سه رخ از بازار مسکن



در حالی که برخی از تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند که از میان بازارهای سرمایه پذیر بازار سهام کشور همچنان در سال آینده پیشتاز می‌شود، برخی از معامله گران بازار مسکن را به عنوان بازاری می‌دانند که احتمال می‌دهند از خواب زمستانی در آینده نزدیک بیدار شود.
این در حالی است که اکنون روند قیمت‌ها در این بازار نشانی از رونق ندارد. میانگین قیمت مسکن در شهر تهران با ثبت یک رکورد در دی‌ماه سال ۱۳۹۸ به ۱۳ میلیون و ۸۱۰ هزار تومان در هر مترمربع رسید که ۴۰ درصد نسبت به سال قبل و ۲.۱ درصد نسبت به ماه قبل افزایش یافت. البته رشد قیمت در ماه قبل ۸.۵ درصد بود که به نوعی کنترل شد.
سه سناریوی رکود تورمی، انجام معاملات از نوع سفته‌بازانه و رونق غیرتورمی برای بازار مسکن آینده محتملی است که خبرگزاری ایسنا برای فصول آتی از این بازار برآورد کرده است. اگر فعالان این بخش بخواهند اتفاق سوم برای این بازار بیفتد، باید از دست‌کاری قیمت‌ها پرهیز کنند، چرا که تجربه نشان داده هر زمان نرخ‌های پیشنهادی بالا رفته بازار به سرعت با افت شدید معاملات مواجه شده است.
کارشناسان نهایت افزایش قیمت مسکن در سال آینده را معادل نرخ تورم عمومی می‌دانند این بازار در سال ۱۳۹۸ همین شرایط را سپری کرد. پس از آن‌که در سال ۱۳۹۸ شاهد پرش‌های قیمتی و افزایش بیش از ۹۰ درصد قیمت‌ها در بازار مسکن بودیم، رشد قیمت در سال ۱۳۹۸ به حدود ۴۰ درصد رسید و برای سال‌ آینده نیز بین ۲۰ تا ۴۰ درصد تصور می‌شود.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7275/9/535533/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها