ اگر یک یا دو بانک این سقف را کاهش داده‌اند، مسأله شخصی خود بانک‌ها است ولی از نظر بانک مرکزی این سقف به جای خود باقی است؛ ضمن اینکه سقف کارت به کارت نیز از سه میلیون به 10 میلیون تومان افزایش یافته است.
وی اظهار داشت: در این میان، مردم نیز باید هر بانکی که سرویس بهتری می‌دهد آن را انتخاب کنند و نکته دیگر اینکه کمتر پول نقد بگیرند؛ به همین دلیل سقف دریافت کارت هدیه را نیز که ۵۰۰ هزار تومان بوده به دو میلیون تومان افزایش داده‌ایم.
به گزارش مهر، همتی گفت: ساعت کار بانکی طبق روال سال های قبل شیفت دارند و بانک‌ها برنامه‌ریزی کردند که همواره در خدمت مردم باشند؛ ولی باز هم خواهش می‌کنم که با توجه به فشاری که به لحاظ بیماری کرونا روی همکاران نظام بانکی بوده و برخی از آنها نیز آسیب دیده‌اند، مردم کمتر به شعبه ها مراجعه نمایند و فقط کارهای ضروری خود را از طریق حضور در شعبه انجام دهند؛ اما به هر حال نظام بانکی در ایام نوروز نیز در شعبه های کشیک، آماده خدمات‌رسانی به مردم است.
‌ فرصت پرداخت قبوض برق تا پایان اردیبهشت ۹۹
محمدحسن متولی‌زاده، مدیر عامل شرکت توانیر گفت: برق مشترکانی که برای پرداخت قبوض خود با مشکل مواجه هستند، قطع نمی‌شود.
وی با اشاره به اینکه تا پایان اردیبهشت به افرادی که برای پرداخت قبوض خود با مشکل مواجه هستند، فرصت داده می‌شود، گفت: البته این رویه برای مشترکان خوش حسابی است که پیش از این قبوض برق خود را بموقع پرداخت کرده‌اند.
وی با بیان اینکه مشترکان بدحسابی که بدهی‌های پیشین داشتند شامل این فرصت نخواهند شد، افزود: ما از مردم که برای پرداخت قبوض خود مشکلی ندارند تقاضا می‌کنیم در زمان مقرر قبض برق خود را پرداخت کنند تا صنعت برق برای خدمات‌رسانی با مشکل مواجه نشود.
مدیرعامل شرکت توانیر ادامه داد: آن دسته از افرادی که کسب و کارشان دچار مشکل شده و خدمات خرد ارائه می‌دهند یا تعداد محدودی از مردم که درآمدشان کاهش یافته است مشمول این فرجه هستند و تا پایان اردیبهشت فرصت پرداخت قبوض به آنها داده شده است.
‌امکان خرید بیمه نامه برخط از شرکت‌های بیمه‌ای
غلامرضا سلیمانی، رئیس کل بیمه مرکزی در بخشنامه‌ای اعلام کرد: با هدف پیشگیری از شیوع ویروس کرونا، امکان خرید بیمه‌نامه به‌صورت برخط از شرکت‌های بیمه‌ای، فراهم است.
رئیس کل بیمه مرکزی با هدف پیشگیری از شیوع ویروس کرونا، طی بخشنامه‌ای به تمامی شرکت‌های بیمه‌ای کشور، ضمن صدور دستور برای ایجاد امکان خرید بیمه نامه برخط از شرکت‌های بیمه‌ای، از آنان خواست نسبت به تجدید بیمه نامه‌های صادره آن دسته از بیمه‌گذاران که امکان خرید بیمه نامه از طریق سایت الکترونیک شرکت‌های بیمه ندارند، اقدام کنند.
در این بخشنامه آمده است: با توجه به ضرورت پیشگیری از شیوع ویروس کرونا در سطح کشور، در راستای کاهش مراجعات هموطنان گرامی به شرکت‌های بیمه و نمایندگی‌های آنها به منظور پیشگیری از انتقال ویروس، همه بیمه‌گذاران بیمه شخص ثالث وسایل نقلیه می‌توانند با مراجعه به سایت شرکت‌های بیمه نسبت به خرید بیمه نامه برخط اقدام نمایند.
طبق هماهنگی به عمل آمده با شرکت‌های بیمه و در راستای مسئولیت اجتماعی مقرر شد برای آن دسته از بیمه‌گذارانی که امکان خرید بیمه نامه از طریق فوق الذکر میسر نباشد، شرکت بیمه ذیربط، نسبت به تجدید بیمه نامه‌های صادره شرکت خود که تا ۱۵ اردیبهشت 1399 منقضی می‌شوند به‌صورت یکساله اقدام و مراتب را به روش‌های مقتضی به بیمه‌گذاران خود اعلام نماید.
در این صورت میزان تعهدات بیمه نامه‌هایی که تا پایان سال ۱۳۹۸ منقضی می‌شوند، بر اساس مبلغ ریالی دیه سال ۱۳۹۸ و بیمه نامه‌هایی که تاریخ انقضای آنها در سال ۱۳۹۹ است (در صورت افزایش مبلغ ریالی دیه)، براساس تعهدات جدید در سال ۱۳۹۹ خواهد بود.
بیمه‌گذاران مذکور در این دوره موظفند؛ حداکثر تا ۱۵ اردیبهشت ماه سال 1399 نسبت به اخذ بیمه نامه و تسویه حق بیمه مربوط اقدام نمایند. زمان شروع پوشش این گونه بیمه نامه‌ها به‌صورت پیوسته و از تاریخ انقضای بیمه نامه قبلی خواهد بود./مهر
‌خرید توافقی گوشت مرغ برای کاهش زیان مرغداران
مرتضی رضایی، معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: شرکت پشتیبانی امور دام کشور، موظف به خرید توافقی مازاد گوشت مرغ شده تا مرغداران با انباشت محصول تولیدی، متضرر نشوند.
وی افزود: در هفته‌های اخیر و با کاهش خرید مردم، این محصول با انباشت تولید مواجه شده و قیمت آن در بازار شکسته شده است.
رضایی با اشاره به راه حل وزارت جهاد کشاورزی برای کاهش زیان مرغداران، خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی و برای حل مشکل مرغداران، شرکت پشتیبانی امور دام کشور موظف شده در هر استانی که مازاد تولید مرغ وجود دارد، با خود مرغداران و بدون واسطه قرار داد بسته و مازاد گوشت مرغ بازار را به هر میزان و تا هر زمان که این شرایط ادامه داشته باشد، جذب کرده و به‌صورت نقدی مبلغ آن را به مرغداران بپردازد.
وی ادامه داد: شرکت پشتیبانی امور دام کشور مرغ را با قیمت مصوب خرید توافقی گوشت مرغ منجمد، به ازای هر کیلوگرم، ۱۲ هزار و ۷۰۰ تومان مرغ خط یک و ۱۳ هزار تومان مرغ خط دو از مرغداران خریداری می‌کند تا ضرر و زیان مرغداران کاهش یابد.
‌تمهیدات حمایتی مالیاتی از کسب و کارها در برابر شیوع کرونا
امیدعلی پارسا، رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور تمهیدات حمایتی سازمان امور مالیاتی کشور در راستای حمایت از فعالیت‌های اقتصادی آسیب دیده از بیماری کرونا برای مؤدیان مالیاتی را تشریح کرد.
رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور با اشاره به اینکه براساس ماده 186 قانون مالیات‌های مستقیم بانک‌ها مکلفند جهت ارائه تسهیلات برای اشخاص حقیقی و حقوقی از سازمان امور مالیاتی استعلام کنند، اظهارداشت: با توجه به شرایط اخیر بانک‌ها و مؤسسات اعتباری برای اعطای تسهیلات به اشخاص حقیقی تا دو میلیارد ریال و برای اشخاص حقوقی تا پنج میلیارد ریال نیاز به استعلام از ادارات امور مالیاتی ندارند.
وی همچنین در خصوص مصوبات شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا، گفت: طبق تصمیمات صورت گرفته سررسید پرداخت مالیات بر ارزش افزوده مربوط به دوره چهارم سال 1398، از 15 فروردین 1399 به تاریخ 31 اردیبهشت ماه 1399 تغییر یافت.
 به گزارش تسنیم، پارسا افزود: دراین طرح حمایتی مصوب شد که همه عملیات اجرایی وصول مالیات که در باب چهارم از فصل نهم قانون مالیات‌های مستقیم ذکر شده است، تا 31/2/1399 متوقف شود.‌

برش
۱۰ رسته شغلی آسیب‌دیده از کرونا

بانک مرکزی مصادیق بخش‌ها و رسته‌های کسب و کارهایی را که به‌طور مستقیم از بیماری کرونا دچار بیشترین آسیب شده‌اند اعلام کرد.  بخشنامه بانک مرکزی درباره مصادیق بخش‌ها و رسته‌های کسب و کارهایی که به‌طور مستقیم از بیماری کرونا دچار بیشترین آسیب شده‌اند، پس‌از مصوبه شورای پول و اعتبار در خصوص مساعدت به صاحبان کسب و کارهایی که به‌دلیل شرایط ناشی از شیوع ویروس کرونا در کسب و کار خود با مشکلاتی مواجه شده‌اند، ابلاغ شده است.  این بخشنامه جهت اطلاع مدیران عامل بانک‌های دولتی، غیردولتی، شرکت دولتی پست بانک، مؤسسات اعتباری غیربانکی و بانک مشترک ایران - ونزوئلا ارسال شده است.
بر این اساس، مراکز تولید و توزیع غذاهای آماده اعم از رستوران‌ها، بوفه‌ها، طباخی، تالارهای پذیرایی، قهوه خانه‌ها، اغذیه فروشی‌ها (و موارد مشابه به تشخیص وزارت صنعت، معدن و تجارت) به‌عنوان یکی از گروه‌های شغلی آسیب دیده از کرونا به‌شمار می‌روند.
مراکز مربوط به‌گردشگری شامل هتل‌ها، هتل آپارتمان‌ها، مجتمع‌های جهانگردی و گردشگری، میهمانپذیرها، میهمانسراها، مسافرخانه‌ها، زائرسراها، مراکز بوم گردی، مراکز اقامتی و پذیرایی و تفریحی و خدماتی بین راهی و موارد مشابه به تشخیص وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز جزو این گروه‌ها هستند. از دیگر گروه‌های شغلی آسیب دیده می‌توان به‌حمل‌ونقل عمومی مسافر درون شهری و برون شهری اعم از هوایی، جاده‌ای، ریلی و دریایی، دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری، مراکز تولید و توزیع پوشاک و مراکز تولید و توزیع کیف و کفش اشاره کرد. همچنین مراکز توزیع آجیل، خشکبار، قنادی، بستنی و آبمیوه، مراکز و مجتمع‌های ورزشی و تفریحی، مراکز و مجتمع‌های فرهنگی و آموزشی و مراکز تولید، توزیع و فروش صنایع دستی نیز به‌عنوان رسته‌های شغلی محسوب شده‌اند که بیشترین آسیب را از کرونا دیده‌اند.





آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7304/1/538921/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها