روایت عراقچی از نشست کمیسیون برجام در وین

رایزنی درباره تأمین منافع برجامی ایران




گروه سیاسی/ پانزدهمین نشست کمیسیون مشترک برجام در سطح معاونان وزیر و مدیران سیاسی وزارت امور خارجه ایران و گروه ۱+۴، روز گذشته در وین برگزار شد.
این نشست که برخلاف جلسات گذشته بیشتر از 2 ساعت به طول نکشید، به ریاست مشترک سید عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه کشورمان و هلگا اشمید معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا انجام  شد. اگر چه تهدیدهای سه کشور اروپایی مبنی بر استفاده از مکانیسم ماشه و در حقیقت حرکت در مسیر بازگشت تحریم‌ها پیش از برگزاری نشست بر سر آن سایه انداخته بود، اما «سیدعباس موسوی» سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان گفته بود که این جلسه، نشست عادی و دوره‌ای کمیسیون مشترک برجام است که ارتباطی با ساز وکار حل اختلاف برجام و مکانیسم ماشه ندارد.
به گزارش ایرنا، سید عباس عراقچی پس از پایان پانزدهمین نشست کمیسیون مشترک برجام در وین با اشاره به تمایل طرف‌های اروپایی برای حفظ این توافق، تصریح کرد که برجام هنوز زنده است. معاون وزیر خارجه کشورمان در جمع خبرنگاران از اختلاف نظر بین اعضا، درخصوص فعال شدن ساز و کار حل اختلاف در برجام خبر داد اما تصریح کرد که در این نشست صحبتی در این رابطه صورت نگرفت.
ایسنا هم به نقل از عراقچی نوشته است: درباره اینکه چطور می‌توان منافع ایران را از باقی مانده برجام تأمین کرد صحبت شد. همگان در این جلسه تأکید کردند که جنبه‌های مختلف اقتصادی ایران باید حفظ شود. همه اعضا در این جلسه بر اهمیت برجام تأکید کردند و این که توافق مهم بین‌المللی است و باید حفظ شود. رئیس هیأت مذاکره کننده ایران تصریح کرد: در این جلسه ایده‌های جدی‌تر و متمرکزتری بویژه از سوی کشورهای اروپایی برای تقویت ساز و کار اینستکس مطرح شد. این ساز و کار تقریباً به مرحله عملیاتی رسیده است و درباره اینکه چطور می شود آن را تقویت کرد، بحث شد. انتطارات ما از برجام محدود به این موارد نیست بلکه انتظارات گسترده‌ای است. به خاطر این که تعهدات متقابل برآورده نشد ایران تعهدات خود را به طور جدی در حوزه هسته‌ای و غنی‌سازی کاهش داد در عین حال اعلام کردیم که حاضریم به تعهدات‌مان بازگردیم به شرط اینکه انتظارات‌مان برآورده شود. برجام الان از تعادل برخوردار شده البته متأسفانه این تعادل در سطح پایین است.
وی ادامه داد: تلاش کشورهای باقی مانده در برجام برای حفط این توافق ادامه دارد و ما هم در هر جلسه تأکید می‌کنیم که بدون تأمین منافع‌مان در حوزه اقتصادی بازگشت کامل ایران به برجام امکان‌پذیر نیست.
«میخائیل اولیانوف»، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین نیز  پس از پایان نشست دیروز به خبرنگاران گفت: شرکت‌کنندگان در کمیسیون مشترک برجام پایبندی خود را به این توافق به عنوان عنصر مهم معماری عدم اشاعه هسته‌ای مورد تأکید قرار دادند. «وانگ کن» سفیر چین در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین نیز تصریح کرد اعضا به سرعت در تلاشند تا این توافق را نجات دهند. این مقام چینی در گفت‌وگو با خبرنگاران از اختلاف نظر بین اعضا، درخصوص فعال شدن سازوکار حل اختلاف در برجام خبر داد اما تصریح کرد در نشست دیروز صحبتی در این رابطه انجام نشد. نماینده چین همچنین نسبت به تلاش‌های امریکا برای بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران هشدار داد.
بیانیه نشست وین
در متن بیانیه پایانی این نشست هم آمده است: در این نشست، گام‌های ایران در کاهش تعهدات هسته‌ای ذیل برجام از جمله اعلان مورخ ۱۵ دی‌ماه ۱۳۹۸ و نگرانی‌های دیرپای کلیه اعضا درخصوص آثار خروج امریکا از برجام در سال ۱۳۹۷ و اعمال مجدد تحریم‌ها، مورد بحث و بررسی قرار گرفت.در همین راستا، نگرانی جدی پیرامون گام‌های ایران درخصوص تعهدات هسته‌ای ذیل برجام ابراز شد. اعضا همچنین تصدیق کردند که وضع مجدد تحریم‌های امریکا، مانع بهره‌مندی کامل ایران از منافع ناشی از رفع تحریم‌ها شده است. تمامی اعضا، با یادآوری اینکه این توافق، عنصر کلیدی ساختار عدم اشاعه جهانی محسوب می‌شود، بر اهمیت صیانت از آن تأکید کردند.در ادامه این بیانیه آمده است: اعضا از تحولات مثبت اخیر درخصوص پردازش اولین تراکنش از طریق اینستکس، اضافه شدن چهار دولت اروپایی به عنوان سهامداران جدید و افق افزایش بیشتر سهامداران استقبال کردند. آنها همچنین به اهمیت تقویت این ابزار اذعان داشتند.اعضا بر مسئولیت جمعی خود جهت تداوم پروژه‌های کلیدی عدم اشاعه‌ که بخشی اساسی از برجام محسوب می‌شود، تأکید کردند. آنها از تلاش‌های مستمر کارگروه اراک و رؤسای مشترک آن، انگلستان و چین، جهت پیشبرد مدرن‌سازی تأسیسات اراک استقبال کردند. آنها تحولات اخیر درخصوص تأسیسات فردو را مد نظر قرار داده و حمایت قاطع خود را از روسیه برای تداوم اجرای پروژه ایزوتوپ‌های پایدار ابراز داشتند.
این بیانیه تأکید کرده: این نشست‌ در زمان شیوع ویروس کرونا برگزار شد. اعضا، با چین، جمهوری اسلامی ایران و تمامی کشورهای مبتلا، در تلاش‌هایشان برای مقابله با این موضوع، مشخصاً، مشارکت چین و آنهایی که متعاقباً متأثر شده‌اند در مبارزه با این چالش بهداشت جهانی، اعلام همبستگی کردند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7290/2/537450/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها