موج جدید دستگیری‎ها در آستانه سومین سالگرد کودتای ترکیه




گروه جهان/  در آستانه سومین سالگرد کودتای ترکیه و در موج جدید دستگیری‎ها در این کشور، دیروز دستور بازداشت 176 نفر دیگر صادر شد. دادستانی ترکیه در 20 روز گذشته حکم بازداشت بیش از 500 نفر را به‌دلیل مشارکت در کودتای سال 2016 صادر کرده است.
به‌گزارش سایت شبکه خبری «الجزیره»، در جدیدترین موج بازداشت‎ها در ترکیه تنها اسامی نظامیان این کشور که هم‌اکنون نیز در حال کار در ارتش هستند، دیده می‎شود. در لیست بازداشت دادستانی استانبول، اسامی یک سرهنگ تمام، 2 سرهنگ دوم، 5 سرگرد، 7 سروان و 100 سرباز دیده می‎شود. در لیست بازداشت دادستانی ازمیر نیز اسامی 20 نظامی در کنار 15 شهروند عادی ترکیه که 5 نفر از آنان پیش از این در ارتش این کشور خدمت کرده‎اند، دیده می‎شود.
بازداشت‎ها در ترکیه سه سال پس از کودتای 2016 در حالی ادامه دارد که گروه‎های حقوق بشری و بویژه اروپایی‎هایی که آنکارا سال‎ها است سودای پیوستن به جمع آنها را در دل می‎پروراند، این اقدامات را محکوم می‎کنند. اما دولت ترکیه معتقد است، بازداشت‎هایی که طی سه سال گذشته در این کشور صورت گرفته و شمار آنها به بیش از 77 هزار نفر می‎رسد، برای مقابله با تهدیدهای امنیتی علیه ترکیه لازم بوده و باید انجام می‎شد. اما منتقدان مدعی هستند، هدف از دستگیری‎ها و تحمیل بیکاری به 150 هزار نفری که به بهانه مشارکت در کودتا از کار اخراج شده‎اند، حذف مخالفان و به حاشیه راندن آنها است. از همین رو به نظر می‎رسد ترکیه در حال قمار روی امیال خود برای پیوستن به اتحادیه اروپا در مقابل امنیت داخلی خود است.
ترکیه تمامی کسانی که در سه سال اخیر بازداشت شده‎اند را متهم به همکاری با فتح‎الله گولن کرده‎است. فتح‎الله گولن که در اواخر دهه 1990 مرشد اردوغان محسوب می‎شد، به او کمک کرد تا بر مسند شهرداری استانبول بنشیند و به نخست‎وزیری کشورش برسد. اما 3 سال پیش، اندکی پیش از کودتای ترکیه، گزارش‎هایی در روزنامه صباح ترکیه به چاپ رسید که مدعی می‎شد، جنبش گولن دولتی موازی در ترکیه ایجاد کرده‎است و در تمامی نهادهای دولتی دست دارد. این همان نکته‎ای است که بعد از وقوع کودتای 2016 نیز دولت ترکیه و شخص اردوغان درباره آن سخن گفته‎است و دستگیری‎ها در ترکیه نیز با هدف پاکسازی این افراد صورت می‎گیرد.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7103/13/516109/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها