قرارداد طرح توسعه میدان‌های پارسی و پرنج امضا شد

درآمدزایی 6 میلیارد دلاری با 121 میلیون بشکه نفت جدید




گروه اقتصادی
اواسط مهرماه سال‌جاری بود که وزیر نفت به استان البرز رفت و از کارخانه‌های یک گروه صنعتی کشور دیدار کرد. آن روز، وزیر نفت گفت که این گروه صنعتی می‌تواند به بخش‌های های‌تک صنعت نفت وارد شود. بویژه در آن بخش‌هایی که ازدیاد برداشت از میادین مدنظر است و نیاز به تکنولوژی‌های پیشرفته داریم. روز گذشته این اتفاق افتاد و قرارداد طرح بهبود بازیافت، افزایش تولید و بهره‌برداری از میدان‌های پارسی و پرنج میان شرکت ملی نفت ایران و مپنا امضا شد. حالا پیمانکار داخلی می‌خواهد با 10 سال کار در این دو میدان 6 میلیارد دلار درآمد و ثروت کشور را افزایش دهد.
این موضوع را وزیر نفت در آیین امضای قرارداد میدان‌های پارسی‌و‌پرنج، چنین بیان کرد: «۱۲۱ میلیون بشکه افزایش برداشت از میدان پرنج و پارسی در طول مدت قرارداد برداشت خواهد شد. رقم بزرگی است، یعنی به‌طور ناخالص ۶ میلیارد دلار با قیمت ۵۰ دلاری درآمد یا ثروت در کشور ایجاد خواهد شد.»
این پنجمین قراردادی است که از نوع الگوی جدید قراردادهای نفتی در این سال‌ها امضا شده است؛ نخستین قرارداد فاز ۱۱ پارس جنوبی، دومین آبان و پایدار غرب، سومین سپهر و جفیر، چهارمین پایدار شرق، چشمه‌خوش و دالپری بوده است.
اما بیژن زنگنه می‌گوید: «این قرارداد از نوع الگوی جدید قراردادهای نفتی است و کمی هم خوزستانی شده است. نکته مهم در این قرارداد پس از موضوع فناوری به‌دلیل پیچیدگی میدان، سرمایه‌گذاری و تأمین مالی است. یکی از تفاوت‌های این قرارداد با بقیه قراردادهای آی‌پی‌سی نیز این است که مدت قرارداد میدان‌های پارسی و پرنج ۱۰ سال است و پیمانکار در اجرای این پروژه به نحوی از بهره‌برداری پشتیبانی می‌کند و در بهره‌برداری حضور مستقیم ندارد.» هدف از این قرارداد، افزایش تولید روزانه میدان‌های پارسی و پرنج از ۵۲ هزار بشکه فعلی به ۸۵ هزار بشکه‌ است. میدان نفتی پارسی در منطقه دزفول جنوبی و در ۱۲۵ کیلومتری شهر اهواز واقع شده است. این میدان در سال ۱۳۴۳ کشف و بهره‌برداری از آن در سال ۱۳۴۵ با تولید روزانه ۷ هزار و ۴۰۰ بشکه آغاز شد و تاکنون ۸۹ حلقه چاه در آن حفاری شده است. میدان پرنج نیز در میان میدان‌های کرنج و پارسی، در امتداد جنوب شرق-شمال غرب در ۷۵ کیلومتری شهر بهبهان و ۴۰ کیلومتری رامهرمز قرار گرفته است. بهره‌برداری از این میدان از سال ۱۳۸۶ آغاز شد و تاکنون ۱۱ حلقه چاه در آن حفاری شده است.
وی با اشاره به اینکه پس از بحث فناوری که از نظر من مهم‌ترین موضوع در توسعه میدان‌های نفتی است موضوع تأمین مالی نیز اهمیت دارد، می‌گوید: «اکنون باید موضوع تأمین مالی این طرح حل شده باشد.» وزیر نفت بیان می‌کند: «اصل مبلغ این قرارداد ۸۷۶ میلیون دلار است که با موارد جانبی سرمایه‌گذاری به ۱.۳ میلیارد دلار می‌رسد. دوره این قرارداد ۱۰ ساله است، اما دوره اجرای آن کمتر است و زودتر به تولید می‌رسد. بازپرداخت سرمایه‌گذاری این طرح از محل حداکثر ۵۰ درصد از افزایش درآمدهای حاصل از اجرای طرح است.» به‌گفته زنگنه یکی از راه‌های تأمین مالی استفاده از صندوق توسعه ملی است؛ اما اکنون باید به منابعی به جز این صندوق فکر کنیم، با توجه به وضعیت اقتصادی کشور از منابع دیگر مانند بازار سرمایه استفاده شود. این قرارداد می‌تواند به‌عنوان ضمانت در بورس پذیرفته شود اما شرکت‌های ایرانی باید خودشان با بورس وارد مذاکره شوند.
تدارک قراردادی برای میدان شادگان
به گزارش ایسنا، وزیر نفت در حاشیه این مراسم به موضوعات دیگری نیز اشاره کرد. زنگنه درباره اینکه آیا قرارداد مشابه با این نوع قرارداد باز هم امضا خواهد شد، تصریح می‌کند: «مذاکره با شرکت‌های ایرانی برای توسعه میدان شادگان نیز در حال انجام است.» وی درباره سهمیه بنزین نوروزی هم برای چندمین بار در هفته‌های اخیر پاسخ می‌دهد: «این موضوع در حیطه وظایف ما نیست و هر وقت به ما ابلاغ کردند ما آن را اجرا می‌کنیم، اما فعلاً پیشنهادی مطرح نیست.»

برش
9 قرارداد جدید در راه است

مسعود کرباسیان، معاون وزیر نفت در آیین امضای قرارداد توسعه میدان‌های پارسی و پرنج، از امضای 9 قرارداد دیگر تا پایان سال خبر داد و گفت: در اجرای طرح نگهداشت و افزایش توان تولید نفت، تاکنون ۱۰ قرارداد امضا شده و ۹ قرارداد دیگر نیز تا پایان سال امضا خواهد شد که در مسیر اجرای قراردادهای امضاشده، ۱۵ دکل حفاری فعال و حتی برخی چاه‌ها عملیاتی شده‌اند. به‌گفته وی، بیش از ۸۰ درصد کالاهای سفارش‌گذاری‌شده در طرح نگهداشت و افزایش تولید نفت، کالاهای ساخت داخل هستند که این موضوع نشان‌دهنده رویکرد حمایتی وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران از توان داخلی است.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7275/8/535527/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها