امریکا در وضعیت فوق‌العاده


ندا آکیش / زهره صفاری
خبرنگار
بالاخره دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا دست از نمایش کم اهمیت جلوه دادن تهدید همه‌گیری ویروس کرونا در کشورش برداشت و روز جمعه به‌وقت محلی دریک کنفرانس خبری مقابل کاخ سفید در سراسر ایالات متحده وضعیت اضطراری اعلام کرد تا بودجه 50 میلیارد دلاری فدرال که در قانون اساسی امریکا برای مواقع اضطراری در نظر گرفته شده است، آزاد شود و دولت بتواند این بودجه را برای مقابله با کرونا خرج کند. همچنین ترامپ که در روزهای گذشته سعی در کم اهمیت جلوه دادن شیوع کرونا داشت و بارها اعلام کرده بود، نیازی به انجام تست کرونا ندارد، روز جمعه اعلام کرد، اگر لازم باشد به تست کرونا تن می‌دهد. به گزارش فرانس 24، پس از آنکه بسیاری از مقامات امریکایی عملکرد ترامپ در مقابله با شیوع ویروس کرونا را ناکافی و ضعیف توصیف کرده و به او فشار آوردند که از ماده قانونی مربوط به بلایا موسوم به «قانون استافورد 1988» استفاده و در سراسر امریکا وضعیت اضطراری اعلام کند، رئیس جمهوری امریکا بالاخره روز جمعه در کشورش وضعیت اضطراری اعلام کرد. او که از هفته‌ها قبل و حتی تا همین چند روز پیش می‌کوشید شیوع کرونا را کم اهمیت جلوه دهد و به مردم امریکا القا کند که در امان هستند، در کنفرانس خبری روز جمعه با ادبیاتی کاملاً متفاوت کوشید در افکار عمومی امریکا القا کند که با جدیت در حال مقابله با کرونا است و در این مسیر به اعلام وضعیت اضطراری هم تن می‌دهد. او گفت: برای آزاد کردن تمام قدرت فدرال دولت برای مقابله با ویروس کرونا من امروز رسماً وضعیت اضطراری ملی اعلام می‌کنم. دو کلمه بسیار بزرگ. کاری که من کردم دسترسی به 50 میلیارد دلار را آزاد می‌کند. یک مبلغ بسیار بزرگ و مهم برای ایالت‌هایی که با بیماری بجنگند.
ترامپ که علی‌رغم داشتن ارتباط با برخی مقامات داخلی و خارجی مشکوک به کرونا یا آلوده قطعی به کرونا از جمله دو مقام برزیلی، بارها گفته بود، نیازی به انجام تست کرونا ندارد، روز جمعه اعلام کرد اگر لازم باشد این تست را انجام می‌دهد. به‌گزارش نیویورک تایمز، البته ترامپ در کنفرانس خبری روز جمعه باز هم تمام پروتکل‌های مربوط به شیوع ویروس کرونا را زیرپا گذاشت و با بسیاری از مقامات حاضر در کنفرانس خبری دست داد و میکروفون‌های مقابل خود را که بارها به آنها دست زده بود، با دیگر مقامات به اشتراک گذاشت. ترامپ در این کنفرانس خبری گفت دولت با بخش خصوصی برای تسریع تولید کیت‌های تست کرونا همکاری می‌کند و حدود 5 میلیون کیت تست کروناویروس در دسترس خواهد بود اما باز هم کوشید همه‌گیری را ناچیز جلوه دهد و گفت، شک دارد که به بسیاری از این کیت‌ها نیاز باشد. با این حال او از مردم امریکا خواست بی‌جهت از کیت‌ها استفاده نکنند و تنها زمانی که نشانه‌های بیماری را دارند از کیت‌ها استفاده کنند.
هشدار پزشکان امریکایی درباره روزهای سخت کرونایی
اظهارات دیرهنگام ترامپ در حالی است که به گزارش سی‌ان‌ان، کارشناسان می‌گویند، بیمارستان‌های امریکا برای همه‌گیری ویروس کرونا آماده نیستند. دکتر جیمز لاولر، در مرکز درمانی دانشگاه «نبراسکا» حدود 10 روز قبل در روز 5 مارس پیش‌بینی کرده بود، در دو ماه آینده 4.8 میلیون بیمار مبتلا به ویروس کرونا در ایالات متحده بستری می‌شوند که از این تعداد 1.9 میلیون نفر از بیماران نیاز به مراقبت‌های درمانی جدی دارند. این پزشک همچنین گفته بود: این فقط یک تخمین است اما بر اساس بهترین مدل اپیدمیولوژیک و با اتفاق نظر کارشناسان بیماری‌های همه گیر انجام شده است. تخمین 4.8 میلیون بیمار مبتلا به کروناویروس به این معنا است که ایالات متحده با مشکل مواجه خواهد شد زیرا این کشور طبق آمار مؤسسه بیمارستان‌های امریکا، حتی یک میلیون تخت بیمارستانی هم ندارد. این پزشک امریکایی افزوده بود: البته این 4.8 میلیون بیمار بیمارستانی همگی به یکباره به بیمارستان‌ها هجوم نخواهند آورد بلکه در هفته‌های مختلف بر اساس زمان‌های پیک بیماری منتشر خواهند شد و در این فاصله منابع بیمارستانی افزایش خواهد یافت اما در تمام مناطق و جوامع به یکباره منابع توسعه نخواهند یافت و کمبودهای جدی بروز خواهد کرد. این پزشک امریکایی تنها کسی نیست که ازروزهای سخت آتی ایالات متحده در مواجهه با کروناویروس خبر داده، در کنفرانس خبری روز جمعه ترامپ، یک کارشناس بیماری‌های عفونی شاغل در مؤسسات ملی بهداشت و درمان امریکا به‌نام آنتونی فائوسی حضور داشت. او که به‌عنوان مدیر اجرایی ستاد مبارزه با کروناویروس دولت امریکا انتخاب شده، در کنار ترامپ ایستاده بود و در پاسخ به سؤالات خبرنگاران، از روزهای سخت کرونایی امریکا خبر داد. فائوسی گفت: ما هنوز راه درازی در پیش داریم. موارد ابتلای بسیار زیادی [در روزهای آینده] خواهد بود اما ما از آنها مراقبت خواهیم کرد. این کارهایی که امروز دارد انجام می‌شود [اعلام وضعیت اضطراری] به این خاطر است که شیوع ویروس کرونا زودتر از حد انتظار تمام شود.
سید حسن نصرالله: ترامپ بزرگترین دروغگوی کره زمین است
بنا برگزارش الجزیره تا عصر دیروز شنبه در 18 ایالت امریکا به‌خاطر شیوع ویروس کرونا تمام مدارس و دانشگاه‌ها تعطیل شده بود اما ترامپ در روزهای اخیر به پنهانکاری و کوچک شمردن بیماری متوسل می‌شد. از این رو، سید حسن نصرالله، دبیر کل حزب‌الله لبنان در سخنرانی جمعه شب خود به این پنهانکاری امریکا و انگلیس اشاره کرد و گفت: انگلیس در اعلام شمار مبتلایان شفاف نبوده و ترامپ تلاش کرد تا از میزان خطر موجود در کشورش بکاهد و در نبرد با کرونا، بزرگ‌ترین دروغگوی روی کره زمین ترامپ و دولتش هستند. او همچنین با اشاره به ادعاهای اخیر مقام‌های امریکایی مبنی بر کمک پزشکی به ایران برای مبارزه با ویروس کرونا، گفت: کسی که می‌خواهد کمکی کند، باید تحریم‌های پزشکی و بهداشتی را لغو کند. نصرالله درباره شیوع کرونا در جهان هم گفت: کرونا تهدیدی محدود به یک مرز نیست بلکه همه دنیا را شامل می‌شود.

کرونا، سلاح بیولوژیکی قدرت‌های بزرگ
سرعت شیوع کرونا در سراسر جهان گمانه زنی‌ها درباره منشأ مخرب و آزمایشگاهی این ویروس ناشناخته را هر روز جدی‌تر می‌کند.  به‌گزارش «بولتن دانشمندان هسته‌ای»، نخستین بار سناتور «تام کاتن»، از اعضای کنگره امریکا، کرونا را سلاح بیولوژیک معرفی کرد. با گسترش این فرضیه نوک پیکان اتهامات به سمت چین و امریکا رفته است. گرچه سیاستمداران با توجه به منافعشان، این فرضیه را تأیید یا رد می‌کنند اما دانشمندان با بررسی ماهیت این ویروس و شکل انتشار آن، کرونا را سلاح بیولوژیک نمی‌دانند. ناظران بر این باورند بی‌اعتمادی‌های دوگانه میان امریکا و چین و رقابت تجاری این دو کشور سبب شکل‌گیری این گمانه‌ها شده است. این در حالی است که این ویروس بیشتر کشورهای جهان را در برگرفته و تبعات اقتصادی و انسانی بسیاری را به‌قدرت‌های بزرگ تحمیل کرده است.

تشکیل کابینه در قرنطینه
نخست‌وزیر رومانی که پس از مثبت شدن تست کرونای یکی از سناتورهای حزب متبوعش، در قرنطینه خانگی به سر می‌برد، از سوی رئیس جمهوری این کشور برای تشکیل کابینه جدید ضرب الاجل گرفت. این در حالی است که به نوشته «الجزیره» کابینه پیشنهادی او ماه گذشته نتوانست از پارلمان رأی اعتماد بگیرد. «لودویک اوربان» 56 ساله و وزرایش که مشکوک به کرونا هستند تست داده‌اند و احتمال قرنطینه کامل آنها وجود دارد. رومانی که تاکنون 70 مورد قطعی کرونا را ثبت کرده است برای پیشگیری از شیوع گسترده این ویروس با تعطیلی مدارس، دانشگاه‌ها و مراکز فرهنگی تردد در سطح این کشور را به حداقل ممکن رسانده است. همچنین همه مسافران کشورهای در معرض کرونا مانند ایتالیا تا چندین روز قرنطینه می‌شوند.

حضور در مدارس مسکو اختیاری شد
شهردار مسکو در اطلاعیه‌ای اعلام کرد حضور دانش‌آموزان در مدارس پایتخت اختیاری و با صلاحدید خانواده‌ها خواهد بود. به‌گزارش «رویترز»، «سرگی سوبیانین» با اشاره به اینکه 24 نفر از 45 مورد قطعی ابتلا به کرونا در روسیه در مسکو زندگی می‌کنند گفت: «حضور در مدارس را اختیاری کردیم تا والدین با توجه به سیستم ایمنی فرزندانشان، آنها را به کلاس درس بفرستند.» همچنین به نوشته «اسپوتنیک» به نقل از سخنگوی مجلس اعلای روسیه، اعضای این مجلس تا پایان شیوع کرونا از سفر به کشورهای آلوده به این ویروس منع شده‌اند. پیش‌تر نیز مقامات روسیه با تعلیق پروازهای رفت و برگشت به کشورهای درگیر کرونا، دستور قرنطینه مسافران در خانه یا در شرایط خاص قرنطینه دولتی داده بودند.

اروپا، کانون شیوع
همزمان با کنترل نسبی ویروس کرونا در چین و جهش ناگهانی شمار مبتلایان و قربانیان در کشورهای اروپایی، سازمان بهداشت جهانی قاره سبز را به‌عنوان کانون شیوع کرونا اعلام کرد. به‌گزارش سایت دانشگاه «مینه سوتا» امریکا، «تدروس ادهانوم»، دبیر کل سازمان بهداشت جهانی با اشاره به عبور آمار قربانیان کرونا در جهان از مرز 5 هزار نفر گفت: «گرچه بیشتر قربانیان از چین بودند اما پس از این کشور آسیایی بررسی آمارهای جهانی حاکی از صدرنشینی اروپا در ابتلا و مرگ بر اثر کرونا است. در حال حاضر آمارهای روزانه به مراتب بالاتر از زمان اوج شیوع در چین است و این در واقع هشداری است به کشورها تا تنها به تست گرفتن و پیشگیری اکتفا نکنند و هیچ کشوری نباید خود را در امان بداند.»

ائتلاف احتمالی نتانیاهو و گانتس علیه کرونا
در شرایطی که تاکنون تست کرونای 154 شهرک نشین رژیم صهیونیستی مثبت اعلام شده، مقامات اسرائیل با اعلام قرنطینه خانگی برای حدود 40 هزار نفر قوانین سختگیرانه تردد برقرار کردند. «بنیامین نتانیاهو» شامگاه جمعه با مقامات ارشد دفتر نخست‌وزیر نشستی برگزار کرد و با هشداری سراسری از ساکنان اراضی اشغالی خواست: «تا حد ممکن از تجمع خودداری کنند.» همچنین مدارس و دانشگاه‌ها تا اطلاعیه بعدی دفتر نخست‌وزیردر اراضی اشغالی تعطیل شده است. از سوی دیگر نتانیاهو که در سومین دوره انتخابات نیز نتوانست کرسی‌های لازم را کسب کرده و تشکیل دولت دهد به‌دلیل شرایط خاص فعلی برای تشکیل دولت اضطراری از «بنی گانتس»، رقیب دیرینه‌اش تقاضای همکاری کرده که به‌گزارش «تایمز اسرائیل» شواهد حاکی از آن است که رهبر آبی و سفیدها چندان بی‌تمایل به آن نیست.

خارجی‌ها، متهم ردیف اول کرونا در مجارستان
نخست‌وزیر ملی گرای مجارستان، خارجی‌ها و مهاجران را عامل شیوع ویروس کرونا در کشورش عنوان کرد و خواستار ممنوعیت تردد آنها شد. به‌گزارش «فرانس پرس»، «ویکتور اوربان» در گفت‌و‌گو با شبکه رادیویی کشورش با تأکید بر نقش خارجی‌ها و مهاجران در انتشار ویروس کرونا در این کشور گفت: «مدارس باز است اما دانشگاه‌ها را تعطیل کردیم چراکه خارجی‌های زیادی در دانشگاه‌ها مشغول به تحصیل هستند و تفکیک آنها امکانپذیر نبود.» وی افزود: «در شرایط فعلی با جنگی دوجانبه روبه‌رو هستیم. یک طرف مهاجران را داریم و گروه دیگر خارجی‌هایی که با این بیماری درگیرند.» مجارستان تاکنون 19 مبتلا به ویروس کرونا را شناسایی کرده است که 11 نفر از آنها ایرانی و یک نفر انگلیسی و 7 تن نیز مجار بودند.

هشدار در قاره سیاه
با مثبت اعلام شدن نتایج تست بیماران مبتلا به کرونا در 19 کشور آفریقایی، زنگ خطر در این قاره نیز به صدا درآمد. به‌گزارش «فرانس پرس»، تاکنون مراکش، تونس، مصر، الجزایر، سنگال، توگو، کامرون، بورکینافاسو، کنگو، آفریقای جنوبی، ساحل عاج، نیجریه، گابن، غنا، سودان، کنیا، گینه، موریتانی و اتیوپی در فهرست کشورهای آفریقایی مبتلا به کرونا قرار گرفته‌اند. این آمار در حالی اعلام شده است که پیش از این با وجود ابتلای بیش از 135 هزار نفر و مرگ 5 هزار تن بر اثر کرونا در سراسر جهان، سهم آفریقا بسیار پایین بود. بسیاری از آفریقایی‌ها بر این باورند که این ویروس توسط خارجی‌ها یا شهروندانی که از سایر کشورها بازگشته‌اند، شیوع پیدا کرده، بنابراین از موارد مشکوک تست فوری گرفته و بلافاصله آنها را قرنطینه می‌کنند.

خطر کمبود امکانات بهداشتی در امریکای لاتین
کشورهای امریکای لاتین که نسبت به سایر بخش‌های جهان حداقل تعداد مبتلایان را داشته‌اند، قوانین پیشگیرانه از ابتلا به «کووید-19» را برقرار کرده‌اند. به نوشته «الجزیره»، براساس آخرین بررسی‌ها السالوادور، نیکاراگوئه و بلیز تنها کشورهایی هستند که در بخش جنوبی قاره امریکا هنوز موردی از ابتلا را نداشته‌اند. اما از آنجا که خطر شیوع همه جهان را تهدید می‌کند، قوانین پیشگیرانه‌ای را اعمال کرده‌اند. به طور مثال رئیس جمهوری السالوادور کشورش را با تعطیلی مدارس به مدت 21 روز، قرنطینه سراسری اعلام کرده است. این تصمیم ناگهانی در فرودگاه‌های این کشور بحران بزرگی را به پا کرد. اما براساس اعلام سازمان‌های مردم نهاد نبود امکانات بهداشتی کافی در برخی کشورهای امریکای لاتین خطر افزایش مرگ و میر را در شرایط شیوع بحران تقویت کرده است.



















آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7303/1/538839/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها