رئیس جمهوری در جلسه هیأت دولت تأکید کرد

باید زنجیره شیوع کرونا قطع شود

- مشکل کرونا را باید جدی بگیریم / نوروز نباید با رفت و آمدهای بدون مدیریت به فرصتی برای شیوع بیشتر ویروس تبدیل شود - نگذاریم شایعات روح مقاومت مردم را دچار مشکل کند / تلاش دولت به حداقل رساندن صدمات بیماری کرونا به اقتصاد و زندگی مردم است

گروه سیاسی/ رئیس جمهوری روز گذشته در پایان جلسات و مذاکرات هیأت دولت که به گفته او، اغلب به بررسی وضعیت مقابله با کرونا در کشور گذشت، تأکید کرد که همه دولت، اعم از وزارتخانه‌ها و سایر دستگاه‌ها، هر یک به سهم و مطابق رویه و وظیفه خود درحال مقابله با کرونا یا تأمین شرایط و لوازم مقابله با آن است. آن طور که حجت‌الاسلام حسن روحانی توضیح داد، این وظایف و اقدامات، از سازمان برنامه و بودجه برای تأمین مالی، تا بانک مرکزی برای تأمین ارز مورد نیاز برای تأمین کالاهای اساسی و مورد نیاز مردم در این شرایط، معاونت علمی رئیس جمهوری برای فعالیت شرکت‌های دانش بنیان و وزارت صمت برای لجستیک و تأمین لوازم مقابله با ویروس کرونا را شامل می‌شود. رئیس جمهوری اینها را گفت تا به برخی شایعات و بحث‌ها پاسخ دهد که مدعی بودند دولت در این شرایط همچون روزهای عادی فعالیت می‌کند و توجهی به وخامت اوضاع ندارد. روحانی حتی به این شایعه مبنی بر دوری رئیس جمهوری از مسائل مربوط به کرونا هم پاسخ داد و تأکید کرد که دست‌کم یک جلسه در هفته با حضور و ریاست او برای بررسی مسائل برگزار می‌شود و هرچند وزارت بهداشت در خط مقدم قرار دارد، اما این طور نیست که همه بارها بر دوش وزیر بهداشت باشد.
ترددها به حداقل برسد
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، روحانی در سخنان خود، مسائل و مشکلات پایان سال کشور را در تاریخ دهه‌های اخیر کشور بی سابقه دانست و با اشاره به اینکه مسأله ویروس کرونا فشارهای فراوانی را به اقتصاد جامعه وارد کرده است، خواستار جدی گرفتن این مسأله از سوی مردم شد و تأکید کرد: به سادگی به این ویروس نگاه نکنیم و برای سلامت خود و خانواده‌مان خطرناک در نظر بگیریم؛ گر چه از لحاظ علمی و پزشکی گفته می‌شود این ویروس خطرناک‌تر از ویروس‌هایی شبیه آنفلوانزا نیست، اما به دلیل مسأله واگیری سریع و شیوع، این بیماری جایگاه خاص خود را پیدا کرده است.
رئیس جمهوری، نسخه واحد مقابله با این بیماری در سراسر دنیا را قطع کردن زنجیره شیوع عنوان کرد و درباره راه‌های قطع کردن این زنجیره نیز گفت: نخستین مسأله ضدعفونی کردن، استفاده از لباس و ماسک و عدم جابه‌جایی و تردد است.
روحانی با اشاره به اینکه برخی رفتن از یک شهر به شهر دیگر را تردد می‌دانند و اما رفت و آمدهای درون شهری را تردد نمی‌دانند، اضافه کرد: وقتی می‌گوییم تردد و سفر مضر است، سفر درون شهری هم همان اثر را دارد؛ اینکه از استانی به استان دیگر سفر کنند یا درون استان بین شهرهای مختلف یا بین شهر و روستا تردد کنند، توصیه این است که حتی‌الامکان تردد به حداقل ممکن تقلیل پیدا کند.
رئیس جمهوری با بیان اینکه برخی پیشنهاد کردند دولت تعطیل نوروزی امسال را حذف و این تعطیلات را به فصل و زمان دیگری منتقل کند، این امر را غیرعملی و نشدنی دانست و درعین حال از مردم خواست مراسم را امسال به صورت خوبی مدیریت کنند و در اجتماعات و اماکن متبرک که مردم اعتقاد دارند و بحق هم اعتقاد دارند، نروند.
او با بیان اینکه نباید در نوروز اجازه شیوع بیشتر را به این ویروس بدهیم ،گفت: نوروز را برای پیروزی در برابر این ویروس قرار دهیم و اگر می‌خواهیم هدیه‌ای بدهیم یا رفت و آمدی داشته باشیم، می‌توان همه اینها را غیابی انجام داد تا به این ترتیب فاصله‌ها و اصول بهداشتی را مراعات کنیم.
رئیس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به اینکه برخی فکر می‌کنند در مبارزه با کرونا یک وزارتخانه ما به نام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درگیر است و به همین دلیل گاهی گله می‌کنند که کل کشور و همه وزرا و مسئولان باید بیایند، خطاب به مردم تأکید کرد: در این ستاد و در این همکاری، تمام دولت درگیر هستند. اولاً بخشی از دولت تلاش می‌کند تا زندگی عادی مردم بگذرد، یعنی برق، آب، گاز، بنزین و مسائل مالی و پولی در گردش بوده و کالای اساسی باشد.
همه پای کار هستند
روحانی با بیان اینکه می‌خواهیم شرایطی باشد تا مردم با مراعات همه اصول و سختی‌های این وضعیت، زندگی کنند، اضافه کرد: همه  وزرای اقتصادی و تمام مسئولان درگیر این مسأله هستند. از رئیس سازمان برنامه و بودجه برای اینکه تأمین مالی کند، معاون اقتصادی رئیس جمهوری که موظف است جلسات لازم اقتصادی را مرتب برگزار کند، تا وزیر اقتصاد و رئیس بانک مرکزی که برای تأمین ارز و ریال درگیر هستند تا کالاهای مورد نیاز فوری برای زندگی مردم، یا کالاهای بهداشتی تأمین شود.
رئیس جمهوری با اشاره به اینکه بخش‌های تحقیقاتی و علمی اعم از معاونت فناوری ریاست جمهوری، وزارت علوم، دفاع و تمام بخش‌هایی که توان دارند، در زمینه تولید لوازم یا ریشه‌یابی این ویروس و نحوه مقابله با آن فعال هستند، ادامه داد: در دولت ما  یک نفر غیرفعال نیست (درحالی که) تبلیغ شده که مثلاً رئیس جمهوری مسئولیتی ندارد، وزیر کشور هم مسئولیتی ندارد و فقط وزیر بهداشت گرفتار شده است و همه بار بر دوش وی است، البته وزیر بهداشت بار سنگینی بر دوش دارد و مخصوصاً همه پزشکان، پرستاران، بیمارستان‌های مختلف، مراکز درمانی و بهداشتی مسئولیت بسیار سنگینی بر دوش دارند، اما در عین حال امروز نیروهای مسلح، سپاه، ارتش، بسیج و همه، پای کار هستند.
روحانی با بیان اینکه مسئولیت بسیار سنگینی بر دوش وزارت صنعت، معدن و تجارت برای تأمین لجستیک و تأمین مواد است، از شهرداری‌ها بابت نظافت و ضدعفونی شهرها نیز قدردانی کرد و گفت: برخی استانداران که با آنان تماس داشتم می‌گفتند بابت افزایش مصرف آب نگرانی دارند و ممکن است هفته‌های آینده دچار مشکل شویم؛ اما دیروز از وزیر نیرو رسماً سؤال کردم و ایشان هم تا غروب پاسخ کتبی دادند؛ خوشبختانه مردم هیچ گونه نگرانی‌ برای آب و برق در این ایام نباید داشته باشند؛ هیچ نگرانی‌ برای انرژی و سوخت از جمله گاز، گازوئیل، بنزین و سایر نیازمندی‌ها نباید داشته باشند. همه اینها در تلاش هستند و این کار دارد انجام می‌گیرد.
پاسخ به نامه‌های نمایندگان مجلس
رئیس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود، با بیان اینکه مطابق مصوبه 17 اسفندماه شورای عالی امنیت ملی که به تأیید مقام معظم رهبری هم رسیده است، مصوبات ستاد ملی مبارزه با کرونا همانند مصوبات شورای عالی امنیت ملی است و برای تمام ارکان کشور لازم‌الاجراست، ادامه داد: اخیراً بعضی از دوستان، بعضی از نمایندگان محترم مجلس و دیگران نامه نوشتند که من ستاد را به عهده داشته باشم؛ دوستان بدانند حداقل هفته‌ای یک جلسه ستاد با ریاست و مدیریت خود من تشکیل می‌شود؛ در هفته‌ای که الان رو به پایان است، از شنبه جلسه گذاشته بودیم و هفته آینده هم جلسه داریم؛ در ایام تعطیلات عید هم باز جلسه خواهیم داشت؛ خود من جلسات را هفته‌ای یکبار می‌گذارم؛ اگر مشکلی داشتم معاون اول می‌گذارد و خود ستاد ملی به ریاست خود آقای دکتر نمکی به طور منظم در هفته هر چند بار لازم باشد جلساتش گذاشته می‌شود.
روحانی درباره ایده قرنطینه شهرها و تصمیم دولت درباره آن نیز با اشاره به بحث‌های مفصل در این زمینه، تصمیم را این طور بیان کرد: نکته‌ای که به ذهن ما آمده و البته ستاد ملی اعلام خواهد کرد، این است که ممکن است افراد در بعضی از دروازه‌های شهرها و در خروجی‌ها، از لحاظ سلامت چک شوند و اگر مشکلی دارند، اجازه ندهند که راه را ادامه دهند یا آنان را به یک مرکز درمانی هدایت کنند یا اگر نخواستند، به همان مبدأ برگردند، منتها این کار در ورودی‌های شهرها انجام نخواهد شد.
روحانی تصریح کرد که تب سنجی یا مواردی از این دست برای تشخیص ابتلا به کرونا در خروجی شهرها انجام خواهد شد، هرچند با همه این حرف‌ها، باید هم تردد را در داخل شهر و بین شهرها به حداقل برسانیم و در خانه بمانیم که امن‌ترین مکان خانه خودمان است و آنجا می‌توانیم سلامت خودمان و اعضای خانواده‌مان را بیشتر حفظ کنیم.
حمایت اقتصادی از اقشار
آسیب دیده
او همچنین از برنامه‌های دولت برای حمایت اقتصادی از اقشار آسیب دیده خبرداد و گفت که بانک مرکزی، وزارت اقتصاد و دارایی، سازمان برنامه و بودجه و معاونت اقتصادی جلساتی برگزار و مصوباتی آماده کردند که این مصوبات یکشنبه آینده با حضور مسئولان اتاق‌ها و اصناف مرور می‌شود و پس از آن هر امکانی که در اختیار دولت باشد، در این زمینه تلاش خواهد کرد.
رئیس جمهوری در فراز پایانی سخنان خود، خواستار بی توجهی مردم به شایعات در این روزها شد و گفت: گاهی این شایعات در فضای مجازی است و به رسانه‌های داخلی و روزنامه هم سرایت می‌کند و گاهی وقت‌ها به صدا و سیما.
او با بیان اینکه (صداوسیما) یک دیوار حفاظتی یا ماسک و چیزی شبیه به آن بگذارند تا (شایعات) به آنها اصابت نکند، ادامه داد: مثلاً یک گوینده خبری دلش برای رئیس جمهوری تنگ می‌شود و می‌گوید من دو روز است رئیس جمهوری را ندیدم؛ این خوب است و من از اینکه لطف و محبت دارند تشکر می‌کنم؛ اما همه سر کار خودشان هستند و بدون استثناء در حال تلاشند.
روحانی با بیان اینکه نگذاریم شایعات روح مقاومت مردم را دچار مشکل کند؛ ترس، وحشت و اضطراب را خطرناک تر از کرونا دانست و تأکید کرد: باید کرونا را شکست دهیم، باید زندگی و اصول را مراعات کنیم اما در عین حال نباید ترس، وحشت و نگرانی و اضطراب در میان مردم ایجاد کنیم.
رئیس جمهوری با انتقاد از رواج شایعات کرونایی گفت: گاهی برخی افراد با نام و نشان که شاید با غرض نباشد، یک دفعه می‌گویند فلان استان نابود شد، اما وقتی با استاندار آن استان صحبت می‌کنم، می‌گوید 12 نفر فوتی داشتیم که درعین حال ممکن است 120 نفر از بیمارستان ترخیص و به سلامت از بیمارستان خارج شوند.
روحانی افزود: نمی‌خواهم بگویم این ویروس را کوچک بپنداریم، اما بیش از آنکه واقعیت هست آن را بزرگ هم نکنیم و با آن زندگی کنیم و این دوران را بگذرانیم.
رئیس جمهوری در پایان، خطاب به مردم با بیان اینکه مسأله مبارزه با کرونا دو بخش دارد، یک بال‌ آن را اقدامات وزارت بهداشت و دولت برشمرد و بخش دیگر آن را همکاری مردم دانست و تصریح کرد: اگر مردم عزیز ما همکاری کامل نکنند، ما دیرتر به نتیجه می‌رسیم و همکاری بیشتر کنید، زودتر به نتیجه می‌رسید.
مردم عزیز و بزرگوار کشورمان روزهای سختی را پشت سر می‌گذرانیم ولی از این روزها عبور خواهیم کرد؛ روزهای سختی که زمستان سردی است و حتماً بعد از آن بهار خواهد بود.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7301/1/538587/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها