آخرین دستاوردهای نظامی کشور در حوزه هوا و فضا

رونمایی از <موشک رعد ۵۰۰>


مقام‌ها و فرماندهان نظامی روز گذشته از آخرین موفقیت‌های حوزه هوافضا رونمایی کردند. برگزاری آیین رونمایی از موشک رعد ۵۰۰ و نسل جدید پیشران‌های موشکی و ماهواره‌برها  با حضور سردار حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و سردار امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه  و همچنین تحویل بالگرد‌های اورهال شده به نیروی زمینی ارتش در اصفهان با حضور امیرحاتمی وزیر دفاع دو رویدادی بود که از توسعه بیش از پیش توانمندی‌های کشور در حوزه هوافضا نشان داشت.
به گزارش ایسنا، سرلشکر سلامی  روز گذشته در آیین رونمایی از  موشک رعد ۵۰۰ گفت: همان گونه که در روزهای گذشته در کلام فرماندهی معظم کل قوا  شنیدیم؛ قوی شدن قلب سیاست‌های نوین دفاعی جمهوری اسلامی است و ما به مدد تجربه و منطق آموخته‌ایم که برای  جلوگیری از وقوع جنگ و نه تنها شکست نخوردن بلکه شکست دادن دشمن، راهی جز قوی شدن نداریم. فرمانده کل سپاه با اشاره به  دستیابی متخصصان نیروی هوافضای سپاه به فناوری نازل‌های متحرک  در موشک‌های ماهواره‌بر، اظهار کرد: این فناوری مهم و پیچیده می‌‌تواند کنترل بردار پیشران موشک را در خلأ انجام دهد؛ به این معنا که ما می‌توانیم فراتر از جو قدرت مانورپذیری پیدا کنیم و این دستاورد بزرگی است که موجب ایجاد جهشی در فناوری موشکی می‌‌شود. سرلشکر سلامی توانمندی موشکی را هویت‌هایی از اقتدار سیاسی توصیف و تصریح کرد: حقیقت قدرت متراکم در درون این موشک‌ها، اراده سیاسی و اقتدار ملت قهرمان ایران است؛ این موشک‌ها  رمز بازدارندگی و سربلندی نظام اسلامی و سرمایه‌های بسیار غنی و ممتازی در اختیار ملت شریف ایران هستند.
موشک چابک رعد ۵۰۰،  از نسل جدید پیشران‌ها با بدنه غیر فلزی و کامپوزیت است که  استفاده از فناوری بدنه‌های الیاف کربن با قابلیت تحمل ۱۰۰ بار فشار و دمای ۳ هزار درجه سانتیگراد  سبب کاهش وزن و افزایش برد آن شده است.
نیروی هوافضای سپاه همچنین  از موتورهای موشک با نازل متحرک رونمایی کرد که ترکیب دو دستاورد بزرگ «بدنه کامپوزیت» و «نازل متحرک» در موشک ، امکان استفاده از موتورهای سوخت جامد را در خارج از جو فراهم کرده است.
با دستیابی به این موفقیت،  ساخت ماهواره برهای سبک سوخت جامد، موشک‌های زمین به زمین با سطح مقطع راداری کم و مانورپذیر کردن موشک‌ها به منظور عبور از سپر موشکی و کاهش هزینه‌ها و افزایش تولید و کاهش پیچیدگی در تولید و نهایتاً جهش نسلی در موشک‌ها فراهم شد.
دستیابی ایران به توانمندی بازسازی بالگرد
متخصصان کشورمان همچنین توانستند بازسازی و اورهال بالگردهای متعلق به  نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران را با اتکا به توانمندی‌های داخلی و بدون خرید هیچ قطعه‌ای از خارج کشور به انجام رسانند.  
امیر حاتمی، وزیر دفاع  آماده سازی و تحویل ده‌ها فروند بالگرد به نیروی زمینی ارتش را که با ساخت قطعات بومی مورد نیاز  توسط متخصصین صنایع هوایی وزارت دفاع صورت گرفته است از دستاوردهای بزرگ  انقلاب اسلامی دانست و افزود: در پایگاه‌های هوانیروز در اقصی نقاط کشور از جمله تهران، اصفهان،  مسجد سلیمان، قزوین، کرمان، کرمانشاه و... بالگردهای زمینگیر شده توسط متخصصین صنایع هوایی و شرکت پنها مورد تعمیر و اورهال اساسی قرار گرفته که در همین راستا، این بالگردهای باز آمد (اورهال) شده موجب افزایش قدرت رزمی، تهاجمی و پشتیبانی نیروهای مسلح، جلوگیری از خروج میلیون‌ها دلار ارز از کشور و کاهش هزینه‌ها به میزان بیش از 50 درصد نسبت به قیمت‌های جهانی و بهره‌گیری حداکثری از شرکت‌های دانش بنیان داخلی شده است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7276/1/535753/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها