استقبال خشن حامیان «مادورو» از «گوایدو»




گروه جهان /  «تو ترسو هستی نیکلاس! تو هرگز نمی‎توانی مقابل من یا مردمی که می‎خواهند بروی، بایستی.» این نخستین جملات «خوان گوایدو»، رهبر مخالفان ونزوئلا ساعتی بعد از ورودش به کاراکاس پس از چندین سفر خارجی بود. همزمان در نقطه‎ای دیگر از پایتخت ونزوئلا، «نیکلاس مادورو» اندکی پس‌از دیدار با وزیر خارجه روسیه، در مصاحبه‎ای تلویزیونی، «گوایدو» را حتی شایسته صرف انرژی برای زندانی کردنش ندانست و گفت: «نمی‎خواهیم وقتمان را صرف یک ابله کنیم.»
به‌گزارش «بلومبرگ»، «خوان گوایدو»، که بعد از سفر به کلمبیا، امریکا، کانادا و چند کشور اروپایی و حضور در بروکسل، خود را موفق‎ترین فرد ونزوئلا می‎دید، سه‎شنبه شب در حالی وارد فرودگاه کاراکاس شد که در کنار جمع کوچکی از قانونگذاران حامی خود که به استقبالش آمده بودند، انبوه مردمی را دید که آن‌طور که خبرگزاری «اسپوتنیک» نوشته است، خطاب به او فریاد می‎زدند: «قاتل برو». او و همراهان اندکش که باید از بین این معترضان خشمگین عبور می‎کردند، خیلی زود با حامیان «مادورو» درگیر شدند. از نظر حامیان «مادورو»، «گوایدو» مرتکب خطایی بزرگ شده است. زیرا طبق دستورات دولت ونزوئلا رهبر مخالفان اجازه خروج از کشور را ندارد. اما او ماه گذشته بدون توجه به این دستور خاک ونزوئلا را ترک کرد تا با سفر به چندین کشور خارجی قدرت دیپلماتیک خود را به رخ «مادورو»یی بکشد که بسیاری از کشورهای غربی او را به‌رسمیت نمی‎شناسند. هرچند خروج «گوایدو» از ونزوئلا غیرقانونی بود، اما دولت این کشور ترجیح داد، مقابل ورود او به کشور واکنش تندی نداشته باشد و از جمله دست به دستگیری او نزند. حزب حاکم سوسیالیست ونزوئلا پیشتر به رهبر مخالفان در این خصوص هشدار داده و گفته بود، می‎تواند براحتی او را دستگیر و روانه زندان کند. اما در طول دو سال گذشته هرگز این تهدید عملی نشده است. «نیکلاس مادورو» سه‎شنبه شب در مصاحبه‎ای تلویزیونی علت این پرهیز را خیلی ساده خواند و گفت: «زیرا نمی‎خواهیم وقت خودمان را صرف یک مرد ابله کنیم.»
هرچند «خوان گوایدو»، تور پر زرق و برقی را در یک ماه گذشته پشت سر گذاشت و با رهبران کشورهای مهم زیادی دیدار کرد، اما «مادورو» هم چندان دست بسته نیست. او نیز از حمایت چین و روسیه برخوردار است. او در هفته‎ای که گذشت، در کاخ خود پذیرای «سرگی لاوروف»، وزیر خارجه روسیه بود.
به‌گزارش «دویچه وله»، لاوروف در این دیدار با رئیس‎جمهوری ونزوئلا بر سر همکاری‎های نزدیک‎تر نظامی و تکنیکی به توافق رسید. دو طرف همچنین توافق کردند، روسیه در بخش‎های انرژی، تجارت، صنایع و کشاورزی به ونزوئلا کمک کند. به‌گزارش «ایرنا» به نقل از «هیل»، این مسأله باعث شده قانونگذاران امریکایی بیش از پیش از نفوذ رو به افزایش روسیه در ونزوئلا نگران شوند. بنا بر این گزارش، ونزوئلا عملاً تبدیل به میدان رقابت و نبرد امریکا و روسیه شده‎است. دو طرف شاید وارد جنگ لفظی در این خصوص نشده باشند. اما کنش‎ها و واکنش‎ها از سر درون مسکو و واشنگتن بر سر کاراکاس خبر می‎دهند.
این در حالی است که ونزوئلا در دو سال اخیر سخت‌ترین شرایط سیاسی و اقتصادی چند دهه گذشته خود را تجربه کرده است. این شرایط نامساعد که بخش زیادی از آن ناشی از تحریم‎های امریکا علیه این کشور امریکای لاتینی است، زندگی را برای مردم این کشور سخت کرده و سبب مهاجرت بیش از چهار میلیون نفر از آنها در سال ۲۰۱۹ میلادی شده است. پیامد بحران اقتصادی در این کشور، کمبود مواد غذایی و دارو و قطعی برق بوده است.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7278/4/535946/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها