شهروند مجـــازی




یگانه خدامی

#آزادراه_تهران_شمال

قطعه اول آزادراه تهران شمال دیروز با دستور رئیس جمهوری افتتاح شد تا اولین سفرها از این مسیر آغاز شود. البته به‌صورت آزمایشی. از دیروز صبح عکس‌ها و فیلم‌هایی از صف خودروها در انتهای بزرگراه همت غرب و ورودی قطعه یک آزادراه شمال منتشر می‌شد که منتظر بودند آزاد راه افتتاح شود. درباره این مسأله و با انتشار این عکس‌ها و فیلم‌ها کاربران زیادی به شوخی و جدی نوشتند. خبرنگار ایلنا در توئیترش نوشت که تعدادی از رانندگان این خودروها درباره دلیل حضورشان گفتند می‌خواهیم اولین نفری باشیم که از این آزادراه عبور می‌کنیم.
البته به مسأله عوارض این آزادراه هم پرداخته می‌شد چون اعلام شد عوارض آزادراه حدود 50 هزار تومان است که به‌نظر بسیاری از کاربران رقم بالایی است: «شاید الان به‌عنوان کسانی که قرار نیست از آزادراه شمال با عوارض ۵۰هزار تومنی استفاده کنیم زیاد بهش اهمیت ندیم ولی تجربه میگه این هزینه‌های اضافی که به این شکل از مردم گرفته میشه‌ برای مسئولان شیرینه و باید منتظر باشیم چندوقت دیگه برای عبور از بزرگراه‌های داخل شهر هم پول پرداخت کنیم»، «این عزیزانی که توی صف بازگشایی آزادراه تهران شمال وایسادن میدونن فقط تا شهرستانک میتونن برن؟ چه خبرتونه چه خبرتووونه؟!»، «کاش آزادراه شمال به‌طور کامل باز بشه ما بتونیم دوباره از جاده چالوس لذت ببریم»، «عوارض عبور از قطعه یک آزادراه تهران شمال نشون داد که ما مردم عادی نباید خوشحال باشیم! این‌رو برای پولدارها ساختند که با پورشه ‌هاشون راحت برن و بیان. ما الان تو جاده‌های قدیمی مزاحمشونیم و ترافیک درست می کنیم.»، «وام برای پرداخت عوارضی آزادراه تهران شمال نمیدن؟»، «راه دسترسی و تخریب جنگل‌های شمال کوتاه شد!»، «این آزادراه تهران شمال یه ذرش درست شده که عوارض شده حدود 50 تومن، تو رو خدا کاملش نکنید، این آزادراه کامل بشه عوارضش یه قیمتی میشه که وقتی بریم شمال باید یه شیش ماهی اونجا بمونیم کار کنیم تا یه پولی پس‌انداز کنیم بتونیم باز عوارضی بدیم برگردیم خونه مون»، «آزادراه تهران شمال رو چهل ساله دارن میسازن. طرح و نقشه هاش برای حجم خودرو چهل سال پیشه الان پاسخگوی نیاز این حجم خودرو هست؟»، «در حال حاضر تعداد زیادی خودرو در ورودی آزادراه منتظر ایستادند تا با باز شدن آزادراه، وارد آن شوند. بدون شرح واقعاً»، «اونایی که سال‌ها توی ترافیک شمال اذیت شدن الان خیلی ذوق‌زده‌طور رفتن توی ترافیک آزادراه جدید موندن. »، «عوارض آزادراه تهران شمال ٤٨ هزار تومنه، جاده ابریشمه مگه!؟»، «یه عده ساعت‌ها توی ترافیک همت غرب ایستادن تا اولین ماشینی باشن که پا میزاره تو آزادراه تهران شمال. تازه دارم میفهمم سطح زندگی‌مون نتیجه کیفیت رفتار خودمون هست»، «عوارض قطعه اول آزادراه تهران شمال زیر 50 هزار تومنه. بخوای یه سفر از تهران بری شمال از این آزاد راه هزینه یه بلیت هواپیما رو ازت میگیرن»، «ملتی هستیم که برای آزادراه صف می‌کشیم.»


آرزوی دختر افغان در اختتامیه جشنواره فجر

مراسم اختتامیه جشنواره فیلم فجر همچنان مورد توجه کاربران شبکه‌های اجتماعی است و یکی از مسائلی که درباره‌اش صحبت می‌کنند حرف‌های شمیلا شیرزاد دختر نوجوان بازیگر فیلم «خورشید» مجید مجیدی است. او پس از اینکه همراه ابوالفضل شیرزاد، روح‌الله زمانی و سید مهدی موسوی بازیگران نوجوان فیلم «خورشید» از سوی هیأت داوران لوح تقدیر گرفت گفت: «من در مترو برای گذران زندگی کار می‌کنم. امیدوارم روزی برسد که در جهان هیچ کودک کاری وجود نداشته باشد.» حرف‌های او تماشاگران مراسم اختتامیه را تحت تأثیر قرار داد و دیروز هم درباره‌اش در شبکه‌های اجتماعی حرف می‌زدند و می‌نوشتند و البته فیلم صحبت‌های او را بازنشر می‌کردند: «آخ چقدر این بچه‌هایی که مجیدی انتخابشون کرده خوبن. اصلاً کلاً فجر یه طرف روح‌الله و شمیلا هم یه طرف»، «گرتا تونبرگ کیه ما خودمون شمیلا داریم که مانیفست میخونه تو جشنواره فجر»، «حواسمون باشه به جهانی که پیش روی شمیلا و روح‌الله‌های خورشید باز کردیم، رهاشون نکنیم، فراموش شدنشون بعد از این دست و هوراها، پست‌ها و استوری‌ها خطرناک‌تر از زندگی تلخیه که تا امروز داشتن!»، «هر کی تونست حرفهای شمیلا شیرزاد و روح‌الله زمانی از بازیگران فیلم خورشید مجید مجیدی رو در اختتامیه جشنواره فیلم فجر ببینه و تونست اشک نریزه خوش به حالش. من در برابر نگه‌داشتن اشکهام در چنین شرایطی خیلی ناتوانم! خوبه یا بد نمیدونم.»، «شمیلا شیرزاد بازیگر فیلم خورشید توی اختتامیه جشنواره فیلم فجر: «من یک دختر افغانی‌ام و...»حالا اگه یک ایرانی گفته  بود ریخته بودند سرش و پدرش رو درآورده بودن که افغانی نه افغانستانی و انگ بی‌سوادی هم بهش می‌بستند»، «شمیلا شیرزاد گرچه یک کودک است اما غم‌های زندگی عملاً او را بزرگ کرده. حرف‌هایش محکم و تلخند. کار، رنج آوارگی و سختی کشیدن در کشوری دیگر چون در کشور خودش آرامش نیست و جایی ندارد، سبب شده که امیدوار باشد: «هیچ کودک کاری در جهان نباشد.» براستی که زندگی سخت زنان را می‌سازد».

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7278/20/535995/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها