برای مقابله با ویروس کرونا اعلام شد

درخواست کمک 5 میلیارد دلاری ایران از صندوق بین‌المللی پول



گروه سیاسی/ شیوع گسترده ویروس کرونا در ایران که این روزها دامن شــمار بســیاری از کشورها از جمله ایالات متحده امریــکا را نیز گرفته است، باعث شد محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران دست به قلم شود و خطاب به جامعه جهانی، خواستار لغو تحریم‌ها و ارسال کمک‌های فوری شود. نامه به دبیرکل سازمان ملل متحد و درخواست لغو تحریم‌های امریکایی از یک سو و انتشار لیست اقلام درخواستی ایران و درخواست وام از صندوق بین‌المللی پول از جمله اقداماتی است که طی روزهای گذشته از سوی وزارت خارجه ایران صورت گرفته است. وزیر خارجه و رئیس بانک مرکزی ایران پنجشنبه گذشته خبر دادند که از صندوق بین‌المللی پول ۵ میلیارد دلار کمک درخواست کرد‌ه‌اند. درخواستی که برای نخستین بار از سوی ایران در پنج دهه اخیر مطرح می‌شد. در همین چارچوب ظریف در توئیتی نوشت که «کریستالینا جیورجیوا، رئیس صندوق بین‌المللی پول گفته است به کشورهایی که تحت تأثیر شیوع ویروس کرونا قرار گرفته‌اند، از طریق ابزارهای مالی فوری حمایت می‌کند و بانک مرکزی ایران درخواست دسترسی فوری به این امکان را مطرح کــرده اســت.» وزیــر خارجه ایران همچنین تصریح کرده که «صندوق بین‌المللی پول و هیأت مدیره آن باید به تعهدات این صندوق پایبند باشند و در طرف درست بایستند و مسئولانه اقدام کنند.» عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی ایران نیز همزمان در صفحه اینستاگرام خود ضمن اشاره به درخواست ایران برای دریافت وام از صندوق بین‌المللی پول به نامه‌ای که ایران جمعه گذشته (16 اسفند) به رئیس صندوق بین‌المللی پول نوشته، اشاره کرده و گفته که «ایران با توجه به میزان سهمیه خود در صندوق، خواستار بهره‌مندی از تسهیلات تأمین مالی سریع  در حدود ۵ میلیارد دلار است.» همتی ضمن ابراز امیدواری به اینکه صندوق بین‌المللی پول به مسئولیت خود در حوزه وظایفش به سرعت عمل کند، افزود که «واکنش جامعه جهانی و صندوق بین‌المللی پول می‌تواند معیار خوبی برای ارزیابی ادعاهای آنها در کمک به کنترل این ویروس و کاهش آلام مردم آسیب دیده، باشد.»
حدود 10 روز پیش بود که صندوق بین‌المللی پول از اختصاص بودجه‌ای ۵۰ میلیارد دلاری برای کمک رسانی به کشورهایی که از ویروس کرونا آسیب دیده‌اند، خبر داد. در همین رابطه گری رایس، سخنگوی صندوق به درخواست کمک ایران اشاره کرده و خبر داده است همه این درخواست‌ها را بر اســـاس سیاست‌های صندوق بررســی کــرده و در روزهـــای آینده جزئیات بیشتری در همین رابطه ارائه خواهد داد. صندوق بین‌المللی پول گفته بود که این ۵۰ میلیارد دلار را در دسترس کشورهای کم درآمد یا درآمد متوسط با نظام‌های ضعیف بهداشتی قرار می‌دهد.
نامه به دبیر کل سازمان ملل
هــمزمان بـــا درخــــواست ایران از صنـــدوق بین‌المللـــی پــول، وزیر خارجه ایران در نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل که رونوشت آن برای رؤسای ســـــازمان‌های بیـــن‌المللـــی و وزرای‌خارجه همه کشورها ارسال شد، بر ضــرورت رفع تحریم‌های یکجانبه امریکا علیه ایران برای مقابله با کرونا تأکید کرد. ظریف در این نامه تأکید کرده است که علی‌رغم توانمندی علمی و تعهد نظام سلامت ایران برای مبارزه با شیوع ویروس کرونا، تحریم‌های ایالات متحده بر تجارت قانونی و  پیش شرط‌های اخیر مقامات ایالات متحده برای ممانعت از فروش دارو، تجهیزات پزشکی و کالاهای بشردوستانه، تلاش‌ها برای مبارزه با شیوع کووید-۱۹ در ایران را با موانع جدی مواجه کرده است. وزیر امور خارجه در بخش دیگر این نامه تأثیر تحریم‌های ثانویه بر فروش نفت و همچنین دیگر صادرات کشور توسط بخش خصوصی و در نتیجه کاهش توان دولت برای تأمین یارانه کالاهای اساسی شهروندان ایرانی و کاهش توان بخش خصوصی برای تولید و اشتغال، چندلایه بودن تحریم‌ها برای ممانعت از فروش دارو و تجهیزات پزشکی به ایران، عدم تأمین لوازم و نرم‌افزارهای ناوبری مورد استفاده شرکت‌های هواپیمایی ایران با هدف زمینگیر کردن بخش هوایی ایران و اقدامات اخیر شرکت‌های امریکایی برای مانع‌تراشی در استفاده از فناوری اطلاعــــات در جلوگیــری از شـــــیوع کووید-۱۹ را به عنوان مثال‌هایی از اقدامات امریکا برشمرده که تا حدی در بی‌عملی جامعه جهانی در مقابل اقدامات غیرقانونی دولت ایالات متحده ریشه دارد.
به گفته وزیر خارجه، ایالات متحده می‌بایست به سرعت به کارزار تروریسم اقتصادی خود علیه مردم ایران خاتمه دهد و فوراً تمامی تحریم‌هایی را که به صورت غیرقانونی علیه کشور من در تناقض آشکار با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل اعمال کرده، لغو کند.
وزیر خارجه ایران همزمان با این نامه در یک پیام توئیتری نوشت که تلاش‌های کادر درمانی در ایران «به خاطر محدودیت‌ها» با کمبودهای بسیار روبه‌رو شده است و فهرستی از نیازمندی‌های فوری ایران برای مقابله با گسترش بیشتر کرونا را نیز منتشر کرد. او با انتشار فهرستی از ضروری‌ترین نیازها نوشت: «ویروس‌ها تبعیض قائل نمی‌شوند، انسان‌ها هم نباید قائل شوند.» ده‌ها میلیون دست تجهیزات حفاظتی شخصی از جمله کلاه، ‌دستکش و ماسک‌های ان۹۵، دســـتکش یکبــار مصـــرف، دستگاه‌ هوارسانی، روپوش‌ جراحی، کیت‌های تست و دستگاه‌های قابل حمل اشعه ایکس از جمله اقلامی است که در فهرست وزیر خارجه ایران آمده است.
جدال دیپلماتیک ایران و امریکا درباره کرونا
مقام‌های ایرانی در حالی از جامعه جهانی خواسته‌اند برای کمک به لغو تحریم‌های امریکایی در بحبوحه مبارزه ایران با شیوع ویروس کرونا وارد میدان شوند که دولتمردان امریکایی همچنان ادعا می‌کنند خواهان کمک به ایران هستند. چنان که دونالد ترامـــپ، رئیـــس جمهــوری امریکا پنجشنبه گذشته در حاشیه دیدار با نخست وزیر ایرلند در کاخ سفید، مدعی شد که برخی کشورها از جمله ایران، به دلیل شیوع ویروس کرونا در وضعیت بحرانی هستند و ما بهترین پزشکان جهان را داریم و به ایران پیشنهاد کمک داده‌ایم.» او در ادامه خطاب به ایران افزوده بود که «اگر آنها بخواهند، ما خوشحال می‌شویم به آنها کمک کنیم.» این پیشنهاد کمک از سوی عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران این چنین پاسخ گرفت که «ما بهترین، کارآمدترین و شجاع‌ترین ‎کادر درمانی جهان را داریم و نیازی به پزشک امریکایی نداریم.» سخنگوی وزارت خارجه ایران همچنین خطاب به رئیس جمهوری امریکا نوشته است: «به جای دلسوزی ریاکارانه و فخرفروشی مشمئزکننده، ‎تروریسم اقتصادی و ‎تروریسم درمانی را متوقف کنید تا دارو و تجهیزات پزشکی به کادر درمانی و مردم ‎ایران برسد.» مایک پمپئو، وزیر خارجه امریکا هم پیش‌تر ادعای کمک به ایران را مطرح کرده و گفته بود که امریکا به طور رسمی به ایران پیشنهاد کمک داده و امیدوار است ایران آن را بپذیرد.
ادعای کمک مقام‌های امریکایی به ایران برای مبارزه با کرونا در حالی مطرح می‌شود که پیامدهای کمبود دارو و تجهیزات پزشکی در ایران در ماه‌های گذشته و به دنبال اعمال تحریم‌های امریکا علیه ایران بتدریج نمایان می‌شود. هر چند امریکا مدعی شده که کالاهای بشردوستانه بویژه دارو و تجهیزات پزشکی را از تحریم‌های خود استثناء کرده اما ایران به دلیل نگرانی بسیاری از بانک‌های جهانی از تحریم‌های امریکا برای تأمین دارو با مشکل روبه‌رو است. این از جمله موضوعاتی بود که در نامه وزیر خارجه ایران به دبیر کل سازمان ملل مورد اشاره قرار گرفت.
به رغم همه اینها روند فشار حداکثری امریکا بر ایران ادامه دارد. در همین چارچوب ترامپ پنجشنبه گذشـــته قانــون وضعیت اضطــرار ملی در قبال ایران را که نخستین بار در سال ۱۹۹۵ اعلام شد، به مدت یک سال دیگر تمدید کرد و از لغو هیچ تحریمی علیه ایران آن‌هم در بحبوحه بحران جهانی شیوع کرونا سخنی به میان نیاورد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7302/1/538686/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها