نصب قیمت در میوه فروشی‌ها الزامی‌ شد


سهیلا یادگاری
خبرنگار
رئیس اتاق اصناف تهران با ارسال نامه‌ای به اتحادیه صنف بارفروشان میوه و تر بار از الزام نصب برچسب قیمت یا تابلو نرخنامه برای شفافیت قیمت‌ها خبر داد.
قاسم نوده فراهانی در این نامه به دستورالعمل مدیر عامل سازمان حمایت در خصوص کنترل و نظارت بردرج قیمت الصاق برچسب یا اتیکت روی کالا یا نصب تابلو و نرخنامه در محل تولید، عرضه، کسب و حرفه روی محصولات، اشاره کرده است به نحوی که قیمت واحد کالا یا دستمزد خدمت به سهولت و روشنی برای همگان قابل رؤیت باشد. افزایش بیش از حد مجاز قیمت میوه از بارفروشی تا مغازه‌های سطح شهر یکی از دلایل برچیدن تابلوهای نرخنامه یا برچسب قیمت‌ها در میوه فروشی‌ها است.
حسن صابری رئیس اتحادیه بارفروشان در گفت‌و‌گو با «ایران» گفت: فروشندگان ملزم هستند قیمت میوه را 35 درصد نسبت به قیمت بارفروشی افزایش دهند و افزایش قیمت بیش از این مجاز نیست و جریمه آنان را در پی خواهد داشت. به‌گفته صابری بر اساس قانون تمام فروشندگان میوه ملزم هستند نرخ سود خود را بر اساس افزایش 35 درصد قیمت از بارفروشی تا مغازه تعیین کنند.
اما اسدلله کارگر، رئیس اتحادیه میوه فروشان در گفت‌و‌گو با «ایران» تأکید کرد که نصب برچسب قیمت از ابتدا الزامی بوده و قانون جدیدی نیست. وی افزود: ممکن است برخی جرایم میوه فروشان بخشیده شود اما جریم نصب نکردن تابلو یا برچسب قیمت به هیچ وجه بخشیده نمی‌شود و سختگیری‌ها در این خصوص زیاد است. به‌گفته کارگر 97 درصد از خرده فروشی‌ها در حال حاضر برچسب قیمت را نصب می‌کنند اما در برخی مغازه‌ها هم مشاهده می‌کنیم که قیمت میوه درج نشده است. وی در این خصوص که درج نکردن قیمت به‌خاطر افزایش بیش از حد مجاز نرخ نسبت به بارفروشی است؟ اظهار داشت: بیشتر فروشندگان حد مجاز
35 درصدی افزایش قیمت نسبت به بارفروشی را رعایت می‌کنند اما افزایش قیمت‌ها مربوط به قیمت‌ها از مبدأ است و خرده فروشان میوه را با قیمت بالا از بارفروشی خریداری می‌کنند و خود نقش زیادی در افزایش قیمت ندارند. کارگر با اشاره به نظارت چند جانبه از سوی سازمان‌های نظارتی مانند سازمان حمایت، تعزیرات حکومتی و اصناف گفت: ما نیز به‌عنوان صنف میوه فروشان بر بازار نظارت داریم. بر اساس قوانین فروش، همه میوه فروشان باید فاکتور خرید را به ناظران ارائه کنند و قیمت‌ها در مغازه بر اساس قیمت فاکتور 35 درصد افزایش یابد. کارگرحضور دلالان از بارفروشی تا خرده فروشی‌ها را عامل مهمی در افزایش قیمت میوه دانست و گفت: قطعاً نصب برچسب قیمتی در شفافیت قیمت‌ها مؤثر است و مردم می‌توانند با مشاهده برچسب‌ها قیمت را مقایسه کنند.
رئیس اتحادیه میوه فروشان گفت: قیمت‌ها در میدان میوه و تر‌بار دارای کف و سقف نرخ‌هاست و باید توجه داشت کف قیمت‌ها در قیمت‌های کشف شده ملاک تعیین نرخ‌ها در سطح شهر نیست بلکه ملاک اساسی و مهم، فاکتوری است که همکاران ما بر اساس آن در میدان میوه و تر بار خرید می‌کنند. اما همکاری نکردن بارفروشان در صدورفاکتور در میدان مرکزی میوه و تر بار سبب شده تا در برخی موارد سازمان تعزیرات همکاران ما را جریمه کند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7126/4/518485/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها