#کرونا





یگانه خدامی
بیماری کرونا هر روز یک ماجرا و داستان جدید دارد. یکی دو روز گذشته خبرهای غیررسمی درباره افزایش قیمت زنجبیل و لیموترش شنیده می‌شد چون در نسخه‌های خانگی مصرف این دو برای پیشگیری از کرونا توصیه می‌شوند. کاربران زیادی از افزایش قیمت لیموترش و زنجبیل می‌نویسند و در کنار گرانی ماسک و مواد ضد عفونی‌کننده به آن می‌پردازند. ضمن اینکه خیلی‌ها هم این مسأله را مطرح می‌کنند که مفید بودن مصرف اینها در مقابل بیماری کرونا اصلاً ثابت نشده است:
«‏اینجا زنجبیل تازه کیلویی ۳۵ بود که الان بالای صد فروش میره.لیموی درجه یک کیلویی ۳۰ بود که الان اصلاً نیست بخوای بخری.سیر خشک کیلویی ۱۲ تومن بود که الان شصت هزار تومن فروش میره .سیر تازه ۶ تومن بود و الان ۱۵ فروش میره»
«زنجبیل 50 تومن بود و شده 150 تومن، وقتی می‌خریدم چند نفری پرسیدن چیه و باهاش چه می‌شه کرد؟ گفتم این مصرف عادی منه و توی غذا می‌ریزمش، پرسیدن خوشمزه هم می‌شه؟»
 «‏زنجبیل کیلویی 15 تومن شده کیلویی 75 تومن، قیمت سیر شده نجومی چرا؟ چون چهار تا آدم طب سنتی گفتن زنجبیل، کرونایی که 3 ماهه متولد شده رو از بین میبره»
«‌‌‎اگه به سیر و زنجبیل بود چینی‌ها اصلاً نباید کرونا می‌گرفتن! هرچی می‌خورن سیر و زنجبیل داره! این طب سنتی‌ها رو اصلاً نمی‌فهمم لااقل واسه چیزی بازاریابی کنن که مثال نقضش اینقدر دم دست نباشه!»
 «‏متأسفانه در این حوزه ما با دومشکل عمده طرف هستیم
1. ‎بی انصافی برخی فروشنده‌ها در قیمت‌گذاری روی کالایی که می‌خوان بفروشن2. ‎عدم نظارت جدی، قاطع و مستمر مسئولان سازمان تعزیرات بر گران فروشی فروشنده ها»
 «‌‎دو سه روز پیش یکی اومد صندوق زنجبیل میوه فروشی محل ما رو یه جا خرید و برد!»
 «‏این شرایط شرایطی نیست که بخوایم با گران فروشی و انبار کردن کالاهای بهداشتی به فکر جیبمون باشیم»
 «‏پس از شایعات منتشر شده در فضای مجازی زنجبیل به کیلویی ۱۲۰ هزار و لیمو ترش و سیر تازه به کیلویی ۵۰ هزار تومان رسید.»
 «مطابق منابع علمی و سازمان جهانی بهداشت هیچ غذایی در کاهش احتمال ابتلا به ‎کرونا مؤثر نیست.»
«‏کی به ملت گفته زنجبیل بخورن؟!»
 «ویتامین C هیچ تأثیر مثبتی در جلوگیری یا درمان ‎کروناویروس نداره! همون مقداری که از گوجه فرنگی یا پیاز خوردن وارد بدنتون میشه کافیه.بیخود مکمل ویتامین C یا لیمو رو به قیمت‌های گزاف نخرید. لیمو کیلو ۵۰ هزار تومن؟»
 «‏طلا گرون شد. ماشین گرون شد. لیمو ترش گرون شد. زنجبیل گرون شد. ماسک احتکار و گرون شد. الکل و ژل ضدعفونی‌کننده احتکار و گرون شد. دیگه تا ابد نمیخوام از فرهنگ مون چیزی بشنوم.»
 «هیچ می‌دونستید این نسخه‌های مسخره‌ای که از خودتون درمیارید یا به دکتر سمیعی برای مقابله با کرونا نسبت میدید قیمت هارو بالا برده؟»
 «‏دیشب خانومی اومده بود، برای پیشگیری از کرونا، یه بطری عرق نعنا و دارچین و زنجبیل و عرق نمیدونم دیگه چیچی با سیر رو باهم قاطی کرده خورده. با تهوع شدید اومده. این معجونه فقط کارش این بود بکشوندت درمانگاه که کرونا بگیری.»
 «‏در کنترل بازار همیشه ضعیف بودیم از پوشک بچه و رب و ماکارونی گرفته تا ماسک و ژل ضدعفونی و دستکش که الان حیاتی هستند. این چه شیوه کنترل بازار است که طی دو روز لیموترش بیش از صد‌و‌پنجاه درصد افزایش قیمت پیدا می‌کند؟»‌‌

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7290/16/537393/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها