چهره‌ها و حرف‌ها


سیمرغ اهمیتی ندارد
پیمان معادی: «سیمرغ برای من اهمیت ندارد. این فیلم، فیلم مهمی است و وقتی فیلمنامه را خواندم گفتم حتی خواندنش سخت است، چه برسد به ساختش. ما با هم جلسات متعدد داشتیم، سبک کاری مهدویان را می‌شناختم و می‌دانستم که سینما را بخوبی بلد است، گروه درجه یک او واقعاً ستودنی بود. از حسین مهدویان به خاطر انتخاب شجاعانه‌اش و انتخاب من تشکر می‌کنم اگر می‌خواستم خودم این فیلم را بسازم شاید خودم را انتخاب نمی‌کردم. من هم عاشق کردها هستم و افتخار می‌کنم بابت نقشی که ایفا کردم. از مردم کردستان تشکر می‌کنم که اجازه دادند بخش کوچکی از داستان بزرگ آنها را تعریف کنم، لباس آنها را بپوشم و… امیدوارم ادای دینی به بخشی از تاریخ سرزمینم کرده باشم و سر تعظیم فرود می‌آورم دربرابر رنجی که  این مردم کشیده‌اند. امیدوارم روزگار بهتری از این روزگار داشته باشیم.»
بازیگر نقش اصلی «درخت گردو» در نشست غایب بود و در گفت‌و‌گویی تلفنی به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.

من جنگیده‌ام
مهران مدیری: «من نه تنها در جبهه برای رزمندگان نمایش اجرا می‌کردم بلکه جنگیده‌ام. یکی از دلایل بازی در این فیلم این بود که من خودم در دل این فاجعه بودم. در زمان بمباران شیمیایی ما در منطقه بودیم که به سردشت اعزام شدیم و بخش بزرگی از این ماجراها را از نزدیک دیده‌ام. من عاشق مردم کرد هستم. در دوران جنگ در کردستان بودم و سال‌ها با این مردم زندگی کرده‌ام و دوستان کرد بسیاری دارم. آنها بسیار شریف، اهل کتاب، با سواد و با وجود تمام محرومیت‌ها انسان‌های دوست داشتنی و آدم حسابی هستند. آنها شگفت‌انگیزند و یکی از دلایل مهم این بود که من عاشق آنها هستم و دوست داشتم ادای دینی به این عزیزانی که پذیرای ما در جنگ بودند، داشته باشم.»
مدیری در نشست خبری «درخت گردو» ضمن آرزوی صبر برای بازماندگان سقوط هواپیمای اوکراینی درباره دلیل حضورش در این فیلم گفت. 

پیشنهادهایم کمدی است
پژمان جمشیدی: «صادقانه‌اش این است که بیشتر پیشنهادهایی که به من در طول سال می‌شود کمدی است اما علاقه دارم نقش‌های جدی هم ایفا کنم که «دوزیست» از آن جمله بود. در این فیلم برای دومین بار افتخار همکاری با نیک‌نژاد و خانی را داشتم که از این انتخاب خرسندم.»
جمشیدی از حضورش در نقشی جدی در فیلم «دوزیست» صحبت کرد.

پشت دستم را داغ کردم
سعید خانی تهیه کننده: «من بعد از فیلم «ارادتمند نازنین، بهاره، تینا» پشت دستم را داغ کردم که فیلم اجتماعی بسازم چون ۵ سال است که سرمایه ما خوابیده است اما بعد از «لونه زنبور» با برزو نیک‌نژاد به این نتیجه رسیدیم به جای فیلم کمدی به سراغ یک فیلم اجتماعی برویم که همه عوامل از جمله کارگردان و بازیگران خیلی با من همراه بودند و راه آمدند.»
‌تهیه‌کننده «دوزیست» درباره تولید فیلم اجتماعی توضیح داد و از اکران نشدن فیلم «ارادتمند نازنین، بهاره، تینا» گله کرد.

آدم‌های دوزیست
برزو نیک نژاد: «دوزیست» به سراغ من آمد و من دنبالش نرفتم. فکر می‌کنم خیلی از ماها این لطمات را در زندگی خورده‌ایم چون جبر زندگی گاهی آدم‌ها را مجبور می‌کند که دوزیست‌وار زندگی کنند و این آدم‌های قصه «دوزیست» من را مجبور کردند که به سراغ شان بروم.»
کارگردان «دوزیست» در نشست خبری درباره اینکه چرا این فیلم را ساخته، توضیح داد.

‌کردها همان شرایط سخت 30 سال پیش را دارند
مینا ساداتی: «از نظر من محمدحسین مهدویان کارگردان شجاعی است و علاقه‌مند به‌همکاری با وی بودم. این فیلم نسبت به دیگر کارهای وی متفاوت بود و با خواندن فیلمنامه تصمیم به بازی در این فیلم گرفتم. مسأله دیگر این است که سال‌ها است به مشکلات کردها توجه نشده است و نباید فراموش کرد که کردها همان شرایط سخت 30 سال پیش را دارند. کار با مهدویان سخت است تعدد لوکیشن و گریم سنگین کار را دشوارتر هم کرده بود. برای من کارکردن با این گروه و بازیگران مقابلم بسیار مهم بود.»
ساداتی بازیگر «درخت گردو» از لزوم پرداختن به مشکلات کردها گفت.

سعی می‌کنم در فیلم بعدی دزدی نکنم
کوروش آهاری: «من بسیار کم درباره فیلمسازی در ایران می‌دانم ولی این کار در امریکا سختی‌های خودش را دارد با وجود این در آنجا نیازی به مجوز ساخت و نمایش نیست ولی قوانینی دارد که شما را محدود می‌کند. برای مثال نوزاد فیلم فقط دو ساعت می‌توانست در اختیار ما باشد. حتی پسر شهاب حسینی فقط ۴ ساعت می‌توانست در صحنه باشد. فیلمبرداری در شب، زمان کوتاه فیلمبرداری و… کار را سخت‌تر می‌کرد. یا ما در آن هتل طی ساعتی خاص می‌توانستیم فیلمبرداری کنیم. جوانان ایرانی آنجا دل شان برای ایران می‌تپد و ما دوست داریم ایرانی‌ها در فیلم‌ها نقش محوری داشته باشند و موفقیت‌ها و غم‌های آنها را به تصویر بکشیم. در اول داستان اشاره‌ای که به مواد مخدر و الکل می‌کنیم برای این نیست که بگوییم این کابوس‌ها بر اثر آن بوده است هر کدام از ما وقتی مشکلی پیش می‌آید می‌خواهیم با چیزی آن را توجیه کنیم و مواد مخدر و الکل برای همین بود.»
«اینکه می‌گویید پلان به پلان این فیلم کپی است، نظر شماست و نظر شما محترم است ولی این سلیقه‌ای است شما می‌توانید سطح یا عمق فیلم را ببینید. شما می‌گویید من دزدی کرده‌ام ولی سعی می‌کنم در فیلم بعدی دزدی نکنم.»
کارگردان فیلم «آن شب» درباره ساخت این فیلم در امریکا توضیح داد.

بحران روحی برای  «درخت گردو»
محمدحسین مهدویان: «پیمان بجز فشار جسمی که تحمل کرد به خاطر بازی کردن صحنه‌های دشوار به لحاظ روحی چند روز در بیمارستان بستری شد. ما نگران شدیم مثلاً در صحنه حمام کل گروه دچار بحران روحی شدند و کار را چند روز تعطیل کردیم.»
کارگردان فیلم «درخت گردو» درباره سختی‌های ساخت این فیلم و بحران‌های روحی گروه‌شان در نشست خبری توضیح داد.

  یک فیلم چند تهیه کننده
محمد درمنش: «زمانی که تعدادی از دوستان در امریکا می‌خواستند این فیلم را بسازند در مجموع دریافت‌هایی درباره ایران داشتند و می‌خواستند مخاطب ایرانی و امریکایی را باهم داشته باشند البته آنها مقداری از مناسبات جامعه ما را نمی‌دانند برای مثال کوروش خودش 13 سال است در آنجا زندگی می‌کند اما علاقه‌مند به برقراری این پیوند بود بنابراین کسانی که دوست داشتند فیلم را ساپورت کنند دور هم جمع شدند و در نهایت ما چند تهیه‌کننده در ایران و امریکا این فیلم را ساختیم.»
«همه شما در فضای مجازی دیدید که او نسبت به فجر چه عقیده‌ای دارد ما تلاش کردیم ایشان بیاید ولی به‌دلیل مشغولیت فیلمبرداری نتوانستند. البته قرار است نوزدهم بهمن در اکران مردمی حضور داشته باشد.»
تهیه‌کننده فیلم «آن شب» درباره تعدد تهیه‌کنندگان در این فیلم و حضور پیدا نکردن شهاب حسینی در نشست خبری توضیح داد. 

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7273/6/535289/1
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها