حرکت رو به جلو جشنواره تجسمی فجر در دل رویدادهای ناگوار




هادی مظفری
مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ
و ارشاد اسلامی‌
جشنواره تجسمی فجر امسال با رویدادها و حاشیه‌های بسیار روبه‌رو شد. حالا هم که به اختتامیه جشنواره نزدیک شده‌ایم و ویروس کرونا به تمام حاشیه‌های پیشین اضافه شده است و در نتیجه هم‌چنان خبری از برگزاری اختتامیه جشنواره نیست. مدیر کل مرکز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در یادداشتی که برای روزنامه ایران نوشت، توضیح می‌دهد که «اگر امسال جشنواره تجسمی فجر آسیب دیده است، باید در نظر بگیریم که همه بخش‌های هنر با آسیب جدی روبه‌رو شده‌اند.»

جشنواره تجسمی امسال از خان‌های متعددی گذشت تا به سرمنزل رسید و بارها و بارها حتی شرایطی بر آن عارض شد که حتی برگزاری‌اش را با اما و اگر مواجه کرده بود. رویدادهایی که بر این جشنواره گذشت هر کدام به تنهایی کافی بود که جشنواره تجسمی امسال یا در نطفه خفه شود یا در نیمه راه باز ماند. اما اراده‌ای وجود داشت که این جشنواره را با تمام قوا برگزار کنیم و حالا که اراده کرده‌ایم، باید تمام توانمان را بگذاریم. شاید توقع این بود که فقط چراغش روشن باشد اما این خواسته ما نبود. ما برایش جنگیدیم که علاوه بر برگزار شدنش، کیفیت و حرکت رو به جلوی آن حفظ شود. این جشنواره مسیری را از سال گذشته شروع کرد و در آستانه دهه دوم عمرش باید به بازار هنر نزدیک می‌شد و بخش‌هایی مربوط به هنرمندان صاحب امضا بود که اضافه می‌شد وشعاع دایره خودش را باید بازتر می‌کرد و در جامعه بزرگتری حضور پیدا می‌کرد. همه اینها تصمیم جدی‌ای بود که بعد از نظرسنجی‌های متفاوت و آسیب‌شناسی دوره‌های قبل گرفته شد و امسال به خاطر رخدادهای پیرامونی که جشنواره را تحت تأثیرقرار داد و کار را بر ما سخت کرد تلاش کردیم به آن پایبند باشیم. ما تلاش کردیم جشنواره به عنوان محمل ارائه آثار هنری و نمایش فروش بخش مهمی از آثار باشد.
امسال جشنواره مسیر خود را طی کرد و به همان سمتی که تعیین شده بود حرکت کرد. طبیعی است شرایط اقتصادی کشور و تحریم‌ها و پیدا شدن ویروس کرونا و اتفاقاتی که افتاد بر بازار هنر تأثیر گذاشت و این فقط مربوط به جشنواره تجسمی نیست بلکه روی گردش مالی کل بازار هنر تأثیر گذاشته است. اگر امسال جشنواره تجسمی فجر آسیب دیده است، باید در نظر بگیریم که همه بخش‌های هنر با آسیب جدی روبه‌رو شده‌اند. اما اراده بر این بود که امسال جشنواره با تمام سختی‌هایی که گذشت در مسیر رو به جلو حرکت کند و نباید قضاوت شود که جشنواره یک قدم به عقب گذاشته است.
ما امسال به لحاظ کمی 15 درصد رشد داشته‌ایم. اما اعلام درصد کیفی منطق عددی برایمان ندارد. اگر بگویم شاید شعار داده باشم اما هر بیننده‌ای که آثار عکاسی و نقاشی را دید متوجه شد که آثار واقعاً رشد داشته‌اند. سال گذشته شرایط مجسمه و هنرهای جدید بهتر بود اما امسال بخش عکاسی، نقاشی و کاریکاتور و نگارگری خیلی بهتر بود و بخش گرافیک و پوستر و تصویرگری با سال گذشته در یک سطح بودند. در سایر رشته‌ها تغییر محسوسی نداشتیم و شرایط سال گذشته حفظ شد و باید توجه داشته باشیم که این جشنواره از دل چه رویدادهایی به وجود آمد. اگر این شرایط نبود جشنواره چندین گام رو به جلو حرکت می‌کرد.‌‌

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7290/16/537395/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها