آسیــا



رأی اعتماد پارلمان لبنان به دولت «دیاب»

گروه جهان /  کابینه «حسان دیاب»، نخست‎وزیر جدید لبنان توانست در نشست جنجالی سه‎شنبه شب پارلمان این کشور، رأی اعتماد گرفته و کار خود را به‌طور رسمی آغاز کند. به‌گزارش سایت شبکه خبری «فرانس 24»، در پایان نشست جنجالی سه‎شنبه شب، «نبیه بری»، رئیس پارلمان لبنان با تبریک به دولت «حسن دیاب»، خبر داد، از 84 نماینده حاضر در نشست 8 ساعته پارلمان، 63 نماینده به‌دولت رأی اعتماد دادند. بنا بر گزارش‎ سایت شبکه خبری «الجزیره»، تمامی نمایندگان حزب‎الله و متحدانش شامل حزب جنبش امل و حزب جنبش آزاد میهنی، از دولت حمایت کرده و به آن رأی اعتماد دادند. در منطقه مقابل آنها حتی یک نفر از نمایندگان حزب المستقبل، حزب «سعد حریری»، نخست‌وزیر قبلی لبنان و متحدانش شامل حزب نیروهای لبنانی (قوات لبنانیه) و حزب سوسیالیست ترقی‎خواه حاضر نشدند به دولت «حسان دیاب» رأی اعتماد دهند. کابینه دولت جدید لبنان طوری طراحی و چیده شده که بتواند وعده‎های «حسان دیاب» را درمورد نجات اقتصادی کشور تبدیل به عمل کند. وعده‎ای که او در نشست سه‎شنبه شب نیز در پارلمان برآن تأکید کرد.

فیلیپین نظامیان امریکا را اخراج می‌کند

گروه جهان / رودریگو دوترته، رئیس جمهوری فیلیپین روز سه‌شنبه به‌طور رسمی از توافق نظامی دو دهه‌ای کشورش با امریکا خارج شد و وزارت خارجه فیلیپین اعلام کرد، پایان این توافق نظامی را که از 180 روز دیگر اجرایی می‌شود به‌صورت مکتوب به‌سفارت امریکا در مانیل اطلاع داده است. به‌گزارش الجزیره، پس از آنکه تئودورو لوکسین، وزیر خارجه فیلیپین روز سه‌شنبه با انتشار پستی در شبکه‌های اجتماعی از پایان رسمی توافق نظامی کشورش با امریکا خبر داد، مارک اسپر، وزیر دفاع امریکا این تصمیم را «نامیمون» توصیف کرد و گفت، در زمانی که واشنگتن و متحدانش دارند تلاش می‌کنند، چین را تحت فشار قرار دهند که «از قوانین بین‌المللی» در آسیا تبعیت کند، این اقدام فیلیپین حرکتی در مسیر اشتباه است. سالوادور پانلو، سخنگوی دوترته اما گفته است، کشورش با ایالات متحده در بسیاری از موضوعات اختلاف دارد بنابراین رئیس جمهوری فیلیپین تصمیم گرفته با خروج ازاین توافق نظامی، راه را برای برقراری ارتباط‌ها با دیگر کشورها به شیوه‌ای مستقل‌تر هموار کند. با خروج فیلیپین از توافق نظامی با امریکا، بزودی نظامیان امریکایی که از پایگاه خود در فیلیپین برای آموزش نظامی استفاده می‌کنند، این کشور را ترک خواهند کرد.

آمادگی مشروط ترامپ برای توافق با طالبان

گروه جهان / شواهد حاکی از آن است که طالبان و امریکا یک بار دیگر در یکقدمی توافق هستند هرچند که تا آخرین لحظه همه چیز ممکن است تغییر کند. روزنامه نیویورک تایمز به نقل از یک مقام عالی رتبه امریکا از آمادگی مشروط ترامپ برای توافق با طالبان در روز دوشنبه آینده خبر می‌دهد، اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان در توئیتر سیگنال‌هایی در همین راستا می‌دهد و حامد کرزی، رئیس جمهوری سابق افغانستان از پیشرفت مذاکرات امریکا – طالبان استقبال می‌کند.
یک مقام عالی رتبه در کاخ سفید که خواسته نامش فاش نشود، دیروز چهارشنبه به خبرنگار روزنامه نیویورک تایمز گفت، اگر طالبان به تعهد کاهش خشونت پایبند باشد دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا با توافق صلح با طالبان در روز دوشنبه موافقت می‌کند. مایک پمپئو، وزیر خارجه امریکا هم روز سه‌شنبه در تماس تلفنی با اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان او را در جریان پیشرفت مذاکرات امریکا و طالبان قرار داده بود. اشرف غنی هم دیروز چهارشنبه با انتشار توئیتی سخنان پمپئو را منعکس کرد و نوشت، طالبان به امریکا قول داده است به‌طور چشمگیری خشونت‌ها را کاهش دهد تا توافق حاصل شود و امریکا نیروهایش را از افغانستان خارج کند. حامد کرزی، رئیس جمهوری سابق افغانستان هم روز چهارشنبه از پیشرفت گفت‌و‌گوهای صلح میان امریکا و طالبان در دوحه قطر استقبال و ابراز خرسندی کرد.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7278/4/535948/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها