پرواز «کرونا» بر فراز آشیانه «دونالد»


زهره صفاری / «من نگران نیستم». این جمله‌ای بود که «دونالد ترامپ» درست در روزهایی که ترس کرونا کاخ سفیدنشینان را به وحشت انداخته بود، بارها به زبان آورد. اما او باید بیش از این نگران کرونا باشد. پس از رسوایی «روس گیت» و «استیضاح»، حالا و با انتشار خبرهای مربوط به دست دادن او با یک فرد مظنون به ابتلا به کرونا و سیاست‌های کرونایی‌اش، هیچ بعید نیست، تبعات این ویروس در انتخابات 2020 گریبان ترامپ را بگیرد.
 به نوشته سایت «پولتیکو»، رئیس جمهوری 73 ساله امریکا که به ترس مادرزاد از میکروب و باکتری اعتراف کرده، در این روزها بشدت دست‌هایش را می‌شوید، میهمانان کاخ سفید را بدون بررسی سابقه یک ماهه سفر نمی‌پذیرد، همسن و سال‌هایش را توصیه به رعایت اصول پیشگیرانه می‌کند، اما مانند سابق در اجتماعات حاضر شده و گلف بازی می‌کند. به‌گواه ناظران این رفتار دوگانه نشان می‌دهد، او آنقدر از این ویروس و بیشتر از تبعات آن در نتیجه انتخابات آتی ترسیده که حتی با وجود ارتباط با جمهوریخواهان مشکوک به کرونا حاضر نیست تست بدهد. ترامپ در روزهای اخیر دست کم با سه نفر از جمهوریخواهان که پس از نشستی سیاسی با مثبت شدن تست یکی از میهمانان، خود را قرنطینه کرده‌اند، در ارتباط بوده و حتی با یکی از آنها دست داده است اما به نوشته سایت «هیل»، «استفان گریشام»، سخنگوی کاخ سفید توجیه ترامپ برای تست ندادن را «سلامت کامل رئیس جمهوری و نداشتن علایم کرونا» عنوان می‌کند. خود ترامپ هم که بشدت نگران آینده شده است در کنفرانس مطبوعاتی از پاسخ به این سؤال طفره رفت اما با تکرار سناریوی تبلیغاتی‌اش در 2016 برای جذب رأی سرمایه داران، وعده کاهش مالیات و اختصاص وام‌هایی به مشاغل کوچک را داد تا بتوانند زیان حاصل از کرونا را جبران کنند. ترفندی که پیشتر از آن جواب گرفته و با طرح آن به شکلی دیگر در این وانفسای انتقادات تیری در تاریکی رها کرده است.
کرونا در سایر نقاط جهان نیز همچنان خبرساز است. ایتالیا، کشوری با 60 میلیون جمعیت هم دیروز سه شنبه به طور سراسری قرنطینه شد و نخست وزیر این کشور اعلام کرد، منع سفر در ایتالیا را که تا کنون مختص مناطق شمالی بود در سراسر این کشور اجرا می کند. در ایتالیا بیش از 9 هزار نفر به کرونا مبتلا شده و 463 نفر هم جان باخته اند. تمام خطوط هوایی انگلیس دیروز سه شنبه تمام پروازها از و به ایتالیا را کنسل و اعلام کردند، تا ماه آینده میلادی هیچ پروازی به یا از ایتالیا انجام نخواهد شد. در همین حال شی جین پینگ، رئیس جمهوری چین نیز دیروز برای نخستین بار به ووهان، شهری که شیوع کرونا حدود 4 ماه پیش از آنجا آغاز شد سفر کرد. به گزارش الجزیره، سفر رئیس جمهوری چین به ووهان با کاهش شدید شمار مبتلایان جدید به ویروس کرونا در این کشور در یک هفته اخیر مصادف شده است و مقامات چینی ابراز امیدواری کرده اند که تا کمتر از دو هفته آینده ابتلا به کرونا در چین به صفر برسد.
ژانگ مینگ، استاد دانشگاهی در پکن معتقد است: معلوم است که خطر ابتلای شی جین پینگ به کرونا ویروس در ووهان به شدت پایین آمده و از این رو او برای نخستین بار در 4 ماه اخیر به مرکز انتشار کروناویروس سفر کرده است. این استاد دانشگاه افزود: او حالا درووهان است تا ثمره تلاش هایش برای کنترل ویروس کرونا را برداشت کند و احتمالا بزودی حزب کمونیست چین رسما اعلام کند که در مقابل کرونا ویروس پیروز شده است.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7300/4/538475/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها