وحید تاج از تجربه حضور در کنار محمدرضا شجریان گفت

وفادار به فرهنگ غنی موسیقی آوازی باشیم




نداسیجانی
خبرنگار
وحید تاج براین نظر است که موسیقی آوازی همچنان مخاطب خود را حفظ کرده و کسانی که دغدغه این هنر را دارند کماکان به فعالیتشان در این زمینه ادامه می‌دهند و به آن وفادار هستند.
تاج از جمله خوانندگان خوب موسیقی ایرانی است که تا به امروز تعهد خود را به هنرش و میراث ماندگار استاد خود، محمدرضا شجریان حفظ کرده و در این سال‌ها با انتشار آلبوم‌های موسیقی و برگزاری کنسرت‌های بسیار در داخل و خارج از ایران در معرفی موسیقی ایران زمین تلاش‌های بسیاری انجام است. قرار است تازه‌ترین آلبوم او با عنوان «هوای بی‌قراری‌ها» که با همکاری ارکستر«ویرتوزهای» کشور اوکراین ضبط شده، تا پیش ازسال نو منتشر شود، این آلبوم نسبت به دیگر آثار تاج متفاوت بوده و حال وهوایی عاشقانه دارد. «هوای بی‌قراری‌ها» که نام یکی از قطعات آلبوم است دارای هشت قطعه به آهنگسازی مهدی عبدی و محمدامین همایی و با اشعار بهمن محمدزاده است. به گفته تاج، این اثر یک کار ارکسترال است که در مدت زمان حدوداً یک ماهه خوانده شده است. این خواننده در تدارک است سال 99 کنسرت‌های این آلبوم را در ایران و اروپا برگزار کند.
وحید تاج، درباره شرایط حال حاضر بازار آلبوم‌های موسیقی سنتی به «ایران» گفت: «موسیقی آوازی مخاطب خود را حفظ کرده و کسانی که دغدغه این موضوع را دارند کماکان به این هنر وفادارهستند، ضمن اینکه آن دسته از هنرمندانی هم که در این سبک و سیاق فعالیت می‌کنند پایبند و وفادار به این موضوع‌اند. به‌عنوان مثال خود من از جمله کسانی هستم که بسیار علاقه‌‍مندم در این زمینه کار کنم و در کنسرت‌هایم آواز بخوانم اما متأسفانه گرایش مخاطب امروزی تغییر کرده و به سمت‌و‌سوی موسیقی‌های ریتمیک، ترانه و تصنیف رفته و به هر چیز به غیر از آواز روی آورده‌اند. در واقع جامعه ما دچار آواز گریزی شده و بهتراست درباره این معضل مهمی که در جامعه و فرهنگ ما رخ داده بررسی عمیق‌تری انجام بگیرد. فراموش نشود در شکل‌گیری این اتفاق، اهالی هنر و موسیقی و کسانی که دغدغه این موضوع را دارند و همچنین رسانه‌ها نقش مهمی دارند و باید به معرفی موسیقی آوازی و ارائه درست آن بپردازند و توجه بیشتری نشان دهند.
وحید تاج علاوه برعلاقه‌مندی‌اش به آواز تلاش کرده درارائه این هنر از اشعار فاخر نیز بهره ببرد و حساسیت به این موضوع در کارهای او بخوبی مشهود است تا آنجا که درآلبوم جدیدش هم از اشعاری استفاده شده که کلمات آن برای مخاطب درک بهتری داشته باشد. او در ادامه بیان کرد: «توجه به شعر و ادبیات باید در اولویت قرار بگیرد و کلماتی به کار برده شود که بار معنایی بیشتری داشته باشند، چرا که موسیقی آوازی هنری فاخر و باوقاراست و ریشه در فرهنگ و هنر دارد لذا نباید از کلمات سخیف و دم‌دستی استفاده کرد. نکته دیگر اینکه در به کارگیری اشعار لازم است شرط اخلاق نیز رعایت گردد، به طور مثال درساخت یک قطعه با کلام خواننده یا آهنگساز شعر را از شاعر قرض می‌گیرند و موظف هستند نسبت به آن امانتدار باشند.» وحید تاج از سال 84 تا سال 93 در کارگاه آواز استاد محمد رضا شجریان تلمذ کرده و از میراثداران سبک اوست. این خواننده در یکی دو روز اخیر، تصنیف «بخوان به‌نام عاشقی» را در تجلیل از مقام هنری محمدرضا شجریان که این روزها در بستر بیماری است منتشر کرده است. شعر این اثر از علیرضا بهرامی است و آهنگسازی آن را حمید اسماعیل‌زاده انجام داده است.
او در مورد حفظ و ارائه این میراث ماندگار اظهارکرد: «اگر در آموختن هر هنری نگاه سطحی داشته باشیم به طور یقین این آموزش زودگذر و مقطعی خواهد بود. در یکی  دو روز گذشته کلیپی در فضای مجازی منتشر شده بود در مورد ساز و آواز استاد شجریان و استاد جلیل شهناز در دستگاه شور؛ با شنیدن این اثر که یک دقیقه از آن در شبکه‌های اجتماعی قرار گرفته بود متوجه می‌شوید آواز آقای شجریان با چه نظم و دقتی خوانده می‌شود و چه زیبا تار و پود ساز و آواز در زمانی شاید کمتر از یک دقیقه درکنار هم قرار گرفته و همین دقایق کوتاه برای کسانی که پیگیر موسیقی آوازی هستند درس بزرگی است. اما اگر بخواهیم ساز یا آواز استادان شجریان یا جلیل شهناز یا هر استاد دیگر را به‌صورت سطحی دنبال کنیم مسلماً زودگذر است و با شکست مواجه می‌شود.»
خود من همیشه آثار خوانندگان بزرگ را در ذهنم تجزیه و تحلیل می‌کنم و این کار را در زمان دانشجویی‌ام آموختم و آثار آهنگسازان مختلف دنیا چون موتزارت، بتهوون، باخ و... را تجزیه و تحلیل می‌کردم و با خود گفتم چه خوب است این کار در آواز ایرانی هم انجام شود. بنابراین هر آوازی را که می‌شنیدم به لحاظ صدادهی، نوع کشش‌ها، انتخاب شعر و تلفیق شعر و موسیقی جمله‌بندی و... تجزیه و تحلیل می‌کردم.
بنابراین باید بحث آموزشی و معرفی آواز به‌صورت علمی‌تر و اصولی‌تر انجام بگیرد. باید موسیقی آوازی چه به‌صورت خصوصی و چه عمومی و دولتی در رسانه‌ها پرداخته و آنالیز شود. اگر می‌خواهیم موسیقی ایرانی در بین جوان‌ها اشاعه پیدا کند و نسل جوان موسیقی به آن پایبند باشند، لازم است خیلی دقیق و موشکافانه آن را بررسی کرد تا حال آواز ما بهتر شود.
وحید تاج تجربه سال‌ها حضور در محضر شجریان بودن را اینگونه بیان می‌کند: «سال‌هایی که در کارگاه آواز ایشان بودم، جدا از آموزش آواز و موسیقی مهم‌ترین درسی که از استاد آموختم اخلاق بود. من بر این نظرم در هر حرفه و هنری جدا از آموزش آن حرفه، عوامل دیگری هم هستند که یک هنرآموز یا دانشجو باید آن را تحصیل کند. به یاد دارم آن زمان که مکتب استاد شجریان را می‌آموختیم اولین روزی که وارد کلاس شدیم استاد از اتحاد و دوستی صحبت کردند و نسبت به این موضوع تأکید بسیاری داشتند. این اتحاد به معنای کنار هم بودن نیست، بلکه هنرمندان باید به معنای واقعی با یکدیگر متحد باشند.»

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7290/15/537375/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها