وداع باشکوه ژنرال‌های مصر با «حسنی مبارک»



گروه جهان/ پیکر «حسنی مبارک»، با تشریفات کامل نظامی و با بدرقه باشکوه رئیس جمهوری و مقامات سیاسی عالیرتبه مصر در قاهره تشییع و پس از انتقال هوایی به روستای زادگاهش در آرامگاه خانوادگی به خاک سپرده شد.
به گزارش «فرانس 24»، دولت مصر در حالی در سوگ مرگ  رئیس جمهوری سابق این کشور سه روز عزای عمومی اعلام کرده است که مردم این کشور در سال 2011 و در جریان بهار عربی علیه فساد و دیکتاتوری دولت مبارک بپاخاسته و در سودای انقلابی عظیم بر سلطه 30 ساله او بر کشورشان پایان دادند. «مبارک» که در سن 91 سالگی و پس از انجام عمل جراحی در بیمارستان تسلیم مرگ شد، پس از برکناری از قدرت به اتهام قتل عام 239 معترض در انقلاب 18 روزه بهار عربی مصر به حبس ابد محکوم شد اما در سال 2017 با تبرئه از همه اتهاماتش آزاد شد.
«رویترز» نوشت؛ «حسنی مبارک» با وجود کارنامه‌ای پر از اعتراضات مردمی و کشتار درست مانند یک ابر قهرمان ملی تشییع شد و در روز مرگش تیتر اول همه رسانه‌ها را به خود اختصاص داد و تلویزیون ملی مصر نیز در همه شبکه‌ها سخنرانی‌های او را پخش می‌کردند. در این شرایط حتی حضور عبدالفتاح سیسی رئیس جمهوری فعلی مصر در این مراسم نیز از سوی بسیاری از رسانه‌ها به نوعی نادیده گرفته شدن حق معترضانی تلقی شد که حکومت مبارک را سرنگون کردند. برخی‌ها نیز این تشریفات را با تشییع پیکر «مرسی» که پس از «مبارک» در نخستین انتخابات آزاد مصر با رأی مردم برگزیده شد، قیاس کردند و از آن ابراز شگفتی کردند. «مرسی» که یک سال پس از رسیدن به قدرت با کودتای ارتش به اتهام جاسوسی به زندان افتاد سال گذشته در جلسه دادگاه به شکلی مرموز جان باخت اما گرچه او رئیس جمهوری منتخب مردم بود اما به دستور دولت مصر پنهانی و شبانه و با کنترل کامل رسانه‌ای در تاریخی نامعلوم دفن شد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7290/4/537434/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها