بررسی سرنوشت احتمالی نمایندگان ایران در آسیا پس از اتمام هفته نخست

سیاه، خاکستری یا سپید




حامد جیرودی
خبرنگار
هفته اول مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا 2020 با ثبت یک پیروزی، یک تساوی و 2 باخت برای نمایندگان ایران پشت سرگذاشته شد. تساوی 1-1 استقلال مقابل الشرطه، شکست‌های مشابه 2-0 شهرخودرو مقابل الهلال عربستان و پرسپولیس برابر الدحیل قطر، باعث شد شروع ایرانی‌ها چندان امیدوارکننده نباشد و در این بین تنها  سپاهان آبروداری کرد و با ارائه یک بازی درخشان، میزبان خود العین امارات را با نتیجه پرگل 4-0 شکست داد. میان 4 تیم ایرانی حاضر در این دوره از مسابقات، تنها  شهرخودرو نخستین حضور در آسیا را تجربه می‌‌کند. در این گزارش به بررسی عملکرد و سرنوشت احتمالی نمایندگان فوتبال ایران  پس از اتمام هفته نخست مسابقات می‌‌پردازیم.
بیم از تکرار یک اتفاق بعد از ۹ سال
سال ۲۰۱۱ نیز همانند امسال در هفته نخست مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا، سپاهان حریف خود را شکست داد، استقلال تن به تساوی داد و پرسپولیس باخت. در پایان مرحله گروهی آن دوره، تنها سپاهان بود که از گروه خود صعود کرد و حالا این بیم وجود دارد که بعد از ۹ سال تاریخ تکرار نشود. سپاهان در شرایطی در ورزشگاه هزاع بن زاید شهر العین از سد میزبان خود گذشت که این نخستین پیروزی 4-0 سپاهان در اولین دیدار خود در مرحله گروهی لیگ قهرمانان نیست. طلایی‌پوشان در سال ۲۰۰۴ نیز موفق شدند نفتچی ازبکستان را در هفته نخست 4-0 شکست دهند. ضمن اینکه پیروزی اخیر سپاهان، هشتمین برد این تیم در دوازدهمین دوره حضورش در آسیا در هفته نخست مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا (ACL) است که ۶ پیروزی آن در مسابقات خانگی و ۲ برد در بیرون از خانه کسب شده است. پیش از این، سپاهان تنها یک بار در بازی اول خارج از خانه خود موفق بوده که به سال ۲۰۱۱ برمی‌گردد و زردپوشان در عربستان مقابل الهلال به پیروزی رسیدند. از این 8 برد، 5 پیروزی مقابل نمایندگان امارات رقم خورده که سهم النصر از بقیه بیشتر است. البته بردهای قبلی سپاهان در هفته نخست، متضمن صعود نبوده و آنها 4 بار نتوانستند از گروه خود بالا بروند و 3 بار موفق به انجام این مهم شدند. گفتنی است، سپاهان در سال ۲۰۰۷ که دیدار نخست خود را برد، در نهایت به فینال رقابت‌ها راه پیدا کرد.
شروع‌های مقتدرانه و پایان تلخ
نمایندگان ایران پیش از این بردهای مقتدرانه‌تری هم در هفته نخست داشته‌اند. فولاد در سال ۲۰۰۶ موفق شد در ورزشگاه دستگردی تهران 6-0 القادسیه کویت را در هم بکوبد ولی اتفاق عجیب اینکه در گروه خود چهارم شد و القادسیه به عنوان تیم صدرنشین به مرحله بعدی رسید. فولاد بعد از این برد تنها یک امتیاز دیگر دشت کرد و 4 باخت پیاپی را متحمل شد. سپاهان در سال 2004 نفتچی ازبکستان را در هفته نخست 4-0 برد اما بعد از الاتحاد عربستان در گروه دوم شد و نتوانست به مرحله بعدی برسد چرا که در آن سال تنها تیم اول از هر گروه صعود می‌کرد.
عملکرد قلعه‌نویی در آسیا
امیر قلعه‌نویی سی و نهمین بازی به عنوان سرمربی را در لیگ قهرمانان آسیا تجربه کرد. سرمربی سپاهان در 38 بازی قبلی با تیم‌های استقلال، سپاهان و ذوب آهن در این رقابت‌ها حاضر بوده که 17 برد، 11 تساوی و 11 باخت کسب کرده است. قلعه‌نویی در سال 2013 با استقلال تا نیمه نهایی لیگ قهرمانان پیش رفت که بهترین عملکرد او محسوب می‌‌شود. ضمن اینکه او در سال 2011 سپاهان را به مرحله یک چهارم نهایی این رقابت‌ها رساند اما پس از آن از این تیم جدا و سرمربی استقلال شد. قلعه‌نویی در فصل 2018 آخرین دوره حضورش در لیگ قهرمانان را با ذوب آهن تجربه کرد که تا مرحله یک هشتم نهایی صعود کرد اما در بازی برگشت مقابل استقلال با هدایت وینفرد شفر شکست خورد و حذف شد.
15 پاس و مشارکت 9 بازیکن استقلال برای یک گل
استقلال با تساوی برابر الشرطه، چهارمین تساوی‌اش در هفته اول لیگ قهرمانان آسیا را تجربه کرد. پیش از این، آنها یک بار به عنوان میزبان و ۲ بار به عنوان میهمان، هفته نخست را با تساوی پشت سر گذاشته‌اند. در سه دوره قبلی که استقلال در بازی نخست به تساوی رسیده، ۲ بار از گروه صعود کرده است. جالب اینکه هر ۲ صعود به تساوی بیرون از خانه‌شان در هفته نخست بازمی‌گردد و تنها باری که صعود نکردند، به دیدار خانگی‌شان در ورزشگاه آزادی مربوط می‌‌شود. استقلال در حالی در نیمه اول بازی با الشرطه برنده به رختکن رفت که تک گل آنها با ثبت آمار قابل توجهی به ثمر رسید. شاگردان مجیدی پیش از گل به خودی حریف، 15 پاس بین همدیگر رد و بدل کردند. آماری که در فوتبال ایران کمتر شاهد آن هستیم. جالب اینکه در جریان این گل همه بازیکنان استقلال به جز آرش رضاوند و سیدحسین حسینی حداقل یک بار توپ را لمس کردند. از سویی هنوز باختی در کارنامه فرهاد مجیدی در این تیم به ثبت نرسیده است. مجیدی که اواخر فصل گذشته به عنوان سرمربی موقت جانشین شفر شد، در 5 بازی هدایت این تیم را برعهده داشت. تیم او فصل گذشته در لیگ برتر، استقلال خوزستان و سپیدرود را برد و با صنعت نفت آبادان مساوی کرد. ضمن این که در لیگ قهرمانان هم با الدحیل مساوی کرد و العین را برد. او در این فصل هم الکویت، الریان و نفت مسجدسلیمان را برده و برابر پرسپولیس و الشرطه نیز مساوی کرده است.
شکست یحیی بعد از 2 هزار و 468 روز
پرسپولیس برای دومین مرتبه در هفته نخست مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا شکست خورد. آنها در سال ۲۰۱۱ در عربستان به الاتحاد 3-1 باختند و در نهایت در گروه چهارم شدند و از صعود بازماندند. سرخپوشان پایتخت در فصل گذشته نیز با 7 امتیاز در گروه خود چهارم شدند. در هر حال، این نخستین باخت یحیی گل‌محمدی در دومین مقطع حضورش در پرسپولیس محسوب می‌‌شود که در چهارمین بازی به ثبت رسید. پرسپولیس با هدایت گل‌محمدی پس از ۶ سال و ۹ ماه و یک روز یا به عبارتی 2 هزار و 468 روز شکست خورد. آخرین باخت پرسپولیس با یحیی به هفته سی و چهارم لیگ دوازدهم (سال ۹۲) مربوط می‌‌شد که 3-1 مغلوب تراکتور شد. یحیی در دوره قبلی حضورش در ۲۱ بازی متحمل 3 شکست شد؛ راه‌آهن و سپاهان و تراکتور تیم‌هایی بودند که پرسپولیسِ یحیی را شکست دادند. گفتنی است، گل محمدی در فصل 2016 لیگ قهرمانان به همراه ذوب آهن 4 برد، 3 تساوی و یک باخت به دست آورد و در مرحله یک هشتم نهایی از رقابت‌ها حذف شد.
پرسپولیس ۵۰۰ روز بدون برد
پرسپولیس با این شکست برای پنجمین مرتبه متوالی به عنوان تیم میهمان در لیگ قهرمانان شکست خورد. آخرین برد سرخپوشان ۴۹۷ روز قبل از دیدار برابر الدحیل مقابل یک تیم قطری دیگر یعنی السد به دست آمد. دهم مهرماه ۱۳۹۷بود که تیم تحت هدایت برانکو ایوانکوویچ در بازی رفت مرحله نیمه‌ نهایی لیگ قهرمانان با گل علی علیپور در دقیقه ۸۸ از روی نقطه پنالتی حریف قدرتمند خود را شکست داد. بعد از پرسپولیس دیگر هرگز میهمان قدرتمندی نبود. آنها در فینال و در ژاپن با ۲ گل به کاشیما آنتلرز باختند. در سال ۲۰۱۹ نیز با یک گل به السد نتیجه را واگذار کردند. سپس 2-1 به الاهلی عربستان در خاک امارات باختند. در گام بعدی نیز 1-0 مقابل پاختاکور ازبکستان مغلوب شدند. به این ترتیب، سرخپوشان در 8 بازی اخیر خود به عنوان میهمان، 7 بار شکست خورده‌اند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7278/18/535954/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها