رئیس جمهوری در جلسات بررسی بحران کرونا:

نیاز امروز جامعه ایجاد آرامش با محوریت آگاه‌سازی دقیق است

- روحانی در چند جلسه جداگانه شرایط کشور را برای مقابله با کرونا بررسی و تصمیمات لازم را ابلاغ کرد - رئیس جمهوری در نامه ای به تعدادی از سران کشورهای جهان:مقابله با کرونا مستلزم اقدامات هماهنگ است

روحانی دیروز برای بررسی شرایط کشور در مقابله با کرونا، دو جلسه داشت؛ یک جلسه با حضور اعضای دفتر رئیس جمهوری، مشاوران و معاونان که در آن موضوعات اجتماعی و رسانه‌ای مرتبط با کرونا بحث شد و دیگری جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا که به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد. در جلسه نخست، رئیس جمهوری الزامات رسانه‌ای شرایط فعلی را تشریح کرد، الزاماتی که شامل دلگرمی دادن به مردم و دوری از دلسردی و ناامیدی آنان نسبت به مسئولان و کادر درمانی کشور شود. بر همین اساس، او از برخی رسانه‌ها هم گله کرد که بدون در نظر گرفتن شرایط تحریمی و دشوار کشور، گاهی خبرسازی می‌کنند. روحانی  خواستار اطلاع‌رسانی منصفانه شد و این پرسش را مطرح کرد که «اطلاع‌رسانی منصفانه و حرفه‌ای در شرایط بحران این است که افراد از هر فرصتی حتی به قیمت موج‌سواری روی جان انسان‌ها برای تخریب دولت استفاده کنند؟» در جلسه آنلاین ستاد ملی مقابله با کرونا نیز آخرین اقدامات و نیازهای این ستاد بررسی شد. در این جلسه اعلام شد که از میلیون‌ها نفری که در زمینه داشتن علائم کرونا غربالگری شده‌اند، 97 درصد سالم بودند. همچنین روحانی درباره  طرح پیشنهادی وزیر بهداشت و درمان درباره کنترل تردد در 11 استان یا اخذ جریمه از مسافرانی که علائم کرونا دارند، ملاحظاتی داشت و خواستار آن شد که این برنامه‌ها، در صورت نهایی شدن به صورتی اجرایی شوند که فشار کمتری به مردم وارد شود. اما با وجود اینکه اکنون در روزهای پایان سال قرار داریم، اما این آخرین جلسات از این دست نخواهد بود. چنان که رئیس جمهوری در پایان جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا گفت که در مورد مسائل اقتصادی هم که تحت تأثیر کرونا قرار گرفته روز یکشنبه (امروز) در جلسه‌ای با حضور اعضای ستاد اقتصادی و نمایندگان بخش خصوصی موضوع را به صورت دقیق بررسی خواهیم کرد.
درعین حال، قرار است جلسه بعدی ستاد ملی مقابله با کرونا نیز روز دوشنبه هفته جاری به ریاست رئیس جمهوری برگزار شود.
انتقاد رئیس جمهوری از تخریب رسانه‌ای
در جلسه هماهنگی و پشتیبانی اقدامات ملی در مقابله با کرونا و اقدامات و پیگیری‌های اجتماعی و رسانه‌ای که روز گذشته به ریاست رئیس جمهوری و با حضور اعضای دفتر، مشاوران و معاونان دفتر رئیس جمهوری برگزار شد، موضوعات مختلف بویژه درخصوص موضوعات تبلیغاتی و رسانه‌ای مقابله با کرونا مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، حجت‌الاسلام حسن روحانی در این جلسه با تأکید بر ضرورت اطلاع‌رسانی دقیق، صریح و شفاف در زمینه مقابله با کرونا گفت: نیاز اصلی امروز جامعه ایجاد آرامش با محوریت آگاه‌سازی دقیق و افزایش مشارکت عمومی در همراهی با توصیه‌ها و اقدامات صورت گرفته برای مقابله با کروناست.
رئیس جمهوری با بیان اینکه جریاناتی امروز به دنبال برهم زدن آرامش روانی جامعه هستند، اضافه کرد: ما موظف هستیم تلاش‌های خالصانه و فداکارانه کادر درمانی کشور را که تاکنون جان بسیاری را نجات داده‌اند و مانع از شیوع بیشتر بیماری شده است نیز در کنار انتقادات و بیان کاستی‌ها نشان دهیم.
روحانی با اشاره به ایجاد ابهامات و شبهات و تولید شایعات بی‌اساس برای ایجاد فضای دوقطبی و اختلاف در میان مردم تأکید کرد: منصفانه این است که همه اصحاب رسانه و شخصیت‌های سیاسی و مسئولان ذیربط در این حوزه ضمن اطلاع‌رسانی دقیق و انتشار بهنگام اخبار به صورت دقیق و شفاف به جامعه، با شبهات و شایعات ایجاد شده مقابله کنند و این حقایق را نیز تبیین کنند که اقدامات زیربنایی دولت در حوزه سلامت در سال‌های گذشته امروز راهگشا بوده و کمک حال کادر درمانی در مبارزه با این بیماری شده است.
رئیس جمهوری همچنین با قدردانی از اصحاب رسانه و خبرنگاران به خاطر تلاش‌ها و اقدامات انجام شده در رسانه‌های مختلف اعم از دیداری، شنیداری و مکتوب تأکید کرد: رسانه‌ها در این رابطه نقش مهمی برعهده دارند و باید تلاش کنند که فضا به سمت دوقطبی و جناح‌بندی‌های سیاسی کشیده نشود. درست است که مرجعیت اصلی اطلاع‌رسانی با صدا و سیماست چون مخاطب چند ده میلیونی دارد، اما این نافی تلاش‌ها و زحمات سایر رسانه‌ها نیست.
روحانی با بیان اینکه هیچ کشوری در دنیا با شرایط تحریمی و فشار حداکثری که روی آن وجود دارد توان مقابله با این شیوع گسترده را که الان همه جهان را در برگرفته نداشت، گفت: آیا اطلاع‌رسانی منصفانه و حرفه‌ای در شرایط بحران این است که افراد از هر فرصتی حتی به قیمت موج‌سواری روی جان انسان‌ها برای تخریب دولت استفاده کنند؟ اطلاع‌رسانی منصفانه و حرفه‌ای در این شرایط به خدمت گرفتن همه تکنیک‌ها و ظرفیت‌های رسانه‌ای برای بالا بردن مشارکت مردم با دولت در مقابله با این بیماری، تقویت و بالا بردن روحیه خادمان ملت در این شرایط خصوصاً کادر درمانی و بهداشتی کشور و تبیین شرایط کشور در موقعیت فعلی است.
رئیس جمهوری افزود: چه اشکالی دارد رسانه‌ها برای مردم تبیین کنند که توانمندی‌ها و اقدامات این دولت در مقابله با کرونا با وجود فشارهای حداکثری امریکا و تأثیرات ضدانسانی تحریم‌ها تا همین حالا هم نسبت به دیگر کشورها افتخارآفرین بوده است. اینها مردم را نسبت به دولت و نظام‌شان دلگرم و امیدوار می‌کند. روحانی با اشاره به اینکه همه کشورهای دنیا ‌اکنون در حال دست و پنجه نرم کردن با این بیماری هستند اما شرایط ما با شرایط همه  آنان متفاوت است، گفت: با این همه تفاوت حقیقت این است که اقدامات انجام شده قابل قبول بوده است.
 جلسه آنلاین ستاد ملی مقابله با کرونا
در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا نیز که روز گذشته به صورت ویدئوکنفرانس و با حضور رئیس جمهوری برگزار شد، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دیگر اعضای ستاد گزارشی را از اقدامات انجام شده در مقابله با شیوع ویروس کرونا ارائه کردند و پیشنهادات جدیدی برای تصویب در ستاد ارائه شد.
دکتر علیرضا رئیسی، معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، گزارشی از طرح غربالگری وزارت بهداشت درباره جمع‌آوری اطلاعات از وضعیت خانوارها در سراسر کشور ارائه کرد و گفت: با فعال شدن شبکه گسترده غربالگری، وضعیت برای شناسایی بیماران همه خانوارها در سراسر کشور بررسی و نسبت به هدایت مبتلایان به مراکز درمانی اقدام می‌شود.
به گفته معاون وزیر بهداشت، در این طرح هزار و 200 مرکز تخصصی درمانی در سراسر کشور برای بیماران مبتلا به کرونا راه‌اندازی شده است.
روحانی نیز پس از دریافت گزارش اعضای ستاد در سخنانی بار دیگر از پزشکان، پرستاران و کادر درمانی که بار سنگینی بر دوش دارند، قدردانی و تشکر کرد و گفت: خداوند به شما عنایتی کرده و آن این است که مردم چشم دوخته‌اند که شفای خداوند برای بیماران از طریق شما باشد و این رحمت خداوند است که باید آن را پاس بدارید.
رئیس جمهوری همچنین از مقام معظم رهبری برای صدور فرمان فعال شدن قرارگاه بهداشتی و درمانی نیرو‌های مسلح قدردانی کرد و گفت: از ابتدای تشکیل ستاد ملی مقابله با کرونا رئیس ستاد کل نیروهای مسلح و همچنین سپاه پاسداران، ارتش و نیروی انتظامی در این جلسات حضور مستمر داشتند و با فرمان مقام معظم رهبری برای فعال شدن قرارگاه ستاد مشترک نیز همه امکانات نیروهای مسلح بهتر، دقیق‌تر و کامل‌تر در خدمت مردم خواهد بود.
روحانی با اشاره به اینکه گزارش ارائه شده از سوی معاون وزیر بهداشت در مورد شبکه غربالگری بیماری کرونا در کشور و اینکه در این طرح میلیون‌ها نفر در کشور مورد سؤال قرار گرفته و 97 درصد از پاسخ دهندگان علائم بیماری نداشته‌اند، گفت: این بسیار خوشحال‌ و امیدوارکننده است که براساس گزارش افراد سالم و بیماران به سرعت مشخص می‌شوند و برای درمان مبتلایان اقدامات لازم در دستور کار قرار می‌گیرد.
رئیس جمهوری در پاسخ به پیشنهاد وزیر بهداشت برای تصویب مصوبه کنترل تردد در 11 استان کشور این پیشنهاد را برای کنترل بیماری مفید ارزیابی کرد و گفت: باید دقت کنیم که نقاط کنترل در استان‌ها کاملاً مشخص باشد و تیم‌های کنترل‌کننده به گونه‌ای عمل کنند که مشکلاتی همچون ترافیک در راه‌ها ایجاد نشود و قبل از اقدام به مردم اطلاع‌رسانی شود.
روحانی در واکنش به پیشنهاد دیگر وزیر بهداشت مبنی بر تعیین جریمه برای کسانی که با علائم بیماری به مسافرت و جابجایی در این استان‌ها اقدام می‌کنند، گفت: ممکن است این افراد از بیماری خود مطلع نباشند و همین که برگردانده شوند و به بیمارستان برای درمان هدایت شوند به عنوان جریمه برای آنها کافی است.
رئیس جمهوری در پاسخ به اظهارات وزیر بهداشت در مورد ضرورت ایجاد محدودیت در حرم‌های مطهر و بقاع متبرکه تأکید کرد: اطمینان دارم مسئولان بقاع متبرکه و حرم‌های مطهر در شهرهای مختلف کشور دلسوزی کافی در مورد سلامت مردم دارند و دستورالعمل ستاد کرونا را برای ورود مردم در ایام پایانی سال و تعطیلات عید را اجرا خواهند کرد.
روحانی در پاسخ به گزارش وزیر ارتباطات درباره ضرورت انجام امور اداری و کارهای مردم از طریق سیستم الکترونیک و عدم مراجعه به دستگاه‌ها، تأکید کرد: هر کاری باعث شود حضور مردم به دستگاه‌های اجرایی و اداری کاهش یابد و امور از طریق سیستم دیجیتالی و الکترونیک انجام شود، خوب است و این می‌تواند به تقویت دولت الکترونیک منجر شود.

بــــــرش
همه جلسات به ریاست رئیس جمهوری است

«آیا آقای ترامپ هر روز در رسانه‌ها برای کرونا جلسه می‌گذارد؟ کدام رئیس جمهوری در تلویزیون می‌گوید مردم من امروز در جلسه بودم؟ البته کاستی‌هایی داریم... اما مگر تصمیم‌ها فردی گرفته می‌شوند که همه چیز به شخص رئیس جمهوری وابسته باشد؟ حسن روحانی مگر آن رئیس ‌جمهوری است که خودش را متخصص همه چیز بداند و امور ستاد ملی مقابله با کرونا را به تشکیل جلسات متعدد با حضور خودش منحصر کند؟»
این پرسش‌های علی ربیعی سخنگوی دولت، پاسخی است به کسانی که نه با نقدهای کارشناسی، بلکه با بهانه‌جویی می‌خواهند در شرایط بحران کرونا هم ماهی سیاسی صید کنند. بیراه نیست اگر صدا و سیما را بانی و آغازگر این حرکت رسانه‌ای تخریبی علیه دولت و رئیس جمهوری بدانیم.
البته خود رئیس جمهوری هم به شایعات و بعضاً نگرانی‌ها درباره درگیر نبودن رئیس جمهوری با مسأله کرونا پاسخ داد. او چهارشنبه گذشته در جلسه هیأت دولت، با اشاره به اینکه «بعضی‌ها فکر می‌کنند که در مبارزه با کرونا یک وزارتخانه ما به نام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درگیر است و گاهی گله می‌کنند که کل کشور و همه وزرا و مسئولان باید بیایند» تأکید کرد که «در این ستاد (ملی مقابله با کرونا) و در این همکاری تمام دولت درگیر هستند.» او در ادامه به صورت ریز به ریز تشریح کرد که مثلاً سازمان برنامه و بودجه چه نقشی در تأمین مالی دارد، وزارت صمت در تأمین نیازهای بهداشتی یا تأمین کالاهای اساسی چه می‌کند، نقش بانک مرکزی و وزارت اقتصاد چیست. او در همین جلسه با بیان اینکه گاهی شایعات در فضای مجازی است و به رسانه‌های داخلی و روزنامه هم سرایت می‌کند و گاهی وقت‌ها به صدا و سیما، انتقاد خود از رویه صدا و سیما را این طور مطرح کرد: «نمی‌دانم چگونه شده و یک دیوار حفاظتی و ماسک و چیزی باید بگذارند، به آنها اصابت می‌کند و یک گوینده خبری مثلاً دلش تنگ می‌شود برای رئیس جمهوری و می‌گوید من دو روز است رئیس جمهوری را ندیدم؛ این خوب است و من تشکر می‌کنم از اینکه لطف و محبت دارند؛ اما همه سر کار خودشان هستند و بدون استثنا در حال تلاشند.» روحانی در پاسخ به این انتقادها فقط به بیان این جملات اکتفا کرد که «نگذاریم شایعات روح مقاومت مردم را دچار مشکل کند؛ این کار را نکنیم؛ یکبار دیگر گفتم، از کرونا خطرناک‌تر، ترس و وحشت و اضطراب است.»
اما علیرضا معزی، معاون ارتباطات رئیس جمهوری در توئیتر، با زبان صریح‌تری به این رویه صدا و سیما انتقاد کرد. او نوشت: «متأسفم که آقای دکتر عسگری و مدیران ‎صدا و سیما هنوز نتوانسته‌اند به برنامه‌سازان و مجریان خود بقبولانند که بحران ‎کرونا با دیگر بحران‌های شش سال گذشته متفاوت است. ‏در این هجوم شوم ‎کرونا به ایرانِ در ‎تحریم، ایرانی که پیش از این هم به دشواری اداره می‌شد، منصفانه یا حتی انسانی نیست که به عادت گذشته با نادیده گرفتن عمدی اطلاعات و تمسخر دولت و رئیس جمهوری، فرصتی برای وایرال شدن ویدئوهای خود بسازند.»
روز گذشته رئیس جمهوری دو جلسه برای بررسی وضعیت کرونا داشت و در روزهای یکشنبه و دوشنبه نیز، جلسات مجزای دیگری خواهد داشت و این غیر از جلسه عصر فردای دولت است که باز هم درباره کرونا بحث خواهد شد و البته همه به ریاست رئیس جمهوری.  اما همه این‌ها، به چشم برخی رسانه‌ها و از جمله صدا و سیما نمی‌آید، اما در همین شرایط خبرنگار خود را با حفظ شرایط ایمنی به دفتر کار رئیس سازمان می‌برند تا نشان دهد که رئیس، همچنان مشغول کار است.





آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7303/1/538834/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها