افزایش 600 هزار مترمکعبی تولید آب با شیوع کرونا

مشترکان برای پرداخت قبوض برق تا پایان اردیبهشت‌ ماه مهلت دارند




گروه اقتصادی/ تولید آب برای مصارف بهداشتی و شرب بیش از 600 هزار متر مکعب در هر روز نسبت به سال گذشته افزایش داشته است و مسئولان می‌گویند که بخش قابل توجهی از این افزایش تولید و مصرف به‌خاطر شیوع ویروس کرونا در کشور بوده است. به‌گزارش «ایران»، بر اساس داده‌های شرکت آب و فاضلاب کشور روند 10 روزه تولید آب کشور در اسفند ماه نشان می‌دهد که امسال 3.9 درصد مصرف آب کشور نسبت به سال گذشته بیشتر بوده و این رقم از نرخ رشد طبیعی بالاتر است. نرخ رشد طبیعی رقمی در حدود 2 تا 2.5 درصد است. لذا رشد بیش از اندازه مصرف در اسفند امسال بیش از هر عاملی به خاطر شیوع کرونا و افزایش مصرف آب برای امور بهداشتی تخمین زده می‌شود.
تولید 16 میلیون و 737 هزار متر مکعبی آب
آمارهای قابل استناد نشان می‌دهد در 10 روز نخست اسفند، روزانه 16 میلیون و 737 هزار و 321 متر مکعب آب برای مصارف شرب و بهداشتی کشور تولید شده است. در حالی که سال گذشته این بخش از 16 میلیون و 101 هزار و 849 متر مکعب تجاوز نمی‌کرد. در برخی از شهرها و استان‌ها میزان مصرف سال‌جاری 45 تا 50 درصد بیشتر از سال گذشته است.
اما کارشناسان توصیه می‌کنند که مشترکان مصارف غیرضرور مانند خانه تکانی را به پس از اتمام شیوع ویروس کرونا در کشور منتقل کنند. در این رابطه معاون وزیر نیرو نیز می‌گوید: برای شکست کرونا آب نقش حیاتی دارد، ویروس مسری است و فقط رعایت بهداشت عمومی و فردی آن را شکست خواهد داد، اما کمی تغییر در سبک مصرف کمک جدی خواهد کرد.
قاسم تقی‌زاده خامسی در صفحه اینستاگرام نوشته است: «تهران در افزایش مصرف حدود یک میلیارد متر مکعب روزانه سهم دارد و شهر تبریز با ۴۰ درصد افزایش رکورد زده است. اگر هر فرد روزانه ۱۲ بار دست‌هایش را با روش صحیح شستن دست‌ها در ۲۰ ثانیه بشوید، ۲۴ لیتر آب مصرف می‌کند. با بستن شیر آب در ابتدا و دوباره باز کردن آن بعد از ۲۰ ثانیه، هر فرد روزانه این مقدار از آب آشامیدنی را صرفه‌جویی خواهد کرد.»
مهلت برای قبوض برق
شرکت توانیر نیز با اشاره به شیوع ویروس کرونا و پیامدهای اقتصادی آن اعلام کرد: مشترکان خانگی و مصارف صنعتی و تولیدی که درخواست استمهال هزینه‌های برق مصرفی دارند، می‌توانند قبوض خود را تا پایان اردیبهشت ۹۹ پرداخت کنند.
به‌گزارش شرکت توانیر، براساس ابلاغیه این شرکت به مدیران عامل شرکت‌های برق منطقه‌ای و توزیع نیروی برق سراسر کشور، مواردی را برای همکاری با مشترکان در خصوص دریافت هزینه برق مصرفی آنان اعلام کرد. دراین ابلاغیه  خاطرنشان شده است: با توجه به شرایط به وجود آمده و لزوم ایجاد تسهیلات برای آن دسته از متقاضیان و مشترکان برق که درگیر مسائل جانبی مربوط به کرونا هستند، ترتیبی اتخاذ شود تا ضمن آمادگی و پایداری شبکه برق، اقدامات زیر به عمل آورند.
 شرکت‌ها مکلفند نسبت به ارائه خدمات غیرحضوری و فروش و خدمات پس از فروش اقدام و ضمن اطلاع‌رسانی عمومی، تسهیلات لازم در این زمینه را در اختیار متقاضیان قرار دهند. همچنین قرار است هزینه انشعاب درخواستی متقاضیان برق در اقساط سه ماهه دریافت شود.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7300/13/538419/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها