‌نیمه اول اسفند‌ با ‌80 کیلومتر سرعت وارد شوید

روایت مسافران روز اول ازآزادراه تهران- شمال




سهیلا یادگاری
عبور آزمایشی از قطعه اول آزاد راه تهران- شمال روز گذشته آغاز شد و به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی بهره‌برداری رسمی از آزادراه در نیمه اول اسفند با حضور رئیس جمهوری خواهد بود.
ورودی قطعه یک آزادراه تهران- شمال در انتهای بزرگراه همت غرب بعد از خروجی دهکده المپیک است. با آغاز عبور آزمایشی از این قطعه، تابلوی چالوس در انتهای اتوبان همت، نصب شده است.
با اینکه عبور آزمایشی از آزادراه محدود به دو ساعت و از ساعت 12 تا 14 روز گذشته بود اما استقبال مردم برای ورود به آزادراه بسیار زیاد بود. روز گذشته تعداد زیادی از خودروهای عبوری با توقف در انتهای بزرگراه همت غرب، در انتظار ورود به آزادراه تهران ـ شمال بودند. شهروندان علت حضور خود را ثبت لحظه ورودشان در آزادراه به‌عنوان اولین خودروی عبوری از قطعه یک آزادراه تهران شمال عنوان کردند. ورودی قطعه یک آزادراه تهران -شمال در انتهای بزرگراه همت غرب بعد از خروجی دهکده المپیک است. این قطعه از بزرگراه همت منشعب می‌شود و تا شهرستانک در جاده قدیم کندوان ادامه دارد.
قرار بود قطعه یک آزادراه در بهمن ماه به‌صورت رسمی افتتاح شود، اما مسئولان شرکت بهره‌برداری از آزادراه اعلام کردند، افتتاح آزادراه به تعویق افتاده است. اما رئیس جمهوری روز سه‌شنبه و در مراسم گرامیداشت 22 بهمن ماه، دستور داد تا عبور آزمایشی از آزادراه روز چهارشنبه آغاز شود. با دستور رئیس جمهوری روز گذشته مهم‌ترین قطعه آزادراه تهران -شمال به‌صورت آزمایشی زیر بار ترافیک رفت تا در نیمه اول اسفند به‌صورت رسمی بازگشایی شود.
آزادراه تهران- شمال 4 قطعه دارد که قطعه چهارم آن در سال 95 به بهره‌برداری رسید. قطعه دو و سه آن نیز در حال آماده‌سازی است. اما قطعه یک، مهم‌ترین قطعه آزادراه است که طول مسیر تهران- شمال را 62 کیلومتر کاهش می‌دهد و صرفه‌جویی 86 میلیون لیتر بنزین در سال با شروع عبور و مرور از این قطعه اتفاق می‌افتد.
سعید شاهسواری، مدیر عامل شرکت احداث و بهره‌برداری آزادراه تهران -شمال در گفت‌و‌گو با «ایران» در پاسخ به این سؤال که تا افتتاح رسمی عبور آزمایشی ادامه دارد؟ گفت: عبور آزمایشی فقط روز گذشته و امروز خواهد بود و آزادراه از ساعت 12 تا 14 به روی شهروندان باز است. اما دوباره تا افتتاح رسمی بسته می‌شود.
شاهسواری، افتتاح قطعی آزادراه را طبق اعلام وزارت راه و شهرسازی نیمه اول اسفند عنوان کرد و گفت: عبور آزمایشی در دو روز با هماهنگی پلیس راه انجام شد و فقط محدود به دو روز است. آزادراه دوباره بسته می‌شود تا نواقص آن رفع شود.
او بحث‌هایی مانند نظافت، کنترل و نصب دوربین‌های سرعت و «خرده کاری‌های باقیمانده» را علت بسته شدن دوباره قطعه یک تا نیمه اول اسفند اعلام کرد.
عوارض
 نرخ عوارض آزادراه مهم‌ترین سؤالی است که مردم می‌پرسند، اما تاکنون نرخ دقیق آن اعلام نشده است. پرویز فتاح، رئیس بنیاد مستضعفان، به‌عنوان سازنده آزادراه، در خصوص تعیین نرخ عوارض گفت: مدیریت نرخ‌گذاری عوارض طبق قانون با دولت و وزارت راه و شهرسازی است و ما هم تابع آن هستیم. ما مدعی آن هستیم که در آزادراه تهران-شمال سرمایه‌گذاری کرده‌ایم و قرارداد داریم و باید با همان تشریفات قانونی، این سرمایه‌گذاری به بنیاد مستضعفان برگردد.
رئیس بنیاد مستضعفان ادامه داد: اگر نرخ را کم بگذارند، ما به‌جای ۱۰ سال، باید ۱۵ سال در آزادراه خیمه بزنیم. حداقل باید ۱۰ سال از آزادراه بهره‌برداری کنیم تا اصل پولمان برگردد و سپس محور را به وزارت راه و شهرسازی تحویل می‌دهیم. درباره نرخ عوارض آزادراه از بنیاد هم نظرخواهی کرده‌اند اما نرخ‌گذاری مصوبه دولت است.
به‌گفته فتاح، رئیس جمهوری شخصاً در خصوص عوارض آزادراه تهران-شمال نظر دارند و پیشنهاد منطقی دادند که اگر از مسیر قدیم تهران-چالوس تردد شود، چه میزان بنزین مصرف می‌شود و اگر ترددها به آزادراه منتقل شود، چه میزان بنزین مصرف می‌شود؛ سپس این مابه التفاوت در صرفه‌جویی مصرف سوخت را به‌صورت ریالی محاسبه کنید و معیار نرخ عوارض باشد.
مدیرعامل شرکت احداث و بهره‌برداری آزادراه تهران -شمال نیز در خصوص نرخ عوارض آزادراه گفت: عوارض را پیشنهاد کردیم، اما مرجع تصویب آن وزارت راه و شهرسازی است. بنیاد با توجه به سرمایه‌گذاری که انجام شده و ارزیابی‌هایی که انجام می‌دهد نرخ عوارض را پیشنهاد می‌دهد اما مرجع تصمیم‌گیری و اعلام آن وزارت راه و شهرسازی است که تاکنون رسماً مبلغی اعلام نشده است. اما تا قبل از افتتاح رسمی نرخ عوارض آزادراه قطعاً اعلام می‌شود.
خیرالله خادمی، معاون وزیر راه و شهرسازی نیز در گفت‌و‌گو با «ایران» در خصوص تعیین نرخ عوارض گفت: پیشنهاد بنیاد برای عوارض 50 هزار تومان است اما وزارت راه و شهرسازی قیمتی کمتر از 50 هزار تومان را پیشنهاد داده است که این پیشنهادات در کارگروهی در وزارتخانه در حال بررسی است. خادمی نرخ نهایی عوارض آزادراه را کمتر از 50 هزار تومان پیشنهادی بنیاد اعلام کرد.
مدیرعامـــــــل شـــــرکت ســـــــاخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور اظهارداشت: عوارض این محور به‌صورت الکترونیکی اخذ شده و نرخ آن شناور است به این معنا که بر اساس میزان پیمایش خودروها و در ساعات اوج یا کم باری ترافیک رقم آن تغییر می‌کند. البته رقم عوارض بزودی اعلام خواهد شد.
ایمنی تکمیل است
شاهسواری با اشاره به موضوع ایمنی آزادراه گفت: بحث‌های ایمنی به اتمام رسیده است، نصب گارد ریل، نیوجرسی‌ها، دیوارهای حائل، سیستم‌های روشنایی، تهویه تونل‌ها، کنترل هوشمند و تمام مواردی دیگر انجام شده است.
در خصوص ظرفیت و گنجایش آزادراه برای بار ترافیکی در ایام پیک، مدیرعامل شرکت احداث و بهره‌برداری آزادراه تهران -شمال گفت: آزادراه از نظر گنجایش و ظرفیت بار ترافیکی مشکلی ندارد اما با توجه به مقصد آن‌که جاده فعلی چالوس است، باید کنترل‌های ترافیکی رعایت شود تا مشکلی در ایام پیک به وجود نیاید. در روزهای پیک سفر در هماهنگی با پلیس شاید لازم باشد مسیر یکطرفه شود.
تردد ماشین سنگین
عبور ماشین سنگین از آزاد راه ممنوع است. شاهسواری علت آن را ممنوع بودن تردد ماشین سنگین از جاده چالوس عنوان کرد. به گفته مدیرعامل شرکت آزادراه تهران- شمال، سازه آزادراه از نظر فنی برای عبورماشین سنگین طراحی شده است اما چون انتهای آن به جاده چالوس منتهی می‌شود و عبور ماشین سنگین از جاده چالوس ممنوع است، فعلاً تردد ماشین سنگین از آزادراه ممنوع است.
سرعت 80 کیلومتر
در خصوص تعیین سرعت حرکت در آزادراه، معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در طرح مهندسی ساخت، سرعت عبور از آزادراه 100 کیلومتر است اما با توجه به کوهستانی بودن مسیر و وجود 32 کیلومتر تونل و 3 کیلومتر پل در مسیر، برای حفظ ایمنی، فعلاً سرعت مجاز حرکت 80 کیلومتر و در تونل‌ها ۷۰ کیلومتر در ساعت تعیین شده است. اما اگر در آینده پلیس افزایش سرعت را بدون مانع عنوان کند ممکن است سرعت به 100 کیلومتر برسد.
به‌گفته خادمی با توجه به کوتاه شدن زمان سیر از یک ساعت و نیم به 25 دقیقه، زمان تردد در سرعت 80 کیلومتر بین 5 تا 8 دقیقه بیشتر از سرعت 100 کیلومتر است.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: وزارت راه وشهرسازی و بنیاد مستضعفان بلافاصله پس از اعلام رئیس جمهوری، اقدام به پاکسازی محور و برفروبی کردند تا این آزادراه برای تردد آزمایشی در روز جاری آماده‌سازی شود. پلیس راه نیز قبل از بازگشایی، ایمن بودن آن را آزمایش کرد.
خادمی با بیان اینکه این دو روز عبور از آزادراه رایگان است، گفت: اخذ عوارض آزادراهی در این مسیر به‌صورت الکترونیک انجام می‌شود و برای آزمایش پلاک‌های خودروهایی که امروز و فردا عبور می‌کنند ثبت می‌شود.
وی تأکید کرد: در نیمه اول اسفند ماه منطقه یک آزادراه تهران - شمال آماده افتتاح رسمی است.

نکته
برخی دانستنی‌ها درباره آزادراه؛ از ساعت تا عوارض

عوارض تردد در زمان عبور آزمایشی آزادراه تهران-شمال رایگان است
تردد آزمایشی در قطعه نخست آزادراه تهران-شمال از ساعت ١٢ تا ١۴ در دو روز(روز گذشته و امروز) انجام می‌شود
عملیات عمرانی در قطعه نخست آزادراه تهران-شمال به اتمام رسیده
افتتاح رسمی اوایل اسفندماه خواهد بود
ابتدای قطعه نخست آزادراه ٣٢ کیلومتری تهران-شمال از انتهای بزرگراه آزادگان است و تا محدوده شهرستانک ادامه دارد
قطعه نخست آزادراه تهران-شمال دارای ۴٠ تونل است
کاهش ۶٢ کیلومتری سفر، بیش از 1.5 ساعت از زمان تردد مسافران کم می‌کند
آزادراه تهران-شمال نخستین آزادراه کف‌بتنی ایران است
با بهره‌برداری از قطعه نخست، سالانه ٨۶ میلیون لیتر در مصرف سوخت صرفه‌جویی می‌شود
صرفه‌جویی سوخت باعث کاهش ٣٧ میلیون تنی آلایندگی هوا خواهد شد
نرخ عوارض آزادراه کمتر از 50 هزار تومان خواهد بود‌‌‌

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7278/1/535980/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها