داریوش مصطفوی در گفت‌وگو با «ایران» هشدار داد

تنها یک هفته برای پاسخ به فیفا درباره زنان فرصت داریم





حامد جیرودی
خبرنگار
داریوش مصطفوی دوباره به فوتبال بازگشته است. رئیس اسبق فدراسیون فوتبال در حکمی که یکشنبه گذشته (16 تیر) توسط مهدی تاج صادر شد، به‌عنوان رئیس کمیته استیناف صدور مجوز حرفه‌ای سازمان لیگ فوتبال منصوب شد. این در حالی است که داریوش مصطفوی حدود 8 سال پیش (‌پاییز 89) با حکمی که فدراسیون در زمان مدیریت علی کفاشیان صادر کرد، مادام‌العمر از حضور در فوتبال محروم شد. مصطفوی درباره مسئولیت تازه‌ای که برعهده گرفته، به خبرنگار «ایران» گفت: «هنوز به تصویر کلی درباره آنچه می‌خواهیم انجام دهیم، نرسیده‌ایم.  تشکیل این کمیته بر اساس تصمیم کنفدراسیون فوتبال آسیا بوده و فدراسیون فوتبال هم اعضای تشکیل دهنده کمیته را معرفی کرده ولی هنوز کار جدی‌مان را آغاز نکرده‌ایم.» او درباره اینکه 8 سال پیش مادام‌العمر محروم شد و چطور دوباره سمت گرفته، توضیح داد: «اول اینکه آن حکم هیچ وقت به دست من نرسید و اجرایی هم نشد. آخرین باری هم که من چند سال پیش در این مورد با کفاشیان صحبت کردم، او ابراز بی اطلاعی کرد. به نظرم یک حکم سیاسی بود تا من را از فوتبال دور کنند. فقط گفتند و من هم عکس‌العملی نشان ندادم.» بازیکن استقلال، پرسپولیس و تیم ملی در دهه 40 درباره اینکه به نظر می‌رسد پست جدید نوعی حق‌السکوت است تا دیگر از فدراسیون و تاج انتقاد نکند، چنین واکنشی داشت: «والله نه. تأکید می‌کنم که این کار مربوط به کنفدراسیون فوتبال آسیاست. آنها مأموریتی به فوتبال ایران داده‌اند تا آدم‌هایی را که خارج از فدراسیون هستند و شهرت و درستکاری‌شان برای فوتبال ایران معلوم شده  در این بخش استفاده کنند. آقای تاج هم به‌شدت این کار را قبول دارد و باید بگویم که کار بسیار مشکلی هم هست که همه ابعاد فوتبال ایران را در برمی‌گیرد.»
در روزهای گذشته، مهدی تاج بارها در مصاحبه‌هایش به وجود نداشتن زیرساخت‌های مناسب برای برگزاری لیگ نوزدهم اشاره کرده و هشدار داده که ممکن است فصل آینده مسابقات برگزار نشود. با وجود این، به نظر می‌رسد باشگاه‌ها چندان هشدار رئیس فدراسیون را جدی نگرفته‌اند. مصطفوی هم این موضوع را قبول دارد: «بله، چون جدی نگرفته‌اند فوتبال ما به این روز افتاده. به نظرم باید هر چه زودتر جلسات‌مان را برگزار کنیم و به یک نتیجه مثبت برسیم. باشگاه‌ها هم از نظر فنی و هم از نظر تأسیسات فیزیکی فوتبال مثل استادیوم‌ها و جایگاه‌های تماشاگران و همه مواردی که به مدیران عامل بستگی دارد، دچار ضعف هستند. قراردادهای بازیکنان و مربیان و همچنین صورتحساب باشگاه‌ها مسائلی است که قبلاً هم سازمان صدور مجوز حرفه‌ای بررسی کرده ولی احساسم این است که بررسی و ارزیابی‌های پیشین مورد تأیید کنفدراسیون فوتبال آسیا نبوده است.» آیا ممکن است لیگ برتر برگزار نشود؟ پاسخ دبیرکل فدراسیون فوتبال در زمان فعالیت «کمیته انتقالی» چنین است: «من تصمیم‌گیر نیستم ولی منوط به این است که چقدر استانداردهای AFC را اجرا کنیم. ممکن است کنفدراسیون فوتبال آسیا رأی خوبی ندهد و برای اینکه چنین اتفاقی نیفتد، من و اعضای دیگر کمیته مثل کاظم اولیایی انتخاب شده‌اند تا کمک کنیم. این کار باید با مطالعه و مذاکره با مدیران عامل صورت بگیرد. الان حدود اختیارات مشخص نیست. البته اختیارات به طور کلی دست فدراسیون و اختیارات فدراسیون هم دست کنفدراسیون است، گرچه افرادی که مشخص کرده‌اند تصمیم‌گیرنده هستند.»
رئیس اسبق فدراسیون فوتبال درباره حضور بانوان در ورزشگاه‌ها که جیانی اینفانتینو رئیس فیفا هم اخیراً در نامه‌ای به فدراسیون یکبار دیگر درباره آن هشدار داده، گفت: «اینفانتینو که این نامه را از خودش ننوشته است. او به ایران آمده و با بالاترین مقام اجرایی کشور یعنی رئیس جمهوری صحبت کرده و از آقای روحانی قول گرفته که ورود بانوان به ورزشگاه آزاد شود. اینفانتینو در آخرین نامه‌اش از فدراسیون ایران پرسیده که مسأله ورود بانوان چه شد؟ او هشدار داده که اگر این مشکل حل نشود، شاید ایران در جام جهانی 2022 قطر نتواند شرکت کند. حل این مشکل تنها دست فدراسیون نیست و در واقع حل آن در حیطه تصمیم‌گیری نهادهای بالاتر از فدراسیون است.» او در پایان رایزنی‌های مسعود سلطانی‌فر با شورای عالی امنیت ملی را تأیید کرد و گفت: «بله، مذاکراتی صورت گرفته و هنوز اتفاق خاصی نیفتاده است. در ضمن صراحتاً می‌گویم که تنها کمتر از یک هفته دیگر (24 تیر) فرصت داریم تا پاسخ نامه اینفانتینو را بدهیم. اگر مشکل ورود بانوان به ورزشگاه‌ها حل نشود، دودش به چشم کل فوتبال‌مان می‌رود.»

خبـــــر

رایزنی تاج با نهادهای تصمیم‌گیر برای گرفتن راهکار
نامه جیانی اینفانتینو رئیس فیفا به فدراسیون فوتبال ایران درباره زمان‌بندی ورود بانوان به ورزشگاه‌ها در مسابقات مقدماتی جام جهانی 2022، باعث شده تا این موضوع دوباره به یکی از اولویت‌های ورزش کشور تبدیل شود. تاج در مصاحبه با «ایران» (منتشر شده در صفحه ورزشی-16 تیر) از رایزنی مسعود سلطانی فر وزیر ورزش با شورای عالی امنیت ملی برای حل این موضوع خبر داد. در این میان تاج که به خوبی می‌داند پیگیری فیفا در مورد حضور بانوان را نباید بدون توجه بگذارد، خود نیز در این مدت با ارگان‌ها و نهادهای تصمیم‌گیر جلساتی داشته تا برای حل مسأله، راهکار بدهند. گفتنی است، به تازگی نامه دیگری از سوی اینفانتینو به نهادهای ورزشی ایران رسیده است. رئیس فیفا در این نامه از مسئولان ورزشی ایران خواسته به این سؤال پاسخ دهند که دلیل اصلی حضور نداشتن زنان در ورزشگاه آزادی برای بازی تدارکاتی ایران - سوریه چه بوده است؟




آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7103/15/516117/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها