آسیــــا




انفجار در کابل در روزهای پایانی کاهش خشونت

گروه جهان / حوالی ساعت 15:30 دیروز چهارشنبه به وقت محلی در کابل پایتخت افغانستان در مجاورت دفتر دادستان کل این کشور یک موتور بمبگذاری شده منفجر شد که به گفته برخی منابع دو کشته و 8 زخمی و به گفته برخی دیگر از منابع، 9 زخمی داشت. به گزارش نشنال، پس از انفجار عصر دیروز چهارشنبه در کابل، از آنجا که طالبان و امریکا در توافق کاهش خشونت یک هفته‌ای قرار دارند، طالبان بسرعت بیانیه‌ای صادر و اعلام کرد این گروه در انفجار دست نداشته است.  
وقوع این انفجار در کابل در حالی که دیگر چیزی به روزهای پایانی توافق کاهش خشونت و به دنبال آن توافق نهایی صلح طالبان - امریکا نمانده، باعث نگرانی ناظران از تحت تأثیر قرار گرفتن توافق صلح شده است. دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا روز یکشنبه گفته بود، در صورت موفقیت‌ آمیز بودن توافق کاهش خشونت و مذاکرات برای پایان دادن به بیش از ۱۸ سال جنگ در افغانستان، شخصاً توافق صلح با طالبان را امضا می‌کند.

انور ابراهیم کاندیدای نخست وزیری مالزی شد

گروه جهان / حزب «پاکاتان هاراپان» (اتحاد امید) مالزی دیروز چهارشنبه اعلام کرد که از کاندیداتوری انور ابراهیم برای نخست وزیری این کشور حمایت می‌کند. حزب عدالت خلق متعلق به انور ابراهیم هم اعلام کرد نام او را به عنوان رهبری کشور مالزی معرفی می‌کند.
به گزارش الجزیره، اقدام دو حزب اتحاد امید و عدالت خلق مالزی برای معرفی انور ابراهیم به عنوان کاندیدای نخست وزیری پس از آن صورت گرفت که ماهاتیر محمد، نخست وزیر این کشور سه‌شنبه به خاطر اختلافات حزبی استعفای خود را تقدیم پادشاه مالزی کرد و پادشاه هم با استعفای او موافقت کرد اما از او خواست به عنوان نخست وزیر موقت تا زمان روی کار آمدن نخست وزیر جدید به اداره کشور ادامه دهد. ماهاتیر محمد که اکنون متهم است با استعفای ناگهانی کشورش را به «بحران سیاسی» کشانده، صبح دیروز چهارشنبه یک سخنرانی ملی انجام داد و از اینکه کشورش را دچار «بحران سیاسی» کرده، عذرخواهی کرد. او گفت: «به عنوان یک انسان معمولی اشتباه‌هایی می‌کنم. عذرمی خواهم اگر استعفایم اشتباه بود. اگر ممکن بود یک دولت فراجناحی تشکیل می‌دادم که تنها دغدغه‌اش کشور باشد.»
انور ابراهیم هم دیروز چهارشنبه پس از آنکه به عنوان کاندیدای نخست وزیری معرفی شد، در بیانیه‌ای اعلام کرد: «با هر تلاشی که در راستای تشکیل دولت پنهان باشد، مخالفم.»

درخواست اعراب برای استقرار نیروهای بین‌المللی در فلسطین

اتحادیه عرب، افزایش شهرک سازی‌های اسرائیلی و بیرون راندن ساکنان آن با هدف یهودی سازی مرکز شهر الخلیل در کرانه باختری، تداوم حملات به بیت‌المقدس و ممانعت از برپایی نماز را محکوم کرد.
 به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری «معا فلسطین»، سعید ابوعلی، معاون دبیر کل اتحادیه عرب در امور فلسطین در مراسم بیست و پنجمین سالگرد کشتار حرم ابراهیمی گفت: ما به درخواست سازمان ملل بر ایجاد ساز و کار مناسب برای اجرای بندهای توافقنامه ژنو4 و توقف کشتارها و اقدامات تروریستی علیه فلسطینی‌ها تأکید داریم.
در همین راستا «ریاض مالکی»، وزیر خارجه فلسطین نیز طرح رژیم صهیونیستی برای ساخت واحدهای جدید در منطقه بسیار حساس کرانه باختری را خطرناک خواند که حتی می‌تواند هر گونه احتمال اجرای طرح ادعایی صلح دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا (موسوم به معامله قرن) را از بین ببرد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7290/4/537432/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها