چشم‌انداز 5 ساله آب و فاضلاب تهران

تهران، توکیو می‌شود؟




عطیه لباف
خبرنگار
«بعد از توکیو مثل تهران نداریم. کارهایی که الان روی آب پایتخت در حال انجام است، 5 سال دیگر تهران را هم رده توکیو و پایتخت دوم جهان از نظر سیستم آب و فاضلاب می‌کند.» این جمله را مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران می‌گوید. اگرچه انتقاداتی به فاضلاب جاری در رودهای تهران و سفره‌های آب جنوب شهر وارد می‌شود؛ اما محمدرضا بختیاری اعتقاد دارد که تهران جزو پایتخت‌های خوب دنیا از نظر تأمین آب و تصفیه فاضلاب است. اما چگونه وضعیت آب و فاضلاب تهران می‌خواهد از وضعیت خوب به کم نظیر تبدیل شود؟
 تهران و معضل فاضلاب
در حال حاضر، بخشی از فاضلاب تهران تصفیه و بخشی از آن هم وارد آبخوان‌ها می‌شود. اما هر مترمکعب از این فاضلابی که بدون تصفیه به سفره‌های آب زیرزمینی نفوذ می‌کند، بسته به نوع غلظتی که دارد، 8 تا 15 مترمکعب آب سالم را آلوده می‌کند.
این مسأله منابع محدود آب در دشت ممنوعه تهران را از آنچه هست، محدودتر می‌کند. به همین خاطر، پرونده‌اش در بسیاری از پایتخت‌های توسعه یافته جهان سال هاست که بسته شده اما در کشورهای در حال توسعه هنوز کارهای زیادی برای حل این معضل زیست محیطی باقی مانده است. مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران می‌گوید که تا 5 سال دیگر در تهران نیز فرآیند اتصال و ساخت شبکه و تصفیه خانه‌های فاضلاب به اتمام می‌رسد.
ادامه در صفحه 8


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7275/7/535517/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها