فرمان فرمانده کل قوا برای مقابله با کرونا

- رهبر معظم انقلاب: در نیروهای مسلح قرارگاه بهداشتی و درمانی برای سازماندهی خدمات به مردم تشکیل شود - رئیس ستاد کل نیروهای مسلح : خلوت کردن فروشگاه‌ها و خیابان‌ها و جاده‌ها سازماندهی می‌شود

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای فرمانده معظم کل قوا (روز پنجشنبه) با صدور فرمانی به سردار سرلشکر باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح با تقدیر از خدمات نیروهای مسلّح به مردم در زمینه مقابله با ویروس کرونا، بر لزوم سازماندهی این خدمات در قالب یک «قرارگاه بهداشتی و درمانی» برای پیشگیری از شیوع بیشتر این بیماری تأکید و خاطرنشان کردند: این اقدام با توجه به قرائنی که احتمال «حمله بیولوژیکی» بودن این رویداد را مطرح کرده می‌تواند جنبه رزمایش دفاع بیولوژیک نیز داشته و بر اقتدار و توان ملّی بیفزاید.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مقام معظم رهبری، متن فرمان رهبر معظم انقلاب اسلامی به این شرح است:
بسمه‌تعالی
سردار سرلشکر باقری
با تقدیر از خدماتی که نیروهای مسلّح تاکنون در زمینه کرونا به مردم عزیز تقدیم کرده‌اند و با تأکید بر ادامه و گسترش هرچه بیشتر آن، لازم است سازماندهی این خدمات به شکل یک قرارگاه بهداشتی و درمانی بوده و علاوه بر درمان و ایجاد مراکز درمانی مانند بیمارستان صحرایی و نقاهتگاه و غیره، به پیشگیری از شیوع بیشتر بیماری با شیوه‌های لازم نیز بپردازد. تقسیم وظایف و مأموریت‌های سازمان‌ها و بخش‌های نیروهای مسلّح از وظایف این قرارگاه است. این قرارگاه باید در هماهنگی کامل با دولت و وزارت بهداشت و درمان عمل کند.
این اقدام با توجه به قرائنی که احتمال «حمله بیولوژیکی» بودن این رویداد را مطرح کرده می‌تواند جنبه رزمایش دفاع بیولوژیک نیز داشته و بر اقتدار و توان ملّی بیفزاید.
امید است با هدایت الهی و پشتیبانی ویژه حضرت بقیه‌الله ارواحنا فداه ملت ایران همواره پیروز و برخوردار از امنیت و سلامت باشند.
تصمیمات نخستین جلسه قرارگاه بهداشتی و درمانی نیروهای مسلح
در پی دستور فرمانده کل قوا به رئیس ستاد کل نیروهای مسلح مبنی بر تشکیل قرارگاه بهداشتی در این ستادکل برای مبارزه با ویروس کرونا، نخستین جلسه قرارگاه بهداشتی و درمانی امام رضا(ع) نیروهای مسلح (پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا) به ریاست سردار سرلشکر «محمد باقری» رئیس ستادکل نیروهای مسلح دیروز جمعه برگزار شد.
به‌گزار ایرنا، امیر سرلشکر «سید عبدالرحیم موسوی» فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران، سردار سرلشکر «حسین سلامی» فرمانده کل سپاه، سردار «حسین اشتری» فرمانده نیروی انتظامی، سردار «علی عبداللهی» معاون هماهنگ‌کننده ستادکل نیروهای مسلح، سردار «غلامرضا محرابی» معاون اطلاعات ستاد کل نیروهای مسلح از جمله حاضران در این جلسه بودند. در این جلسه، جزئیات تشکیل این قرارگاه و ساختار آن بررسی و تصمیم‌گیری شد.
سرلشکر محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در حاشیه نخستین جلسه قرارگاه بهداشتی و درمانی امام رضا(ع) نیروهای مسلح به منظور پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: رصد ملی و یافتن افراد مشکوک و افرادی که احتمال بیماری در آنها وجود دارد، مهم است. ظرف یک هفته تا ۱۰ روز آینده کل ملت ایران یک بار از طریق فضای مجازی، تماس تلفنی و در صورت ضرورت با مراجعه حضوری مورد رصد قرار خواهند گرفت و افراد مشکوک به بیماری کاملاً مشخص می‌شوند.
وی افزود: کسانی که مشکوک نیستند، به منزل‌شان برمی‌گردند با رعایت موازین بهداشتی و پروتکل‌هایی که وزارت بهداشت داده، سلامتی‌شان حفظ می‌شود و موارد مشکوک باید در مراکز مقدماتی مورد معاینه و رسیدگی اولیه قرار بگیرند؛ در این حوزه ما برعهده گرفتیم تا هزار مورد درمانگاه ثابت و سیار نیروهای مسلح را به بخش کشوری در سراسر کشور کمک کنیم تا رصد و معاینه بالینی صورت بگیرد و مواردی که نیازمند دارو یا واگذاری ماسک و امکانات محافظتی هستند، این موارد را در اختیارشان قرار دهیم و مواردی هم که نیاز است، به سمت بیمارستان‌ها هدایت شوند.
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح با اشاره به دیگر تصمیمات قرارگاه بهداشتی و درمانی امام رضا(ع)، گفت: از جمله تصمیمات دیگر این بود که کمیته انتظامی و امنیتی ما به همراه وزارت کشور و استانداران روال خلوت کردن فروشگاه‌ها و خیابان‌ها و جاده‌ها را که با تصمیم ملی اتخاذ می‌شود، انجام دهند که این کار هم در ۲۴ ساعت آینده سازماندهی خواهد شد.
سرلشکر باقری تأکید کرد: از ملت عزیز خواهش می‌کنم که به توصیه‌ها و درخواست‌های وزارت بهداشت عمل کنیم و با ماندن در منزل و تحرک کمتر زنجیره انتقال بیماری را قطع کنیم؛ اگر این زنجیره ادامه پیدا کند، طبعتاً کنترل بیماری طولانی‌تر خواهد شد و امور ملی ما به مشکل می‌خورد.
وی با تأکید بر اینکه به سرعت موضوع تجهیزات محافظتی مردمی را برطرف خواهیم کرد، گفت: در بخش لجستیک و تأمین ماسک تخصصی N95 که برای کادر بیمارستانی مورد نیاز هست و همچنین لباس مخصوص آنها، وزارت دفاع خط تولید بسیار مفصلی را ایجاد کرده است، در مورد کیت تشخیصی نیز این توان وجود دارد که هر مقدار لازم است تولید شود. درخصوص ماسک‌های عمومی هم میزانی را که اعلام کردند از طریق مجموعه وزارت دفاع، سازمان‌های نیروهای مسلح و مجموعه‌های مردمی که از طریق بسیج اصناف و بسیج کشور سازماندهی شده و با تصمیم امروز توسعه چشمگیر پیدا خواهد کرد.
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح تأکید کرد: در این چند روز، سازماندهی کردیم که بسیجیان، دانشجویان پزشکی و همچنین سربازان متخصص و بازنشستگانی که علاقه‌مند هستند و تخصص دارند بلافاصله در بخش کادر درمان به کار گرفته شوند و برای کسانی که نیاز به آموزش فشرده دارند نیز این کار انجام شود و در خدمت کادرهای درمانی باشند.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7302/1/538684/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها