قابل پیش‌بینی بود




سید مرتضی افقه
عضو هیأت علمی دانشگاه شهید چمران
ارائه آمار و تحلیل آن لزوماً در توان هر فردی نیست و مهم‌تر از آن نباید از آمارها در جهت اعلام موفقیت سوء برداشت شود، چرا که الزاماً هر کاهش تورمی، مثبت ارزیابی نمی‌شود.
اما در رابطه با کاهش تورمی که مرکز آمار ایران به تازگی اعلام کرده باید گفت این موضوع قابل پیش‌بینی بود، چراکه شواهد نشان می‌دهد کشور به دلایل مختلف ویژه تحریم‌ها دچار رکود است.
رکود هم یعنی کاهش قدرت خرید مردم. پس کاهش تورم 6/1 درصدی به احتمال قریب به یقین می‌تواند ناشی از کاهش قدرت خرید شهروندان باشد، نه دلایل دیگر و الزاماً هم نمی‌توان آن را مثبت ارزیابی کرد.
هر زمان که از تورم سخن به میان می‌آید توجه به این نکته ضروری است که مقصود از تورم یعنی سرعت رشد قیمت‌ها و کاهش تورم هرگز به معنای کاهش قیمت‌ها نیست و این انتظار نامعقولی است بلکه تورم یعنی کاهش سرعت رشد قیمت‌ها.
به‌عبارت دیگر، میزان کاهش تورمی که در این ماه رخ داده امری طبیعی است که به‌دلیل رشد یا عرضه نیست بلکه تقاضا کاهش یافته است. پس نباید دچار ذوق زدگی و هیجان شویم.
از سوی دیگر با توجه به ارتباط میان متغیرهای اقتصادی و رخدادهای سیاسی و تأثیر مستقیم و آنی اقتصاد در کشور ما از امور سیاسی پیش‌بینی می‌شود، اگر در ماه‌های آتی شاهد اتفاق خاصی در دنیای سیاست نباشیم، انتظار می‌رود کاهش تورم تداوم داشته باشد. البته با توجه به نزدیک بودن پایان سال و پرداخت عیدی به کارمندان، قطعاً نرخ تورم اسفند و فروردین مجدد افزایش خواهد یافت.‌‌‌

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7278/8/535925/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها