افق کمرنگ ائتلاف در جغرافیای اصولگرایی




گروه سیاسی/ شاید لیست‌های مطرح اصولگرایان برای کارزار دوم اسفند از عدد 2 بیشتر شوند؛ این خبری است که خبرگزاری فارس درباره آن گمانه‌زنی کرده. این خبرگزاری دیروز نوشت که «به‌دنبال خروج جبهه پایداری و پافشاری این حزب برای ارائه لیست جداگانه از سایر گروه‌ها و احزاب نیروهای جبهه انقلاب، برخی احزاب و چهره‌های دیگر نیز در اعتراض به این موضوع خواستار لیست جداگانه شدند.» البته یک روز قبل از آن هم جبهه پیشرفت رفاه و عدالت که از نزدیکان شهاب‌الدین صدر محسوب می‌شوند رسماً خروج خود از شورای ائتلاف را اعلام کرده بودند تا در عمل تبدیل به لیست سوم اصولگرایان تا اینجای کار شوند. با وجود این شاید وزن نه چندان قابل ملاحظه آنها در جریان اصولگرایی آنقدرها هم این خروج را به یک شکاف جدی در میان اصولگرایان تبدیل نمی‌کرد. اما حالا آن‌طور که فارس خبر داده حرف بر سر بیرون کشیدن قالیباف و یاران او از شورای ائتلاف است؛ جمعی که حداقل تا اینجا نیمی از وزن اصلی این شورا و لیست آن را در اختیار دارند.
قالیباف در فکر خروج از ائتلاف؟
بر پایه این گزارش «برخی از افراد با فشار روی محمدباقر قالیباف، خواستار ارائه لیست جداگانه توسط وی شدند.» در عین حال البته فارس در گزارش خود آورده است که «قالیباف معتقد است عدم وحدت نیروهای انقلاب منجر به شکست این جبهه در انتخابات مجلس خواهد شد.» ائتلاف نیروهای انقلاب از چندی قبل با سازوکاری که رسماً اعلام کرده بود، لیست ۹۰ نفره خود را مشخص کرد و قرار بود تا روز جمعه فهرست نهایی ۳۰ نفره را اعلام کند. اتفاقی که در عمل رخ نداد. هر چند درباره دلایل اعلام نشدن این فهرست در موعد مقرر توضیحی داده نشده اما قطعاً یکی از گمانه‌های جدی برای این تأخیر می‌تواند ناظر به احتمال بروز اختلاف‌نظرهایی میان اصولگرایان باشد.
صف خروجی‌ها
 ناظر به‌همین گمانه می‌توان به سخنان دیروز دبیرکل یکی از احزاب اصولگرا اشاره کرد که گفته است: «اگر شورای ائتلاف به لیست واحد نرسد با لیست مستقل می‌آییم.» این حرف را حسین کنعانی مقدم، دبیرکل حزب سبز در گفت‌و‌گو با «خبر آنلاین» مطرح کرده. تهدید او می‌تواند نشان واضحی باشد از وجود اختلاف‌نظرها و شکاف‌هایی که تا اینجا مانع ارائه لیست مشترک از سوی شورای ائتلاف شده است. او که قبلاً گفته بود برنامه‌های انتخاباتی ما در چارچوب جبهه ایستادگی دنبال می‌شود»، این‌بار تأکید کرده که پیشنهاد لیست جداگانه از سوی حزب سبز را به دبیرکل جبهه ایستادگی داده است. اتفاقی که اگر بیفتد به معنای جدایی بخش حامیان و نزدیکان محسن رضایی از شورای ائتلاف اصولگرایان است. در همین حال یک وزیر دولت احمدی‌نژاد هم به «خبرآنلاین» گفته که «هیچ قولی ندادند که ما را در لیست شورای ائتلاف بگذارند». البته رضا تقی‌پور در مصاحبه خود اشاره‌ای به مجموعه‌ای که از آن یاد می‌کند، نکرده اما به نظر می‌رسد صحبت او درباره مدیران دولت احمدی‌نژاد و برخی از نزدیکان سابق اوست که اکنون وارد انتخابات شده‌اند. او گفته که «عضو هیچ جناح و حزبی نیستم و از افراد ولایی مستقل هستم اما گروه‌ها با رعایت چارچوب‌های وحدت می‌توانند ما را در لیست‌های خود قرار دهند.» وزیر ارتباطات دولت احمدی‌نژاد توضیح داده است: «مجموع گفت‌و‌گوی ما با اعضای شورای ائتلاف و جبهه پایداری این بود که به ما گفتند می‌خواهیم شما را در لیست قرار دهیم و در فرآیند انتخاب به این جمع‌بندی رسیده‌ایم.»
انتقاد از شورای ائتلاف در لوای اعلام تمایل برای لیست مشترک
در شرایطی که به‌نظر می‌رسد تکثر فهرست‌های احتمالی در میان اصولگرایان رو به افزایش گذاشته، بزرگترین مجموعه خارج از شورای ائتلاف که پیش از همه پرچم ارائه لیست مستقل را بر افراشت، بر حفظ وحدت هم تأکید دارد. آن‌طور که «ایسنا» گزارش داده روز گذشته مرتضی آقاتهرانی، دبیرکل جبهه پایداری گفته است: «پایداری هم دعوت‌کننده به اشتراک حداکثری فهرست هاست بنابراین پیش دستی نکرد و صبر کرد تا دوستان شورای ائتلاف فهرست ۹۰ نفره نامزدهای مطلوب خودشان را اعلام کردند و پس از آن لیست ۶۰ نفره کاندیدای اصلح را جمع‌بندی و رسانه‌ای کرد.» او گفته که هم‌اکنون دو فهرست انتخاباتی 22 چهره مشترک دارند و «اگر شاخص‌های اصولی معیار قرارگیرند و ملاک‌های فرعی و رودربایستی‌ها هم کنارگذاشته شوند می‌شود از ۲۲ نامزد مشترک به مشترکات بیشتر هم رسید.» همزمان هم جبهه پایداری در بیانیه‌ای اعلام کرد که دستیابی به‌وحدت با شورای ائتلاف نیروهای انقلاب در لیست انتخاباتی همچنان قابل گفت‌وگوست. اما شرط این جبهه برای رسیدن به‌وحدت آن است که 22 چهره مشترک در لیست 60 نفره شورای ائتلاف با لیست جبهه پایداری نهایتاً در فهرست قطعی انتخابات قرار بگیرند. چیزی که به معنای آن است که از لیست نهایی 60 نفره شورای ائتلاف از همین الان 38 چهره غیر مشترک با جبهه پایداری به‌طور تقریباً قطعی کنار گذاشته شوند. موردی که پذیرش آن از سوی شورای ائتلاف قدری بعید به‌نظر می‌رسد. رضا تقی‌پور هم در گفت‌و‌گو با «خبرآنلاین» گفته که هر چند تلاش‌ها ناظر به رسیدن برای ارائه لیست مشترک است اما «جبهه پایداری و شورای ائتلاف پیش از این توافق کردند که حداکثر اعضای مشترک در لیست‌ها را داشته باشند مگر اینکه توافق جدیدی صورت بگیرد.» اما بیانیه جبهه پایداری در عین تأکید بر تمایل برای دادن لیست مشترک مورد دیگری هم دارد و آن هم متهم کردن شورای ائتلاف به وحدت‌شکنی است. جبهه پایداری تأکید کرده که هیچگاه عضو شورای ائتلاف نبوده که بخواهد وحدت‌شکنی کند و در ادامه تأکید کرده که بر خلاف این ادعا «طرح این خبر خلاف، پوششی را برای برخی اختلافات داخلی اعضای این شورا که گفته شده دنبال خروج از ائتلاف هستند، فراهم کرد.» با این توصیف به نظر می‌رسد که این دست بیانیه‌ها و اعلام حمایت از لیست مشترک هم فقط تلاش‌هایی در حد برخی تعارفات ظاهری سیاسی باشد، بی‌آنکه در عمل بتواند به چنین وحدتی بینجامد.

برش
احتمال تغییر در مصوبه انتخاباتی شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان

روز گذشته سخنگوی حزب اعتماد ملی اظهاراتی را مطرح کرد که می‌تواند نشانه‌ای از افزایش احتمال ورود این حزب به فرآیند ارائه لیست انتخاباتی توسط اصلاح‌‌طلبان باشد. اسماعیل گرامی‌مقدم به خبرگزاری فارس گفته که اگر تأیید صلاحیت نامزدهای اصلاح‌طلب ادامه داشته باشد به نحوی که امکان ارائه لیست باشد، شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان می‌تواند ارائه لیست را مورد بررسی مجدد قرار دهد. روز جمعه سه شخصیت اصلاح‌طلبان یعنی محمدعلی افشانی شهردار سابق تهران و عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی، محمدحسین مقیمی استاندار سابق تهران و فعال سیاسی اصلاح‌طلب و افشین اعلا از فعالان فرهنگی این طیف سیاسی تأیید صلاحیت شدند. این در شرایطی است که از مجموع سه حزب اصلی اصلاح‌طلب، دو حزب یعنی احزاب اعتماد ملی و اتحاد ملت اعلام کرده‌اند که قصدی برای ورود به فرآیند ارائه لیست توسط اصلاح‌طلبان نخواهند شد.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7275/3/535615/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها