پارک ملی بوجاق جشنواره‌ای از جانوران و گیاهان مخصوص به خود در استان گیلان است

به زمین نزدیک شوید




نوشته  صالح تسبیحی
در امتدادِ پناه بر طبیعت، بین رشت و انزلی، بپیچ به راست، به سوی منطقه آزاد تجاری، اما با تجارت و خرید بازی‌های بی‌فایده و تکرارِ شهرنشینی که کاری نداری، از شلوغی هم که گریخته‌ای، جاده کناره‌ دریا را بگیر و برو، از «زیبا کنار» که رد شدی نزدیکی «کیاشهر» دنبال تابلوی «بوجاق» بگرد، بپیچ به چپ، پارک ملی بوجاق یک زمین سبزِ وسیع بکر و اعلاست که بارها زیر چکمه‌های خورد و خوراک‌کنندگان زمین رفته و نجات پیدا کرده است.
بوجاق جشنواره‌ای از جانوران و گیاهانِ مخصوص به خودش است. گفته می‌شود بیش از دو هزار گونه پرنده آنجا ساکن یا مهاجر به آنجا هستند که دوازده گونه از این جانوران در خطر انقراض قرار دارند. پس وقتی به بوجاق سرسبز می‌روی مواظب باش که زمین از حضورت نشکند. این پارک بزرگ از شرق به تالابِ کیاشهر می‌رسد. تالابِ کیاشهر یکی از دیدنی‌ترین و قدیمی‌ترین مقصدهای گردشگری گیلان بوده است که سال‌های سال به حال خود رها شده و اکنون در معرض نابودی است. دلیل نوشتن در این صفحه و در روزنامه‌ای رسمی برای من دقیقاً یادآوری همین بحران‌های زیست محیطی است که دارد وطن‌مان را می‌خشکاند و می‌سوزاند و باید به حالِ طبیعت فکری کرد، وگرنه گفتن از زیبایی‌ها که کار سختی نیست و در هر وب سایت و نشریه‌ای مُد هم هست و می‌نویسند که مثلاً «گیاهانِ متنوعِ پارک ملی بوجاق در فصل‌های مختلف سال به رنگ‌های متعدد درمی‌آیند و بوجاق از جمله مناطقی است که خزان ندارد اما بهارِ زیبایی اردیبهشت اش را رنگی می‌کند» با این حال پارک ملی بوجاق نیازمندِ حفاظت بیشتر، بستنِ مسیرِ مرکزی آن روی به دریا و معین کردنِ اتومبیل‌های گروهی گردشگرانه‌ای است که با نیروی برق کار می‌کنند و با این اوصاف (که هرکس می‌تواند با اتومبیل خود به بوجاق برود و در زمین‌های پهناورِ سرسبزش قیقاج بدهد، ) پارک ملی سرزنده، می‌رود که به سرنوشتِ نیای شرقی خود، تالابِ کیاشهر دچار شود.
پارک ملی بوجاق یکی از بهترین نقاط برای تماشای پرندگان است و علاقه مندان به پرنده نگری می‌توانند با سرچ کردنِ زمان مناسب، به این محلِ عالی بروند و در نورِ آفتاب ملایم و ساحلِ دریا، بی‌صدا و بی‌آزار زیستِ مرغوبِ پرنده‌ها را تماشا کنند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7290/22/537324/1
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها